Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI | PCG4215524 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 19:30-20:15 Salı 20:30-21:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İhsan İlker ÇİTLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere iş ve meslek danışmanlığı konusunda temel bilgi, beceri ve anlayışı kazandırmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda meslek danışmanlığının temel kavramları, prensipleri, mesleki danışmanlık uygulamaları, kariyer gelişim teorileri ve uygulamaları konularında öğrencilerin yetkinlik kazanması dersin alt amaçlarını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Özellik ve Tip Teorileri,Meslekler: Bilgi ve Teori,İşe Uyum Teorisi,Holland Tipoloji Kuramı,Mayer-Briggs Tip Teorisi,Çocuklukta kariyer gelişimi,Ergenlikte kariyer gelişimi,Yetişkinlikte kariyer gelişimi,Kariyer krizi ve geçişler,Yapılandırmacı ve Öyküsel Yaklaşımlar,İlişkisel yaklaşımlar,Krumboltz Sosyal Öğrenme Teorisi,Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş ve meslek danışmanlığıyla ilgili temel kavramları özetler. | 1, 10, 12, 14, 21, 3 | A |
Özellik ve tip kuramlarını açıklar, örnek durumlarda kullanır. | 1, 10, 12, 14, 21, 3 | A |
Yaşam dönemlerine göre kariyer gelişiminin özelliklerini sınıflandırır. | 1, 10, 12, 14, 2, 21, 3 | A |
Modern kariyer gelişim kuramlarını açıklar, örnek durumlarda kullanır. | 1, 10, 12, 14, 21 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özellik ve Tip Teorileri | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
2 | Meslekler: Bilgi ve Teori | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
3 | İşe Uyum Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
4 | Holland Tipoloji Kuramı | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler. |
5 | Mayer-Briggs Tip Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
6 | Çocuklukta kariyer gelişimi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
7 | Ergenlikte kariyer gelişimi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
9 | Yetişkinlikte kariyer gelişimi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
10 | Kariyer krizi ve geçişler | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
11 | Yapılandırmacı ve Öyküsel Yaklaşımlar | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
12 | İlişkisel yaklaşımlar | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
13 | Krumboltz Sosyal Öğrenme Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
14 | Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
Kaynak |
Sharf, R. S. (2014). Applying career development theory to counseling (6nd ed.). Books/Cole Cengage Learning. Steven D. Brown, & Robert W. Lent. (2020). Career development and counseling: Putting theory and research to work (3.). Wiley. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI | PCG4215524 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 19:30-20:15 Salı 20:30-21:15 Çarşamba 17:30-18:15 Çarşamba 18:30-19:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. İhsan İlker ÇİTLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere iş ve meslek danışmanlığı konusunda temel bilgi, beceri ve anlayışı kazandırmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda meslek danışmanlığının temel kavramları, prensipleri, mesleki danışmanlık uygulamaları, kariyer gelişim teorileri ve uygulamaları konularında öğrencilerin yetkinlik kazanması dersin alt amaçlarını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Özellik ve Tip Teorileri,Meslekler: Bilgi ve Teori,İşe Uyum Teorisi,Holland Tipoloji Kuramı,Mayer-Briggs Tip Teorisi,Çocuklukta kariyer gelişimi,Ergenlikte kariyer gelişimi,Yetişkinlikte kariyer gelişimi,Kariyer krizi ve geçişler,Yapılandırmacı ve Öyküsel Yaklaşımlar,İlişkisel yaklaşımlar,Krumboltz Sosyal Öğrenme Teorisi,Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş ve meslek danışmanlığıyla ilgili temel kavramları özetler. | 1, 10, 12, 14, 21, 3 | A |
Özellik ve tip kuramlarını açıklar, örnek durumlarda kullanır. | 1, 10, 12, 14, 21, 3 | A |
Yaşam dönemlerine göre kariyer gelişiminin özelliklerini sınıflandırır. | 1, 10, 12, 14, 2, 21, 3 | A |
Modern kariyer gelişim kuramlarını açıklar, örnek durumlarda kullanır. | 1, 10, 12, 14, 21 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özellik ve Tip Teorileri | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
2 | Meslekler: Bilgi ve Teori | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
3 | İşe Uyum Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
4 | Holland Tipoloji Kuramı | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler. |
5 | Mayer-Briggs Tip Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
6 | Çocuklukta kariyer gelişimi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
7 | Ergenlikte kariyer gelişimi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
9 | Yetişkinlikte kariyer gelişimi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
10 | Kariyer krizi ve geçişler | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
11 | Yapılandırmacı ve Öyküsel Yaklaşımlar | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
12 | İlişkisel yaklaşımlar | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
13 | Krumboltz Sosyal Öğrenme Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
14 | Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi | Sharf (2014), Steven D. Brown & Robert W. Lent, (2020) ilgili bölümler |
Kaynak |
Sharf, R. S. (2014). Applying career development theory to counseling (6nd ed.). Books/Cole Cengage Learning. Steven D. Brown, & Robert W. Lent. (2020). Career development and counseling: Putting theory and research to work (3.). Wiley. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |