Bu ders öğrencilerin tasarımın stratejik açıdan önemini kavramalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tasarım yönetimi nedir?.,İnovasyon nedir? İnovasyon çeşitleri.,Ürün tasarımı ve geliştirme sürecinin doğası .,Tasarım işlevinin organizasyonu.,Tasarım için insan kaynakları: Firma içinde ve dışında tasarım.,Tasarım tahrikli inovasyon ve Tasarım aracılığı ile farklılaşma.,Tasarım aracılığı ile koordinasyon.,Tasarım aracılığı ile dönüşüm.,Tasarım yönetiminin düzeyleri.,Operasyonel tasarım yönetimi.,İşlevsel Tasarım Yönetimi.,Stratejik Tasarım Yönetim.,Tasarım ve markalaşma.,Tasarımın denetlenmesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Stratejik yönetimin ve bir rekabet faktörü olarak tasarımın önemini kavrar.
10, 18, 19, 9
A
2. Tasarım yönetiminin kapsam ve gelişimini tanımlar.
10, 19, 9
A
3. Tasarım etkinliğinin yönetilmesinde kullanılan beceri ve teknikleri edinir.
9
A
4. Tasarım ve diğer organizasyonel etkinlikler arasındaki ilişkiyi kavrar.
18, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tasarım yönetimi nedir?.
2
İnovasyon nedir? İnovasyon çeşitleri.
3
Ürün tasarımı ve geliştirme sürecinin doğası .
4
Tasarım işlevinin organizasyonu.
5
Tasarım için insan kaynakları: Firma içinde ve dışında tasarım.
6
Tasarım tahrikli inovasyon ve Tasarım aracılığı ile farklılaşma.
7
Tasarım aracılığı ile koordinasyon.
8
Tasarım aracılığı ile dönüşüm.
9
Tasarım yönetiminin düzeyleri.
10
Operasyonel tasarım yönetimi.
11
İşlevsel Tasarım Yönetimi.
12
Stratejik Tasarım Yönetim.
13
Tasarım ve markalaşma.
14
Tasarımın denetlenmesi.
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır
1. H.Ülgen.; S.K.Mirze (2010) İşletmelerde Stratejik Yönetim, 5. Baskı. BETA, İstanbul, 2010.
2. Borja de Mozota, B., (2005). Tasarım Yönetimi, Kapital Medya Hizmetleri: İstanbul.
3. Er, Ö., Er, H. A. and Manzakoğlu, B. T. (2010). Tasarım Yönetimi: Tanım, Kapsam, Uygulama, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi Rapor no: 13, TÜSİAD - Sabancı Ü. Rekabet Forumu Yayınları.
4. Soylu, Y. “Tasarım Yönetimi” Ders notları.
5. Michael A. Hitt, R. Duane Ireland and Robert E. Hoskisson. (2015) Strategic Mangement: Concepts: Competitiveness and Globalization. 11 th Edition. Southwestern College Publishing
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür.
X
2
Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır.
X
3
Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır.
X
4
Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır
X
5
Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır.
6
Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür.
X
7
Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar.
X
8
Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular.
9
Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar.
X
10
Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder.
X
11
Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular.
12
Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder.
X
13
Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır.
X
14
Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür.
15
Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır.
X
16
Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
5
10
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
14
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
28
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
80
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TASARIM YÖNETİMİ
EUT3215326
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Seher Oya AKMAN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Hayriye Yasemin SOYLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilerin tasarımın stratejik açıdan önemini kavramalarını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tasarım yönetimi nedir?.,İnovasyon nedir? İnovasyon çeşitleri.,Ürün tasarımı ve geliştirme sürecinin doğası .,Tasarım işlevinin organizasyonu.,Tasarım için insan kaynakları: Firma içinde ve dışında tasarım.,Tasarım tahrikli inovasyon ve Tasarım aracılığı ile farklılaşma.,Tasarım aracılığı ile koordinasyon.,Tasarım aracılığı ile dönüşüm.,Tasarım yönetiminin düzeyleri.,Operasyonel tasarım yönetimi.,İşlevsel Tasarım Yönetimi.,Stratejik Tasarım Yönetim.,Tasarım ve markalaşma.,Tasarımın denetlenmesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Stratejik yönetimin ve bir rekabet faktörü olarak tasarımın önemini kavrar.
10, 18, 19, 9
A
2. Tasarım yönetiminin kapsam ve gelişimini tanımlar.
10, 19, 9
A
3. Tasarım etkinliğinin yönetilmesinde kullanılan beceri ve teknikleri edinir.
9
A
4. Tasarım ve diğer organizasyonel etkinlikler arasındaki ilişkiyi kavrar.
18, 19, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tasarım yönetimi nedir?.
2
İnovasyon nedir? İnovasyon çeşitleri.
3
Ürün tasarımı ve geliştirme sürecinin doğası .
4
Tasarım işlevinin organizasyonu.
5
Tasarım için insan kaynakları: Firma içinde ve dışında tasarım.
6
Tasarım tahrikli inovasyon ve Tasarım aracılığı ile farklılaşma.
7
Tasarım aracılığı ile koordinasyon.
8
Tasarım aracılığı ile dönüşüm.
9
Tasarım yönetiminin düzeyleri.
10
Operasyonel tasarım yönetimi.
11
İşlevsel Tasarım Yönetimi.
12
Stratejik Tasarım Yönetim.
13
Tasarım ve markalaşma.
14
Tasarımın denetlenmesi.
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır
1. H.Ülgen.; S.K.Mirze (2010) İşletmelerde Stratejik Yönetim, 5. Baskı. BETA, İstanbul, 2010.
2. Borja de Mozota, B., (2005). Tasarım Yönetimi, Kapital Medya Hizmetleri: İstanbul.
3. Er, Ö., Er, H. A. and Manzakoğlu, B. T. (2010). Tasarım Yönetimi: Tanım, Kapsam, Uygulama, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi Rapor no: 13, TÜSİAD - Sabancı Ü. Rekabet Forumu Yayınları.
4. Soylu, Y. “Tasarım Yönetimi” Ders notları.
5. Michael A. Hitt, R. Duane Ireland and Robert E. Hoskisson. (2015) Strategic Mangement: Concepts: Competitiveness and Globalization. 11 th Edition. Southwestern College Publishing
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür.
X
2
Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır.
X
3
Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır.
X
4
Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır
X
5
Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır.
6
Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür.
X
7
Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar.
X
8
Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular.
9
Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar.
X
10
Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder.
X
11
Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular.
12
Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder.
X
13
Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır.
X
14
Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür.
15
Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır.
X
16
Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir.