Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SUÇ PSİKOLOJİSİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Lale Pınar ÇORAKLI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı adli sistem içindeki olayları, psikoloji bilimi perspektifi açısından da ele alarak, disiplinlerarası bir yaklaşımla çok yönlü ve sağlıklı değerlendirebilecek bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi
,Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi
,Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları
,Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati
,Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi
,Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi
,Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı
,Çocuk istismarı
,Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar
,Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu
,Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi ,Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi ,Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler
,Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Psikoloji’nin ilke ve tekniklerinin adli süreçte kullanımını tanıyabilir. 2.Suçlu davranışı ile psikopatoloji ilişkisini kurabilir. 3.Adli meseleleri disiplinlerarası bir perspektifle tartışabilir. 4.Kısmen suçlu profili çıkarabilir 5.Suçluluk kavramını açıklayabilecektir. 6.Hukuki süreçlerdeki aktörleri psikolojik açıdan analiz edebilecektir. 13, 19, 37, 4, 9
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi
2Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi
3Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları
4Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati
5Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi
6Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi
7Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı
8Çocuk istismarı
9Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar
10Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu
11Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi
12Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi
13Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler
14Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam
Kaynak
David Canter (2011), Suç Psikolojisi, İçel, K, Ünver, Y ve diğerleri (2005) “Çocuklar ve Suç-Ceza”, Seçkin Yayınları, Ankara. • Dinçmen, K. Adli Psikiyatri, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14228
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SUÇ PSİKOLOJİSİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Lale Pınar ÇORAKLI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı adli sistem içindeki olayları, psikoloji bilimi perspektifi açısından da ele alarak, disiplinlerarası bir yaklaşımla çok yönlü ve sağlıklı değerlendirebilecek bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi
,Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi
,Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları
,Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati
,Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi
,Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi
,Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı
,Çocuk istismarı
,Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar
,Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu
,Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi ,Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi ,Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler
,Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Psikoloji’nin ilke ve tekniklerinin adli süreçte kullanımını tanıyabilir. 2.Suçlu davranışı ile psikopatoloji ilişkisini kurabilir. 3.Adli meseleleri disiplinlerarası bir perspektifle tartışabilir. 4.Kısmen suçlu profili çıkarabilir 5.Suçluluk kavramını açıklayabilecektir. 6.Hukuki süreçlerdeki aktörleri psikolojik açıdan analiz edebilecektir. 13, 19, 37, 4, 9
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi
2Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi
3Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları
4Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati
5Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi
6Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi
7Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı
8Çocuk istismarı
9Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar
10Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu
11Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi
12Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi
13Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler
14Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam
Kaynak
David Canter (2011), Suç Psikolojisi, İçel, K, Ünver, Y ve diğerleri (2005) “Çocuklar ve Suç-Ceza”, Seçkin Yayınları, Ankara. • Dinçmen, K. Adli Psikiyatri, İstanbul

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04