Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTA BİLGİLENDİRME | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, tedavi sürecinde hastalara yardımcı olmak amacıyla verilmesi gereken bilgilendirme örneklerini vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hasta bilgilendirmesine giriş, eğitim metotları ve hasta eğitiminde kullanılan materyaller ,Hasta eğitiminde etkili iletişim ,Farklı dozaj formların kullanımı ,Oral narkotik olmayan ağrı kesiciler ve kas gevşeticiler ,Oftalmik ve dermatolojik ürünler ,Vitamin ve Mineraller,Bitkisel ürünler ve Besin destekleri,Üst respiratuar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlar,Sigara bırakma ve ağız bakım ürünleri ,Kontraseptifler,Anne-bebek ürünleri ve aşılar, Zayıflama ve sporcu destek ürünleri,Gastrointestinal rahatsızlıklarında kullanılan ilaçlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hastayı ve hasta yakınını bilgilendirmenin hastalık yönetimindeki önemini ve temel prensiplerini yorumlayabilecektir. | 10, 19, 4, 9 | A |
1.1. Hasta bilgilendirmedeki temel kavramları özetler. | 10, 14, 19, 38, 4, 9 | A |
1.2. Hasta danışmanlığının hastalık yönetimindeki önemini açıklar. | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A, E |
1.3. Hasta bilgilendirmesinde doğru iletişimi yorumlar. | 10, 12, 16, 19, 4, 9 | A, E |
2. Farmakoterapi ve hastaya yaklaşım ve kronik bakım bilgilerini birleştirebilecektir. | 10, 12, 19, 38, 4, 9 | A |
2.1. Geriatrik ve pediatrik hastalıkları ve tedavi planlarını tartışır. | 12, 19, 38, 4, 9 | A |
2.2. Bağımlılıkla, ağrıyla ve uyku problemleriyle mücadele metotlarını karşılaştırır. | 12, 14, 16, 19, 38, 8, 9 | A |
2.3. Kronik hastalıkları, belirtilerini ve tedavi yaklaşımlarını açıklar. | 10, 12, 19, 38, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hasta bilgilendirmesine giriş, eğitim metotları ve hasta eğitiminde kullanılan materyaller | 1, 2, 3 |
2 | Hasta eğitiminde etkili iletişim | 1, 2, 3 |
3 | Farklı dozaj formların kullanımı | Ders notları |
4 | Oral narkotik olmayan ağrı kesiciler ve kas gevşeticiler | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Oftalmik ve dermatolojik ürünler | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Vitamin ve Mineraller | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Bitkisel ürünler ve Besin destekleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Üst respiratuar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlar | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Sigara bırakma ve ağız bakım ürünleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Kontraseptifler | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Anne-bebek ürünleri ve aşılar | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Zayıflama ve sporcu destek ürünleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Gastrointestinal rahatsızlıklarında kullanılan ilaçlar | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1. Ders notları 2. Mahmoud SH (2019), Patient Assessment in Clinical Pharmacy, Springer 3. Wells BG (2015) Pharmacotherapy handbook (9th ed.) McGraw Hill, US 4. uptodate.com 5. www.titck.gov.tr/kubkt |
Güncel yayınlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 12 | 4 | 48 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 12 | 3 | 36 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 184 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(184/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTA BİLGİLENDİRME | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, tedavi sürecinde hastalara yardımcı olmak amacıyla verilmesi gereken bilgilendirme örneklerini vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hasta bilgilendirmesine giriş, eğitim metotları ve hasta eğitiminde kullanılan materyaller ,Hasta eğitiminde etkili iletişim ,Farklı dozaj formların kullanımı ,Oral narkotik olmayan ağrı kesiciler ve kas gevşeticiler ,Oftalmik ve dermatolojik ürünler ,Vitamin ve Mineraller,Bitkisel ürünler ve Besin destekleri,Üst respiratuar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlar,Sigara bırakma ve ağız bakım ürünleri ,Kontraseptifler,Anne-bebek ürünleri ve aşılar, Zayıflama ve sporcu destek ürünleri,Gastrointestinal rahatsızlıklarında kullanılan ilaçlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hastayı ve hasta yakınını bilgilendirmenin hastalık yönetimindeki önemini ve temel prensiplerini yorumlayabilecektir. | 10, 19, 4, 9 | A |
1.1. Hasta bilgilendirmedeki temel kavramları özetler. | 10, 14, 19, 38, 4, 9 | A |
1.2. Hasta danışmanlığının hastalık yönetimindeki önemini açıklar. | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A, E |
1.3. Hasta bilgilendirmesinde doğru iletişimi yorumlar. | 10, 12, 16, 19, 4, 9 | A, E |
2. Farmakoterapi ve hastaya yaklaşım ve kronik bakım bilgilerini birleştirebilecektir. | 10, 12, 19, 38, 4, 9 | A |
2.1. Geriatrik ve pediatrik hastalıkları ve tedavi planlarını tartışır. | 12, 19, 38, 4, 9 | A |
2.2. Bağımlılıkla, ağrıyla ve uyku problemleriyle mücadele metotlarını karşılaştırır. | 12, 14, 16, 19, 38, 8, 9 | A |
2.3. Kronik hastalıkları, belirtilerini ve tedavi yaklaşımlarını açıklar. | 10, 12, 19, 38, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hasta bilgilendirmesine giriş, eğitim metotları ve hasta eğitiminde kullanılan materyaller | 1, 2, 3 |
2 | Hasta eğitiminde etkili iletişim | 1, 2, 3 |
3 | Farklı dozaj formların kullanımı | Ders notları |
4 | Oral narkotik olmayan ağrı kesiciler ve kas gevşeticiler | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Oftalmik ve dermatolojik ürünler | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Vitamin ve Mineraller | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Bitkisel ürünler ve Besin destekleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Üst respiratuar sistem hastalıklarında kullanılan ilaçlar | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | Sigara bırakma ve ağız bakım ürünleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Kontraseptifler | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | Anne-bebek ürünleri ve aşılar | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Zayıflama ve sporcu destek ürünleri | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Gastrointestinal rahatsızlıklarında kullanılan ilaçlar | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
1. Ders notları 2. Mahmoud SH (2019), Patient Assessment in Clinical Pharmacy, Springer 3. Wells BG (2015) Pharmacotherapy handbook (9th ed.) McGraw Hill, US 4. uptodate.com 5. www.titck.gov.tr/kubkt |
Güncel yayınlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. İlaç hammaddeleri ve ilaç şekilleri hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Eczacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar. | X | |||||
4 | PY-4. İlacın hastaya verilmesi ve kullanımı ile ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim görevi ile akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir. | X | |||||
5 | PY-5. Eczacılık mesleğinin yasa ile sorumluluk verdiği her alanda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak eczane organizasyonunu yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Eczacılık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını ve ileri teknolojileri kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Eczacılık mesleği alanındaki sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY-8. İlacın tanınması, kalitesinin sağlanması, kontrolü ve standardizasyonunu yapar. | X | |||||
9 | PY-9. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
10 | PY-10. Eczacılık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzey bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir. | X | |||||
12 | PY-12. Eczacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
13 | PY-13. Eczacılık mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY-14. Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. İlaç ile ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır. | X | |||||
16 | PY-16. Yabancı dil olarak İngilizceyi, eczacılıkla ilgili yenilikleri izleyebilme ve iletişim kurabilmede kullanır. | ||||||
17 | PY-17. Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir. | X | |||||
18 | PY-18. İlaç hammaddelerinin hazırlanmasından, ilaç şekillerinin tasarımına ve üretimine kadar farmasötik ürün elde edilmesinin her aşamasında görev alır. | ||||||
19 | PY-19. İlaçta ruhsatlandırma koşulları, veri koruma ve patent konularını kavrar ve bunlar arasında ilişki kurar. | ||||||
20 | PY-20. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |