Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal olayların ortaya çıkışının sebep ve sonuçlarını tarihsel süreçte aktarark medyanın rolünü ortaya koymayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal hareket nedir? sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması, Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi , Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması , Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı , Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması , Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı , Yeni Toplumsal Hareketi Ortaya Çıkaran Nedenler, Özellikleri, türleri, değerleri vb. açıklanması , Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki "bağımlılık" ilişkisinin anlatımı , Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi , İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi , Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkisi ve örnekleri analiz etme , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toplumsal Hayatı ve aktörleri daha iyi analiz eder | 9 | A, D |
Yeni dünya düzenini ve bunun uygulayıcılarını öğrenir | 9 | A, D |
Ulusal ve Uluslararası toplumsal hareket örneklerini çözümleme, böylece protesto hareketlerinin aldığı son şekli öğrenir | 9 | A, D |
Medya ve toplumsal hareket arasındaki ilişkiyi anlama ve analiz eder | 10, 9 | A, D |
Son dönem medya uygulamaları hakkında detaylı ve teorik bilgi sahibi olur | 16, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal hareket nedir? sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
2 | Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
3 | Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
4 | Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
5 | Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
6 | Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
7 | Yeni Toplumsal Hareketi Ortaya Çıkaran Nedenler, Özellikleri, türleri, değerleri vb. açıklanması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
8 | Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki "bağımlılık" ilişkisinin anlatımı | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
9 | Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
10 | İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
11 | Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkisi ve örnekleri analiz etme | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
12 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
13 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
14 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
Kaynak |
1.Sanaldan Sokağa Toplumsal Hareketler (Nobel Yayınları) 2.Toplumsal Hareketler Politikadan Edebiyata Sanattan Sinemaya Medyadan Toplumsal Algıya Teorik ve Pratik Analizler ve Yansımalar (Nobel Yayınları) 3. Toplumsal Hareketler Teori ve Pratik Analizler Social Movements. Identity, Culture, and the State. New York: Oxford University Press. Garner, R.(1996).Contamporary Movements and Ideologies. New York: MacGrawHill. McAdam, D., J. D. McCarthy, M. N. Zald (Edt.) (1996). Comparative Perspectives on Social Movements: Political Opportinuties, Mobilizing Structures and Cultural Framing. Cambridge, New York: Cambridge University Press. |
KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 1999 BARIŞ ÇOBAN, YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER, KALKEDON YAYINLARI, İSTANBUL, 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Başak GEZMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal olayların ortaya çıkışının sebep ve sonuçlarını tarihsel süreçte aktarark medyanın rolünü ortaya koymayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal hareket nedir? sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması, Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi , Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması , Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı , Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması , Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı , Yeni Toplumsal Hareketi Ortaya Çıkaran Nedenler, Özellikleri, türleri, değerleri vb. açıklanması , Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki "bağımlılık" ilişkisinin anlatımı , Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi , İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi , Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkisi ve örnekleri analiz etme , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu , Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toplumsal Hayatı ve aktörleri daha iyi analiz eder | 9 | A, D |
Yeni dünya düzenini ve bunun uygulayıcılarını öğrenir | 9 | A, D |
Ulusal ve Uluslararası toplumsal hareket örneklerini çözümleme, böylece protesto hareketlerinin aldığı son şekli öğrenir | 9 | A, D |
Medya ve toplumsal hareket arasındaki ilişkiyi anlama ve analiz eder | 10, 9 | A, D |
Son dönem medya uygulamaları hakkında detaylı ve teorik bilgi sahibi olur | 16, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal hareket nedir? sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
2 | Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
3 | Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
4 | Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
5 | Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
6 | Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
7 | Yeni Toplumsal Hareketi Ortaya Çıkaran Nedenler, Özellikleri, türleri, değerleri vb. açıklanması | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
8 | Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki "bağımlılık" ilişkisinin anlatımı | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
9 | Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
10 | İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
11 | Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkisi ve örnekleri analiz etme | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
12 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
13 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
14 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu | KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER kitabından ilgili bölüm okuması |
Kaynak |
1.Sanaldan Sokağa Toplumsal Hareketler (Nobel Yayınları) 2.Toplumsal Hareketler Politikadan Edebiyata Sanattan Sinemaya Medyadan Toplumsal Algıya Teorik ve Pratik Analizler ve Yansımalar (Nobel Yayınları) 3. Toplumsal Hareketler Teori ve Pratik Analizler Social Movements. Identity, Culture, and the State. New York: Oxford University Press. Garner, R.(1996).Contamporary Movements and Ideologies. New York: MacGrawHill. McAdam, D., J. D. McCarthy, M. N. Zald (Edt.) (1996). Comparative Perspectives on Social Movements: Political Opportinuties, Mobilizing Structures and Cultural Framing. Cambridge, New York: Cambridge University Press. |
KENAN ÇAYIR, YENİ SOSYAL HAREKETLER, Kaknüs Yayınları, İstanbul, 1999 BARIŞ ÇOBAN, YENİ TOPLUMSAL HAREKETLER, KALKEDON YAYINLARI, İSTANBUL, 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gazeteciliğin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Gazetecilik ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz eder. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlar. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözer. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapar, etkinlikleri planlar ve yönetir. | X | |||||
7 | Gazetecilik disiplinine ve alt disiplinlere ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırır, bulguları analiz eder ve bilimsel yayına dönüştürür. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | ||||||
11 | Bir yabancı dilde en az Avrupa dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
12 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | ||||||
13 | Sosyal sorumluluk faaliyetleri planlar ve bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev alır. | X | |||||
14 | Gerçekleştirdiği iletişim faaliyetlerinin ölçümleme ve değerlendirmesini gerçekleştirir. | X | |||||
15 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | X | |||||
17 | Gazetecilik disiplinine ait yöntem ve teknikleri kullanarak, kamu ve özel sektör kuruluşlarında çeşitli halkla ilişkiler ve reklam kampanyaları yürütür. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |