Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLI YÖNETİM TARİHİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kuruluştan yıkılışına dek, Osmanlı Devleti'nin yönetim anlayışı ve felsefesinin anlaşılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar. ,Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri ,Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı ,Divan-ı Humayun ,Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri ,Divan Humayun Kalemleri ,Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri ,Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesi,XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat ,XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar ,Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri ,Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa ,İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ,Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Osmanlı Yönetim Sisteminin temel felsefesini anlayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Osmanlılarda Devlet Anlayışını kavrayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Hanedan ve Padişahın devlet idaresindeki rolünü anlayacaklardır. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Divan-ı Hümayun'un önemi ve rolünü izah edebileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar. | Okumalar |
2 | Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri | Okumalar |
3 | Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı | Okumalar |
4 | Divan-ı Humayun | Okumalar |
5 | Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri | okumalar |
6 | Divan Humayun Kalemleri | Okumalar |
7 | Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri | Okumalar |
8 | Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesi | okumalar |
9 | XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat | Okumalar |
10 | XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar | Okumalar |
11 | Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri | Okumalar |
12 | Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa | Okumalar |
13 | İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi | Okumalar |
14 | Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası | Okumalar |
Kaynak |
İlber Ortaylı, Türkiye teşkilat ve idare tarihi, Ankara Cedit Neşriyat 2008. Mehmet İpşirli, “Osmanlı Devlet Teşkilatı”, Osmanlı devleti ve medeniyeti tarihi. editör Ekmeleddin İhsanoğlu. -- İstanbul 2010- s. 132-280 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 15 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(202/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLI YÖNETİM TARİHİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kuruluştan yıkılışına dek, Osmanlı Devleti'nin yönetim anlayışı ve felsefesinin anlaşılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar. ,Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri ,Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı ,Divan-ı Humayun ,Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri ,Divan Humayun Kalemleri ,Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri ,Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesi,XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat ,XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar ,Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri ,Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa ,İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ,Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Osmanlı Yönetim Sisteminin temel felsefesini anlayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Osmanlılarda Devlet Anlayışını kavrayabileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Hanedan ve Padişahın devlet idaresindeki rolünü anlayacaklardır. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Divan-ı Hümayun'un önemi ve rolünü izah edebileceklerdir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Yönetim Tarihine giriş: Kaynaklar. | Okumalar |
2 | Osmanlı Yönetim Sisteminin Kökenleri | Okumalar |
3 | Osmanlı Hanedanı ve Osmalı Padişahı | Okumalar |
4 | Divan-ı Humayun | Okumalar |
5 | Veziriazam ve Divan-ı Humayun’un diger üyeleri | okumalar |
6 | Divan Humayun Kalemleri | Okumalar |
7 | Osmanlı Bürokrasisi ve Diplomasisi'nin başlıca özellikleri | Okumalar |
8 | Osmanlı Yönetim TarihindeTerminoloji ve dönemlendirme Meselesi | okumalar |
9 | XVII Yüzyıl: Osmanlı yönetim Sisteminde bozulma ve ıslahat | Okumalar |
10 | XVIII. Yüzyıl: Osmanlı Yönetim Sisteminde yeni arayışlar | Okumalar |
11 | Selim III ve Mahmud II’nın Osmanlı İdare sisteminde reform teşebbüsleri ve Kendisine Sunulan Islahat Risaleleri | Okumalar |
12 | Sultan Abdülhamid II döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi ve ilk Anayasa | Okumalar |
13 | İttihat ve Terakki Partisi döneminde Osmanlı Yönetim Sistemi | Okumalar |
14 | Osmanlı’dan Cumhuriyete intikal eden Yönetim Mirası | Okumalar |
Kaynak |
İlber Ortaylı, Türkiye teşkilat ve idare tarihi, Ankara Cedit Neşriyat 2008. Mehmet İpşirli, “Osmanlı Devlet Teşkilatı”, Osmanlı devleti ve medeniyeti tarihi. editör Ekmeleddin İhsanoğlu. -- İstanbul 2010- s. 132-280 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |