Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTA VE İLERİ DÜZEYDE OSB EĞİTİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Yeşim GÜLEÇ ASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin OSB’li çocukların eğitimine ve uygulamalara ilişkin genel yöntemler, kapsamlı uygulamalar, odaklanmış uygulamalar, bilimsel dayanaklı uygulamalar hakkında bilgi sahibi olmalarını ve edindikleri bilgi ve becerileri tartışabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma, önceki öğrenmelerin tartışılması,Temel bilgi kavramlar,Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB),Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB),Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB),Bilimsel dayanaklı uygulamalar,Bilimsel dayanaklı uygulamalar,Bilimsel dayanaklı uygulamalar,Odaklanmış uygulamalar,Odaklanmış uygulamalar,Kapsamlı uygulamalar,Kapsamlı uygulamalar,Pratik öneriler,Pratik öneriler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, orta ve ileri düzey OSB'ye ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: OSB’li çocukların eğitimine ve uygulamalara ilişkin genel yöntemleri tanımlar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Kapsamlı uygulamalar, odaklanmış uygulamalar ve bilimsel dayanaklı uygulamaları açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Kapsamlı uygulamalar, odaklanmış uygulamalar ve bilimsel dayanaklı uygulamaları örneklendirir. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma, önceki öğrenmelerin tartışılması | |
2 | Temel bilgi kavramlar | |
3 | Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (ss.17-44) |
4 | Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (ss. 265-319) |
5 | Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (ss.183-233) |
6 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
7 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
8 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
9 | Odaklanmış uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
10 | Odaklanmış uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
11 | Kapsamlı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
12 | Kapsamlı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
13 | Pratik öneriler | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize |
14 | Pratik öneriler | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize |
Kaynak |
Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri Editör: Elif Tekin İftar. Ankara: Vize. 2018. Grandin, T. (2005). Resimlerle Düşünmek. (Çeviren: Mehmet Celil İftar). İstanbul: Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı · http://www.lovaas.com/approach-detailed.php. 30.03.2007. · http://www.wiautism.com/defined.php. 30.03.2007. Lovaas, O. I. (2003). Teaching individuals with developmental delays: Basic intervention techniques. Austin, Texas: Pro-E |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTA VE İLERİ DÜZEYDE OSB EĞİTİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Yeşim GÜLEÇ ASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin OSB’li çocukların eğitimine ve uygulamalara ilişkin genel yöntemler, kapsamlı uygulamalar, odaklanmış uygulamalar, bilimsel dayanaklı uygulamalar hakkında bilgi sahibi olmalarını ve edindikleri bilgi ve becerileri tartışabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma, önceki öğrenmelerin tartışılması,Temel bilgi kavramlar,Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB),Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB),Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB),Bilimsel dayanaklı uygulamalar,Bilimsel dayanaklı uygulamalar,Bilimsel dayanaklı uygulamalar,Odaklanmış uygulamalar,Odaklanmış uygulamalar,Kapsamlı uygulamalar,Kapsamlı uygulamalar,Pratik öneriler,Pratik öneriler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, orta ve ileri düzey OSB'ye ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: OSB’li çocukların eğitimine ve uygulamalara ilişkin genel yöntemleri tanımlar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Kapsamlı uygulamalar, odaklanmış uygulamalar ve bilimsel dayanaklı uygulamaları açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Kapsamlı uygulamalar, odaklanmış uygulamalar ve bilimsel dayanaklı uygulamaları örneklendirir. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma, önceki öğrenmelerin tartışılması | |
2 | Temel bilgi kavramlar | |
3 | Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (ss.17-44) |
4 | Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (ss. 265-319) |
5 | Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri (ss.183-233) |
6 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
7 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
8 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
9 | Odaklanmış uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
10 | Odaklanmış uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
11 | Kapsamlı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
12 | Kapsamlı uygulamalar | Ünlü , E. (2020). Otizmde Etkili Uygulamalar. Vize Akademik |
13 | Pratik öneriler | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize |
14 | Pratik öneriler | Tekin-İftar (ed) (2012). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Vize |
Kaynak |
Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri Editör: Elif Tekin İftar. Ankara: Vize. 2018. Grandin, T. (2005). Resimlerle Düşünmek. (Çeviren: Mehmet Celil İftar). İstanbul: Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı · http://www.lovaas.com/approach-detailed.php. 30.03.2007. · http://www.wiautism.com/defined.php. 30.03.2007. Lovaas, O. I. (2003). Teaching individuals with developmental delays: Basic intervention techniques. Austin, Texas: Pro-E |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |