Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SUÇ PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Lale Pınar ÇORAKLI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı adli sistem içindeki olayları, psikoloji bilimi perspektifi açısından da ele alarak, disiplinlerarası bir yaklaşımla çok yönlü ve sağlıklı değerlendirebilecek bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi ,Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi ,Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları ,Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati ,Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi ,Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi ,Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı ,Çocuk istismarı ,Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar ,Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu ,Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi ,Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi ,Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler ,Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Psikoloji’nin ilke ve tekniklerinin adli süreçte kullanımını tanıyabilir. 2.Suçlu davranışı ile psikopatoloji ilişkisini kurabilir. 3.Adli meseleleri disiplinlerarası bir perspektifle tartışabilir. 4.Kısmen suçlu profili çıkarabilir 5.Suçluluk kavramını açıklayabilecektir. 6.Hukuki süreçlerdeki aktörleri psikolojik açıdan analiz edebilecektir. | 13, 19, 37, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi | |
2 | Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi | |
3 | Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları | |
4 | Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati | |
5 | Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi | |
6 | Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi | |
7 | Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı | |
8 | Çocuk istismarı | |
9 | Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar | |
10 | Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu | |
11 | Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi | |
12 | Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi | |
13 | Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler | |
14 | Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam |
Kaynak |
David Canter (2011), Suç Psikolojisi, İçel, K, Ünver, Y ve diğerleri (2005) “Çocuklar ve Suç-Ceza”, Seçkin Yayınları, Ankara. • Dinçmen, K. Adli Psikiyatri, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | ||||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | ||||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | ||||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SUÇ PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Lale Pınar ÇORAKLI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı adli sistem içindeki olayları, psikoloji bilimi perspektifi açısından da ele alarak, disiplinlerarası bir yaklaşımla çok yönlü ve sağlıklı değerlendirebilecek bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi ,Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi ,Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları ,Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati ,Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi ,Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi ,Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı ,Çocuk istismarı ,Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar ,Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu ,Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi ,Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi ,Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler ,Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Psikoloji’nin ilke ve tekniklerinin adli süreçte kullanımını tanıyabilir. 2.Suçlu davranışı ile psikopatoloji ilişkisini kurabilir. 3.Adli meseleleri disiplinlerarası bir perspektifle tartışabilir. 4.Kısmen suçlu profili çıkarabilir 5.Suçluluk kavramını açıklayabilecektir. 6.Hukuki süreçlerdeki aktörleri psikolojik açıdan analiz edebilecektir. | 13, 19, 37, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adalet psikolojisine giriş: Psikoloji-Hukuk ilişkisi | |
2 | Mevcut adalet sistemi içinde psikoloji bilimi | |
3 | Ceza hukukunda kasıt: Bilinç ve irade kavramları | |
4 | Suçun ve şiddetin psikodinamiği; çocukluğuna inelim ve empati | |
5 | Psikopatoloji, beyin hasarı ve suç ilişkisi | |
6 | Alkol, madde kullanımı, bağımlılık ve bunların suçla ilişkisi | |
7 | Medeni hakların kullanımı: Demans, zekâ geriliği, akıl hastalığı | |
8 | Çocuk istismarı | |
9 | Cinsel suçlar ve cinsel sapkınlıklar | |
10 | Suça sürüklenen çocuklar ve ceza sorumluluğu | |
11 | Mağdur çocuklardan ifade alma: Kriter Bazlı İfade Analizi | |
12 | Hâkim’in kararını etkileyen unsurlar: transferans, önyargı, stereotipi | |
13 | Antisosyal-psikopat kişiler ve seri cinayetler | |
14 | Görgü tanığı belleği: 12 Kızgın Adam |
Kaynak |
David Canter (2011), Suç Psikolojisi, İçel, K, Ünver, Y ve diğerleri (2005) “Çocuklar ve Suç-Ceza”, Seçkin Yayınları, Ankara. • Dinçmen, K. Adli Psikiyatri, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | ||||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | ||||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | ||||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |