Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTA DOĞU ÇALIŞMALARI | SBİY1162230 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut ALRANTİSİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Ortadoğu bölgesinin önemini, tarihten günümüze bölgede var olan sorunları ve Türkiye’nin Ortadoğu politikasının ana hatlarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -1,GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -2,ORTADOĞU’DA SU SORUNU,ORTADOĞU VE PETROL,KÜRESEL GÜÇLERIN ORTA DOĞU POLITIKASI: MÜCADELENIN DIPLOMATIK VE STRATEJIK BOYUTLARI,FİLİSTİN MESELESI,ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR,ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR 2,ARAP BAHARI ,ORTADOĞU VE TÜRKİYE SİYASİ İLİŞKİLER,ORTADOĞU’DA AKTÖRLER,ORTADOĞU’DA DEVLET DIŞI AKTÖRLER,KÖRFEZ BÖLGESİ,Son Tartışma ve Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste katılımcılar, Ortadoğu’nun siyasi, ekonomik ve toplumsal gelişimini analiz etme becerisi kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Bu derste katılımcılar, bölgedeki temel sorunları analiz etme becerisi kazanır. | 10, 9 | A, G |
Bu derste katılımcılar, Türkiye ile Ortadoğu ülkeleri arasındaki siyasi ilişkileri analiz etme becerisi kazanır. | 10, 13, 9 | A, G |
Katılımcı Ortadoğu kavramı ve bölgenin stratejik önemi hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A, G |
Katılımcı bölgedeki farklı deneyimleri anlama ve karşılaştırma becerisi geliştirir. | 10, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -1 | İlgili okumalar yapılacak |
2 | GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -2 | İlgili okumalar yapılacak |
3 | ORTADOĞU’DA SU SORUNU | İlgili okumalar yapılacak |
4 | ORTADOĞU VE PETROL | İlgili okumalar yapılacak |
5 | KÜRESEL GÜÇLERIN ORTA DOĞU POLITIKASI: MÜCADELENIN DIPLOMATIK VE STRATEJIK BOYUTLARI | İlgili okumalar yapılacak |
6 | FİLİSTİN MESELESI | İlgili okumalar yapılacak |
7 | ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR | İlgili okumalar yapılacak |
8 | ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR 2 | İlgili okumalar yapılacak |
9 | ARAP BAHARI | İlgili okumalar yapılacak |
10 | ORTADOĞU VE TÜRKİYE SİYASİ İLİŞKİLER | İlgili okumalar yapılacak |
11 | ORTADOĞU’DA AKTÖRLER | İlgili okumalar yapılacak |
12 | ORTADOĞU’DA DEVLET DIŞI AKTÖRLER | İlgili okumalar yapılacak |
13 | KÖRFEZ BÖLGESİ | İlgili okumalar yapılacak |
14 | Son Tartışma ve Tekrar |
Kaynak |
MEHMET ŞAHIN ORTA DOĞU:AKTÖRLER UNSURLAR SISTEMLER, KOPERNIK KITAP, 2019 DAVUT DURSUN, TAYYAR ARI, ORTA DOĞUDA SİYASET, ANADOLU UNİVERSİTY, 2013. VEYSEL KURT ORTADOĞUDA ORDU VE SİYASET, YAYINEVİ SETA, 2017. CLEVELAND, WİLLİAM L. & MARTİN BUNTON, A HİSTORY OF THE MODERN MİDDLE EAST, (BOULDER, CO.: WESTVİEW, 2009) FRED HALLİDAY, THE MİDDLE EAST İN INTERNATİONAL RELATİONS POWER, POLİTİCS AND IDEOLOGY, CAMBRİDGE UNİVERSİTY PRESS, 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 7 | 1 | 7 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 5 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 8 | 112 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTA DOĞU ÇALIŞMALARI | SBİY1162230 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı | Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Pazartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mahmut ALRANTİSİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Ortadoğu bölgesinin önemini, tarihten günümüze bölgede var olan sorunları ve Türkiye’nin Ortadoğu politikasının ana hatlarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -1,GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -2,ORTADOĞU’DA SU SORUNU,ORTADOĞU VE PETROL,KÜRESEL GÜÇLERIN ORTA DOĞU POLITIKASI: MÜCADELENIN DIPLOMATIK VE STRATEJIK BOYUTLARI,FİLİSTİN MESELESI,ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR,ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR 2,ARAP BAHARI ,ORTADOĞU VE TÜRKİYE SİYASİ İLİŞKİLER,ORTADOĞU’DA AKTÖRLER,ORTADOĞU’DA DEVLET DIŞI AKTÖRLER,KÖRFEZ BÖLGESİ,Son Tartışma ve Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste katılımcılar, Ortadoğu’nun siyasi, ekonomik ve toplumsal gelişimini analiz etme becerisi kazanır. | 10, 16, 9 | A |
Bu derste katılımcılar, bölgedeki temel sorunları analiz etme becerisi kazanır. | 10, 9 | A, G |
Bu derste katılımcılar, Türkiye ile Ortadoğu ülkeleri arasındaki siyasi ilişkileri analiz etme becerisi kazanır. | 10, 13, 9 | A, G |
Katılımcı Ortadoğu kavramı ve bölgenin stratejik önemi hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A, G |
Katılımcı bölgedeki farklı deneyimleri anlama ve karşılaştırma becerisi geliştirir. | 10, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -1 | İlgili okumalar yapılacak |
2 | GİRİŞ: ORTADOĞU’NUN SİYASİ, EKONOMİK VE TOPLUMSAL TARİHİ -2 | İlgili okumalar yapılacak |
3 | ORTADOĞU’DA SU SORUNU | İlgili okumalar yapılacak |
4 | ORTADOĞU VE PETROL | İlgili okumalar yapılacak |
5 | KÜRESEL GÜÇLERIN ORTA DOĞU POLITIKASI: MÜCADELENIN DIPLOMATIK VE STRATEJIK BOYUTLARI | İlgili okumalar yapılacak |
6 | FİLİSTİN MESELESI | İlgili okumalar yapılacak |
7 | ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR | İlgili okumalar yapılacak |
8 | ORTADOĞU’DA TARİHİ VE GÜNCEL SORUNLAR 2 | İlgili okumalar yapılacak |
9 | ARAP BAHARI | İlgili okumalar yapılacak |
10 | ORTADOĞU VE TÜRKİYE SİYASİ İLİŞKİLER | İlgili okumalar yapılacak |
11 | ORTADOĞU’DA AKTÖRLER | İlgili okumalar yapılacak |
12 | ORTADOĞU’DA DEVLET DIŞI AKTÖRLER | İlgili okumalar yapılacak |
13 | KÖRFEZ BÖLGESİ | İlgili okumalar yapılacak |
14 | Son Tartışma ve Tekrar |
Kaynak |
MEHMET ŞAHIN ORTA DOĞU:AKTÖRLER UNSURLAR SISTEMLER, KOPERNIK KITAP, 2019 DAVUT DURSUN, TAYYAR ARI, ORTA DOĞUDA SİYASET, ANADOLU UNİVERSİTY, 2013. VEYSEL KURT ORTADOĞUDA ORDU VE SİYASET, YAYINEVİ SETA, 2017. CLEVELAND, WİLLİAM L. & MARTİN BUNTON, A HİSTORY OF THE MODERN MİDDLE EAST, (BOULDER, CO.: WESTVİEW, 2009) FRED HALLİDAY, THE MİDDLE EAST İN INTERNATİONAL RELATİONS POWER, POLİTİCS AND IDEOLOGY, CAMBRİDGE UNİVERSİTY PRESS, 2012 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |