Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ETNİSİTE, KÜLTÜR VE SİYASET | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mahmut ALRANTİSİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öncelikle etnisite, kültür ve siyasete ilişkin teorik bir çerçeve ortaya koymak; bu konudaki mevcut yaklaşımları karşılaştırmalı olarak değerlendirmek. Kavramlar arasındaki ilişkiyi ortaya koymak; farklı ülkelerde bu ilişkinin aldığı somut görünümlerden, sorunlardan, olumlu ve olumsuz örneklerden hareketle bir anlama sağlamak. Bu kapsamda Türkiye’deki etnisite meselesini mercek altına almak ve öğrencilere genel geçer bilgilerin, gündelik etnik, kültürel ve siyasi kimlik tartışmalarının ötesine geçerek, konuyu kavramsal ve teorik model ve önerilerin de ışığında, bilimsel bir serinkanlılıkla ele almalarına katkıda bulunmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi; Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları.,Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplar.,Milliyetçilik teorileri: Herder, Gellner, Anderson, Hobsbawn ve liberal milliyetçilik.,Ulus-devlet içinde etnisite: Gerilim ve yumuşama, birlikte yaşama ve ayrılma potansiyelleri.,Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleri.,Örnekler: İspanya ve Bask Sorunu,Örnekler: İrlanda ve IRA.,Örnekler: Kolombiya ve FARC.,Örnekler: Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durum.,Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak. ,Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileri.,Farklı etnik kimlikleri bir arada tutmanın ahlaki, siyasi ve hukuki çerçevesini tartışmak.,Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri.,Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin konuları anlama ve bu konularda kaynaklı problemlerin çözümüne ilişkin bir perspektif kazanır. | 10, 16, 9 | A, E |
1. Türkiye’de etnisite merkezli veya ilişkili sorunları dünya örnekleri çerçevesinde tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Konuya ilişkin felsefi ve teorik tartışmalardan ve ulus-devlet ve etnisite konusundaki teorik modellerden haberdar olur. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Evrensel tecrübe ve teorik modeller çerçevesinde Türkiye’ye ve Türkiye’deki etnisite merkezli mesele ve tartışmalara ilişkin değerlendirme yapar. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin kavramsal bilgi elde eder. | 10, 16, 9 | A, E |
6. Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin konulardaki tartışmalara ilişkin olarak genel geçer yargıları aşmayı mümkün kılacak bir temel bilgisel donanıma kavuşur. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi; Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları. | |
2 | Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplar. | |
3 | Milliyetçilik teorileri: Herder, Gellner, Anderson, Hobsbawn ve liberal milliyetçilik. | Bekir Berat Özipek, Ders notu. Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayıncılık, İstanbul, 2007. |
4 | Ulus-devlet içinde etnisite: Gerilim ve yumuşama, birlikte yaşama ve ayrılma potansiyelleri. | BBC Türkçe, “İki Kere Yabancı”, http://www.bbc.co.uk/turkish/europe/story/2004/12/041202_iki_kere_yabanci.shtml |
5 | Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleri. | Minoo Alinia, Diaspora Mekanları, Avesta Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 97-110, 157-170. |
6 | Örnekler: İspanya ve Bask Sorunu | Bekir Berat Özipek, Bask Sorunu, Slayt. |
7 | Örnekler: İrlanda ve IRA. | Democratic Progress Institute / Demokratik Gelişim Enstitüsü, Hayırlı Cuma Anlaşması http://www.democraticprogress.org/wp-content/uploads/2014/02/TURKISH-PDF.pdf Jonathan Powell - Düşmanla Konuşmak Birinci Bölüm: http://www.bbc.com/turkce/ozeldosyalar/2011/01/110113_dusmanlakonusmak İkinci Bölüm: http://www.bbc.com/turkce/multimedya/2010/12/101216_talking_to_the_enemy_2.shtml Üçüncü Bölüm: http://www.bbc.com/turkce/multimedya/2010/12/101216_talking_to_the_enemy_3.shtml |
8 | Örnekler: Kolombiya ve FARC. | Mahmut Hamsici, “10 Soruda Kolombiya Barış Süreci”, BBC Türkçe, 28 Eylül 2016, http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-37490795 |
9 | Örnekler: Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durum. | Bekir Berat Özipek, Ders notları |
10 | Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak. | Jonathan Powell, “Gezi barış sürecini vurursa trajedi olur,” Cansu Çamlıbel Röportajı, Hürriyet, 24 Haziran 2013. http://www.hurriyet.com.tr/gezi-baris-surecini-vurursa-trajedi-olur-23570386 Gülçin Avşar - Karmaşık bir tarihiniz varsa karmaşık bir çözüm bulmak zorundasınız, Star Açık Görüş, 1 Ocak 2015. http://www.duzceyerelhaber.com/her-taraf-haberleri/36133-Gulcin-Avsar-Karmasik-bir-tarihiniz-varsa-karmasik-bir-cozum-bulmak-zorundasiniz#.We3QWlu0PIW Gülçin Avşar - Barış Vaktiyle Bir İhtimaldi ve Çok Güzeldi, Star Açık Görüş, 9 Aralık 2014. http://www.duzceyerelhaber.com/her-taraf-haberleri/32763-Gulcin-Avsar-Baris-vaktiyle-bir-ihtimaldi-ve-cok-guzeldi#.We3QPVu0PIW |
11 | Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileri. | |
12 | Farklı etnik kimlikleri bir arada tutmanın ahlaki, siyasi ve hukuki çerçevesini tartışmak. | |
13 | Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri. | |
14 | Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri. |
Kaynak |
• Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayıncılık, İstanbul, 2007. • Şener Aktürk, Etnik Kategori ve Milliyetçilik, pdf., http://home.ku.edu.tr/~sakturk/Akturk_Etnik_Kategori_ve_Milliyetcilik.pdf • Andrew Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, Ankara, 2013, ss. 221-226. • Hamit Emrah Beriş, “Milliyetçilik,” Siyasi İdeolojiler, (Ed. Buğra Kalkan & H.Y. Başdemir, Adres Yayınları, Ankara, 2017, ss. 108-129. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 35 | 35 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(197/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ETNİSİTE, KÜLTÜR VE SİYASET | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mahmut ALRANTİSİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öncelikle etnisite, kültür ve siyasete ilişkin teorik bir çerçeve ortaya koymak; bu konudaki mevcut yaklaşımları karşılaştırmalı olarak değerlendirmek. Kavramlar arasındaki ilişkiyi ortaya koymak; farklı ülkelerde bu ilişkinin aldığı somut görünümlerden, sorunlardan, olumlu ve olumsuz örneklerden hareketle bir anlama sağlamak. Bu kapsamda Türkiye’deki etnisite meselesini mercek altına almak ve öğrencilere genel geçer bilgilerin, gündelik etnik, kültürel ve siyasi kimlik tartışmalarının ötesine geçerek, konuyu kavramsal ve teorik model ve önerilerin de ışığında, bilimsel bir serinkanlılıkla ele almalarına katkıda bulunmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş: Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi; Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları.,Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplar.,Milliyetçilik teorileri: Herder, Gellner, Anderson, Hobsbawn ve liberal milliyetçilik.,Ulus-devlet içinde etnisite: Gerilim ve yumuşama, birlikte yaşama ve ayrılma potansiyelleri.,Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleri.,Örnekler: İspanya ve Bask Sorunu,Örnekler: İrlanda ve IRA.,Örnekler: Kolombiya ve FARC.,Örnekler: Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durum.,Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak. ,Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileri.,Farklı etnik kimlikleri bir arada tutmanın ahlaki, siyasi ve hukuki çerçevesini tartışmak.,Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri.,Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin konuları anlama ve bu konularda kaynaklı problemlerin çözümüne ilişkin bir perspektif kazanır. | 10, 16, 9 | A, E |
1. Türkiye’de etnisite merkezli veya ilişkili sorunları dünya örnekleri çerçevesinde tartışır. | 10, 16, 9 | A, E |
2. Konuya ilişkin felsefi ve teorik tartışmalardan ve ulus-devlet ve etnisite konusundaki teorik modellerden haberdar olur. | 10, 16, 9 | A, E |
3. Evrensel tecrübe ve teorik modeller çerçevesinde Türkiye’ye ve Türkiye’deki etnisite merkezli mesele ve tartışmalara ilişkin değerlendirme yapar. | 10, 16, 9 | A, E |
4. Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin kavramsal bilgi elde eder. | 10, 16, 9 | A, E |
6. Etnisite, kültür ve siyasete ilişkin konulardaki tartışmalara ilişkin olarak genel geçer yargıları aşmayı mümkün kılacak bir temel bilgisel donanıma kavuşur. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Etnisite, kültür ve siyaset ilişkisi; Dünyada ve Türkiye’de bu ilişkinin yansımaları. | |
2 | Kavramsal çerçeve: Milliyetçilik, ulus-devlet ve etnik gruplar. | |
3 | Milliyetçilik teorileri: Herder, Gellner, Anderson, Hobsbawn ve liberal milliyetçilik. | Bekir Berat Özipek, Ders notu. Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayıncılık, İstanbul, 2007. |
4 | Ulus-devlet içinde etnisite: Gerilim ve yumuşama, birlikte yaşama ve ayrılma potansiyelleri. | BBC Türkçe, “İki Kere Yabancı”, http://www.bbc.co.uk/turkish/europe/story/2004/12/041202_iki_kere_yabanci.shtml |
5 | Diasporalar ve etnik diasporaların temel özellikleri. | Minoo Alinia, Diaspora Mekanları, Avesta Yayınları, İstanbul, 2007, ss. 97-110, 157-170. |
6 | Örnekler: İspanya ve Bask Sorunu | Bekir Berat Özipek, Bask Sorunu, Slayt. |
7 | Örnekler: İrlanda ve IRA. | Democratic Progress Institute / Demokratik Gelişim Enstitüsü, Hayırlı Cuma Anlaşması http://www.democraticprogress.org/wp-content/uploads/2014/02/TURKISH-PDF.pdf Jonathan Powell - Düşmanla Konuşmak Birinci Bölüm: http://www.bbc.com/turkce/ozeldosyalar/2011/01/110113_dusmanlakonusmak İkinci Bölüm: http://www.bbc.com/turkce/multimedya/2010/12/101216_talking_to_the_enemy_2.shtml Üçüncü Bölüm: http://www.bbc.com/turkce/multimedya/2010/12/101216_talking_to_the_enemy_3.shtml |
8 | Örnekler: Kolombiya ve FARC. | Mahmut Hamsici, “10 Soruda Kolombiya Barış Süreci”, BBC Türkçe, 28 Eylül 2016, http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-37490795 |
9 | Örnekler: Türkiye’de Kürt Sorunun ortaya çıkışı, isyanlar ve sonraki dönemde durum. | Bekir Berat Özipek, Ders notları |
10 | Çözüm Süreci ve sonrası: Yeni bir sürecin mümkün olup olamayacağını tartışmak. | Jonathan Powell, “Gezi barış sürecini vurursa trajedi olur,” Cansu Çamlıbel Röportajı, Hürriyet, 24 Haziran 2013. http://www.hurriyet.com.tr/gezi-baris-surecini-vurursa-trajedi-olur-23570386 Gülçin Avşar - Karmaşık bir tarihiniz varsa karmaşık bir çözüm bulmak zorundasınız, Star Açık Görüş, 1 Ocak 2015. http://www.duzceyerelhaber.com/her-taraf-haberleri/36133-Gulcin-Avsar-Karmasik-bir-tarihiniz-varsa-karmasik-bir-cozum-bulmak-zorundasiniz#.We3QWlu0PIW Gülçin Avşar - Barış Vaktiyle Bir İhtimaldi ve Çok Güzeldi, Star Açık Görüş, 9 Aralık 2014. http://www.duzceyerelhaber.com/her-taraf-haberleri/32763-Gulcin-Avsar-Baris-vaktiyle-bir-ihtimaldi-ve-cok-guzeldi#.We3QPVu0PIW |
11 | Sorunun ve çözümün dış dinamikleri: Uluslararası dengelerin pozitif ve negatif etkileri. | |
12 | Farklı etnik kimlikleri bir arada tutmanın ahlaki, siyasi ve hukuki çerçevesini tartışmak. | |
13 | Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri. | |
14 | Ulus-devlet, etnisite ve kültüre ilişkin gelecek perspektifleri. |
Kaynak |
• Benedict Anderson, Hayali Cemaatler, Metis Yayıncılık, İstanbul, 2007. • Şener Aktürk, Etnik Kategori ve Milliyetçilik, pdf., http://home.ku.edu.tr/~sakturk/Akturk_Etnik_Kategori_ve_Milliyetcilik.pdf • Andrew Heywood, Küresel Siyaset, Adres Yayınları, Ankara, 2013, ss. 221-226. • Hamit Emrah Beriş, “Milliyetçilik,” Siyasi İdeolojiler, (Ed. Buğra Kalkan & H.Y. Başdemir, Adres Yayınları, Ankara, 2017, ss. 108-129. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |