Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNEMADA İÇ MEKAN TASARIMI | ICT3115277 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Mustafa Ata YÜKSEL |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sinema filmlerindeki mekan tasarımlarının arka planlarındaki fikirleri ve bu tasarım fikirleri ile hikaye arasındaki bağı anlamalarını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir anlatım biçimi olarak sinemanın genel tarifinin yapılması.,Sinema – Mimari - İç mimari - Mekan ilişkileri ve bu ilişkilerin oluşumlarının örneklerle incelenmesi.,Mekan yaratma ve mizansen oluşturma. Sinemanın ilk yılarından günümüze, Zaman – Mekan - Senaryo ilişkilerinin mizansen oluşumuna katkılarının örneklerle incelenmesi.,İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “yapay ve doğal ışığın” örneklerle incelenmesi.,İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “renk ve renklerin temsillerinin” örneklerle incelenmesi.,İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “kostüm ve dokunun” örneklerle incelenmesi.,Örnek film çözümlemeleri yapılması.,Vize sınavı / teslimi yapılması.,Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “The Servant ve Gosford Park” film örnekleri ile incelenmesi.,Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “Elysium ve The Platform” film örnekleri ile incelenmesi.,“Snowpiercer” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi.,“Parasite” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi.,“Parasite” filminde sınıfsal yapı ve mekan ilişkileri incelenmesi. çözümlemesi.,Örnek film çözümlemeleri yapılması.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İç mekan tasarım anlayışına farklı bir açıdan yaklaşarak tasarım becerilerinin gelişmesi. 2. Sinemanın anlatı dilini daha iyi anlamak. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir anlatım biçimi olarak sinemanın genel tarifinin yapılması. | |
2 | Sinema – Mimari - İç mimari - Mekan ilişkileri ve bu ilişkilerin oluşumlarının örneklerle incelenmesi. | |
3 | Mekan yaratma ve mizansen oluşturma. Sinemanın ilk yılarından günümüze, Zaman – Mekan - Senaryo ilişkilerinin mizansen oluşumuna katkılarının örneklerle incelenmesi. | |
4 | İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “yapay ve doğal ışığın” örneklerle incelenmesi. | |
5 | İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “renk ve renklerin temsillerinin” örneklerle incelenmesi. | |
6 | İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “kostüm ve dokunun” örneklerle incelenmesi. | |
7 | Örnek film çözümlemeleri yapılması. | |
8 | Vize sınavı / teslimi yapılması. | |
9 | Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “The Servant ve Gosford Park” film örnekleri ile incelenmesi. | |
10 | Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “Elysium ve The Platform” film örnekleri ile incelenmesi. | |
11 | “Snowpiercer” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi. | |
12 | “Parasite” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi. | |
13 | “Parasite” filminde sınıfsal yapı ve mekan ilişkileri incelenmesi. çözümlemesi. | |
14 | Örnek film çözümlemeleri yapılması. |
Kaynak |
1. Creating Interior Atmosphere (Jean Whitehead) 2. Sinema ve Videoda Işıklandırma. (Blain Brown) 3. The Architecture of Image: Existential Space in Cinema. (Juhani Pallasmaa) 4. Politik Kamera. (Michael Ryan, Douglas Keller) 5. Sinema ve Tasarım. (Önder Şenyapılı) 6. Architectural Lighting. (David Egan, Victor Olgyay) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir. | X | |||||
2 | Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir. | X | |||||
3 | Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir. | X | |||||
4 | Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir. | X | |||||
5 | Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir. | X | |||||
6 | Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir. | X | |||||
7 | Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir. | ||||||
8 | Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir. | ||||||
9 | Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir. | ||||||
10 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir. | ||||||
11 | Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir. | ||||||
12 | Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir. | ||||||
13 | Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir. | ||||||
14 | Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir. | ||||||
15 | İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir. | ||||||
16 | Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
17 | Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir. | ||||||
18 | Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir. | ||||||
19 | Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir. | ||||||
20 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir. | ||||||
21 | Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir. | ||||||
22 | Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir. | ||||||
23 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir. | ||||||
24 | Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir. | ||||||
25 | Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir. | ||||||
26 | Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir. | ||||||
27 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir. | ||||||
28 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
29 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(128/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNEMADA İÇ MEKAN TASARIMI | ICT3115277 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Mustafa Ata YÜKSEL |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sinema filmlerindeki mekan tasarımlarının arka planlarındaki fikirleri ve bu tasarım fikirleri ile hikaye arasındaki bağı anlamalarını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir anlatım biçimi olarak sinemanın genel tarifinin yapılması.,Sinema – Mimari - İç mimari - Mekan ilişkileri ve bu ilişkilerin oluşumlarının örneklerle incelenmesi.,Mekan yaratma ve mizansen oluşturma. Sinemanın ilk yılarından günümüze, Zaman – Mekan - Senaryo ilişkilerinin mizansen oluşumuna katkılarının örneklerle incelenmesi.,İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “yapay ve doğal ışığın” örneklerle incelenmesi.,İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “renk ve renklerin temsillerinin” örneklerle incelenmesi.,İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “kostüm ve dokunun” örneklerle incelenmesi.,Örnek film çözümlemeleri yapılması.,Vize sınavı / teslimi yapılması.,Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “The Servant ve Gosford Park” film örnekleri ile incelenmesi.,Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “Elysium ve The Platform” film örnekleri ile incelenmesi.,“Snowpiercer” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi.,“Parasite” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi.,“Parasite” filminde sınıfsal yapı ve mekan ilişkileri incelenmesi. çözümlemesi.,Örnek film çözümlemeleri yapılması.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İç mekan tasarım anlayışına farklı bir açıdan yaklaşarak tasarım becerilerinin gelişmesi. 2. Sinemanın anlatı dilini daha iyi anlamak. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir anlatım biçimi olarak sinemanın genel tarifinin yapılması. | |
2 | Sinema – Mimari - İç mimari - Mekan ilişkileri ve bu ilişkilerin oluşumlarının örneklerle incelenmesi. | |
3 | Mekan yaratma ve mizansen oluşturma. Sinemanın ilk yılarından günümüze, Zaman – Mekan - Senaryo ilişkilerinin mizansen oluşumuna katkılarının örneklerle incelenmesi. | |
4 | İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “yapay ve doğal ışığın” örneklerle incelenmesi. | |
5 | İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “renk ve renklerin temsillerinin” örneklerle incelenmesi. | |
6 | İç mekanda atmosfer yaratımı açısından “kostüm ve dokunun” örneklerle incelenmesi. | |
7 | Örnek film çözümlemeleri yapılması. | |
8 | Vize sınavı / teslimi yapılması. | |
9 | Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “The Servant ve Gosford Park” film örnekleri ile incelenmesi. | |
10 | Sinemada hikaye anlatımının mekansal temsillerinin “Elysium ve The Platform” film örnekleri ile incelenmesi. | |
11 | “Snowpiercer” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi. | |
12 | “Parasite” filminde mekan yaratımı, ışık, renk, kostüm ve doku kavramlarının hikayeye katkılarının incelenmesi. | |
13 | “Parasite” filminde sınıfsal yapı ve mekan ilişkileri incelenmesi. çözümlemesi. | |
14 | Örnek film çözümlemeleri yapılması. |
Kaynak |
1. Creating Interior Atmosphere (Jean Whitehead) 2. Sinema ve Videoda Işıklandırma. (Blain Brown) 3. The Architecture of Image: Existential Space in Cinema. (Juhani Pallasmaa) 4. Politik Kamera. (Michael Ryan, Douglas Keller) 5. Sinema ve Tasarım. (Önder Şenyapılı) 6. Architectural Lighting. (David Egan, Victor Olgyay) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir. | X | |||||
2 | Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir. | X | |||||
3 | Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir. | X | |||||
4 | Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir. | X | |||||
5 | Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir. | X | |||||
6 | Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir. | X | |||||
7 | Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir. | ||||||
8 | Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir. | ||||||
9 | Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir. | ||||||
10 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir. | ||||||
11 | Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir. | ||||||
12 | Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir. | ||||||
13 | Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir. | ||||||
14 | Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir. | ||||||
15 | İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir. | ||||||
16 | Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
17 | Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir. | ||||||
18 | Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir. | ||||||
19 | Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir. | ||||||
20 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir. | ||||||
21 | Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir. | ||||||
22 | Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir. | ||||||
23 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir. | ||||||
24 | Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir. | ||||||
25 | Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir. | ||||||
26 | Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir. | ||||||
27 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir. | ||||||
28 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
29 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |