Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ2+024
Ders Programı Perşembe 12:00-12:45 Perşembe 12:45-13:30
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıGelişimsel yetersizliği veya özel gereksinimi olan bireylerde yeni beceri ve davranışların kazandırılmasında yanlışsız öğretim yöntemlerinin etkin kullanılmasının öğrenilmesi. Ders bitiminde öğrencilerde aşağıda belirtilen çıktıların olması hedeflenmektedir: (1) Öğrenmenin aşamalarını söyler. (2) Pekiştirme türlerini ve tarifelerini söyler. (3) İpucu türlerini ve silikleştirme yöntemlerini söyler. (4) Etkili öğrenmenin özelliklerini söyler. (5) Yanlışsız öğretimin özelliklerini söyler. (6) Yanlışsız öğretim yöntemlerinin ders içi uygulamalarda kullanır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse Giriş-
Öğrenme Kuramları
,Öğrenmenin Aşamaları
Uygulamalı Davranış Analizi
,Pekiştirme-pekiştirme tarifeleri,İpucu türleri ve İpucunda uyarlamalar,Yanlışsız Öğretim,Sabit Bekleme Süreli Öğretim-Örnek Gösterimler,Eşzamanlı İpucuyla Öğretim-Örnek Gösterimler,Artan Bekleme Süreli Öğretim-Örnek Gösterimler,Davranış Öncesi
İpucu ve Sınamayla Öğretim
,Davranış Öncesi İpucu ve Silikleştirmeyle Öğretim,Aşamalı Yardımla Öğretim
Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması
,İpucunun giderek arttırılmasıyla Öğretim
İpucunun Giderek Azaltılmasıyla Öğretim
,Uyaran İpuçları ve Uyarlamaları
Örnek Uygulamalar
,Uyaran İpuçları ve Uyarlamaları Örnek Uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin İçeriğiÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
(1) Öğrenmenin aşamalarını söyler. (2) Pekiştirme türlerini ve tarifelerini söyler. (3) İpucu türlerini ve silikleştirme yöntemlerini söyler. (4) Etkili öğrenmenin özelliklerini söyler. (5) Yanlışsız öğretimin özelliklerini söyler. (6) Yanlışsız öğretim yöntemlerinin ders içi uygulamalarda kullanır. 1, 12, 2, 3A, C
Öğretim Yöntemleri:1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma
Ölçme Yöntemleri:A: Yazılı sınav, C: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş-
Öğrenme Kuramları
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
2Öğrenmenin Aşamaları
Uygulamalı Davranış Analizi
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
3Pekiştirme-pekiştirme tarifeleriTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
4İpucu türleri ve İpucunda uyarlamalarTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
5Yanlışsız ÖğretimTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
6Sabit Bekleme Süreli Öğretim-Örnek GösterimlerTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
7Eşzamanlı İpucuyla Öğretim-Örnek GösterimlerTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
8Artan Bekleme Süreli Öğretim-Örnek GösterimlerTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
9Davranış Öncesi
İpucu ve Sınamayla Öğretim
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
10Davranış Öncesi İpucu ve Silikleştirmeyle ÖğretimTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
11Aşamalı Yardımla Öğretim
Davranış Değişikliğinde Kalıcılık ve Genellemenin Sağlanması
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
12İpucunun giderek arttırılmasıyla Öğretim
İpucunun Giderek Azaltılmasıyla Öğretim
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
13Uyaran İpuçları ve Uyarlamaları
Örnek Uygulamalar
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
14Uyaran İpuçları ve Uyarlamaları Örnek UygulamalarTekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara.
Kaynak
Tekin-İftar. E. (ed.). (2016). Uygulamalı Davranış Analizi. Vize Yayıncılık, Ankara. Tekin-İftar, E., Kırcaali-İftar, G. (2017). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Vize Yayıncılık, Ankara. Sazak, E. (2022). Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
0
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
0
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
0
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
0
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
0
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
0
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
0
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
0
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
0
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
0
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
0
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
0
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Ders

-

Dersin Detaylı Bilgileri

-

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu