Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇAĞDAŞ SİYASİ TEORİLER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, çağdaş siyasi teorileri, öncelikle temel siyasi kavramlar ve tartışmalar ışığında ele almayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda demokrasi, otoriterizm, totaliterizm, insan hakları, özgürlük, eşitlik ve adalet gibi kavramlar mercek altına alınacaktır. Aynı zamanda çağdaş siyasi ideolojiler, liberalizm, sosyalizm ve muhafazakarlık da çağdaş siyasi teoriler kapsamında ayrı ayrı ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İdeoloji Kavramı,İnsan hakları,Otoriterizm ve totaliterizm,Demokrasi,Özgürlük, Eşitlik ve Adalet ,Devlet,Modernleşme teorileri,Sivil İtaatsizlik,Liberalizm,Sosyalizm,Muhafazakârlık,Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı?,Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı?,Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Güncel siyasi tartışmalara ilişkin teorik bir temel kazanır. | 10, 16, 9 | A |
2. Çağdaş siyasi teoriler kapsamında yer alan başlıca kavramlara hakim olur. | 10, 16, 9 | A |
3. Çağdaş siyasi teorileri siyaset bilimi açısından uygun bir şekilde kullanır. | 10, 16, 9 | A |
4. Çağdaş siyasi teoriler kapsamında çağdaş siyasi ideolojilerle ilgili bilgi sahibi olur. | 10, 16, 9 | A |
5. Çağdaş siyasi teorilerin günümüzdeki durumunu, başlıca temsilcilerini ve tezlerini öğrenir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeoloji Kavramı | Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003, ss. 1-32. |
2 | İnsan hakları | B. Berat Özipek – İnsan Hakları Ders Notları |
3 | Otoriterizm ve totaliterizm | George Orwell, Hayvan Çiftliği, Liman Yayınları, Ankara, 2004. Leszek Kolakowski, Totaliterizm ve Yalan, Yeni Forum, C. IV (1983), No. 97, ss. 9-11. |
4 | Demokrasi | B. Berat Özipek – Demokrasi Nedir? (Slayt) Philippe Schmitter, “Demokrasi Nedir, Ne Değildir?”, Sosyal ve Siyasal Teori, Seçme Yazılar, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 1999, ss. 3-15. Karl Popper, “Açık Toplum ve Düşmanlarına Yeniden Bakış”, Sosyal ve Siyasal Teori, Seçme Yazılar, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 1999, ss. 25-32. |
5 | Özgürlük, Eşitlik ve Adalet | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 57-85. |
6 | Devlet | B. Berat Özipek, Devlet, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2007. |
7 | Modernleşme teorileri | Ders notları |
8 | Sivil İtaatsizlik | David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayınları, İstanbul, 1997. |
9 | Liberalizm | Atilla Yayla, Liberalizm, Liberte Yayınları, Ankara, 2001. |
10 | Sosyalizm | Karl Marx – Friedrich Engels, Komünist Manifestosu, Sol Yayınları / İthaki Yayınları, İstanbul, 2003. |
11 | Muhafazakârlık | B. Berat Özipek, Muhafazakarlık Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2017. |
12 | Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 191-200. |
13 | Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 191-200. |
14 | Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 191-200. |
Kaynak |
Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003. Philippe Schmitter, “Demokrasi Nedir, Ne Değildir?”, Sosyal ve Siyasal Teori, Seçme Yazılar, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 1999, ss. 3-15. Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015. |
Norman Barry, Modern Siyaset Teorisi, Liberte Yayınları, Ankara, 2004. David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayıncılık, Ankara, 1991. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 8 | 112 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 229 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(229/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇAĞDAŞ SİYASİ TEORİLER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bekir Berat ÖZİPEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, çağdaş siyasi teorileri, öncelikle temel siyasi kavramlar ve tartışmalar ışığında ele almayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda demokrasi, otoriterizm, totaliterizm, insan hakları, özgürlük, eşitlik ve adalet gibi kavramlar mercek altına alınacaktır. Aynı zamanda çağdaş siyasi ideolojiler, liberalizm, sosyalizm ve muhafazakarlık da çağdaş siyasi teoriler kapsamında ayrı ayrı ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İdeoloji Kavramı,İnsan hakları,Otoriterizm ve totaliterizm,Demokrasi,Özgürlük, Eşitlik ve Adalet ,Devlet,Modernleşme teorileri,Sivil İtaatsizlik,Liberalizm,Sosyalizm,Muhafazakârlık,Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı?,Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı?,Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Güncel siyasi tartışmalara ilişkin teorik bir temel kazanır. | 10, 16, 9 | A |
2. Çağdaş siyasi teoriler kapsamında yer alan başlıca kavramlara hakim olur. | 10, 16, 9 | A |
3. Çağdaş siyasi teorileri siyaset bilimi açısından uygun bir şekilde kullanır. | 10, 16, 9 | A |
4. Çağdaş siyasi teoriler kapsamında çağdaş siyasi ideolojilerle ilgili bilgi sahibi olur. | 10, 16, 9 | A |
5. Çağdaş siyasi teorilerin günümüzdeki durumunu, başlıca temsilcilerini ve tezlerini öğrenir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeoloji Kavramı | Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003, ss. 1-32. |
2 | İnsan hakları | B. Berat Özipek – İnsan Hakları Ders Notları |
3 | Otoriterizm ve totaliterizm | George Orwell, Hayvan Çiftliği, Liman Yayınları, Ankara, 2004. Leszek Kolakowski, Totaliterizm ve Yalan, Yeni Forum, C. IV (1983), No. 97, ss. 9-11. |
4 | Demokrasi | B. Berat Özipek – Demokrasi Nedir? (Slayt) Philippe Schmitter, “Demokrasi Nedir, Ne Değildir?”, Sosyal ve Siyasal Teori, Seçme Yazılar, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 1999, ss. 3-15. Karl Popper, “Açık Toplum ve Düşmanlarına Yeniden Bakış”, Sosyal ve Siyasal Teori, Seçme Yazılar, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 1999, ss. 25-32. |
5 | Özgürlük, Eşitlik ve Adalet | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 57-85. |
6 | Devlet | B. Berat Özipek, Devlet, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2007. |
7 | Modernleşme teorileri | Ders notları |
8 | Sivil İtaatsizlik | David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayınları, İstanbul, 1997. |
9 | Liberalizm | Atilla Yayla, Liberalizm, Liberte Yayınları, Ankara, 2001. |
10 | Sosyalizm | Karl Marx – Friedrich Engels, Komünist Manifestosu, Sol Yayınları / İthaki Yayınları, İstanbul, 2003. |
11 | Muhafazakârlık | B. Berat Özipek, Muhafazakarlık Nedir?, Liberte Yayınları, Ankara, 2017. |
12 | Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 191-200. |
13 | Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 191-200. |
14 | Bugünü ve Yarını Konuşmak: Yeni Bir “Karşı Dalga” mı? | Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015, ss. 191-200. |
Kaynak |
Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003. Philippe Schmitter, “Demokrasi Nedir, Ne Değildir?”, Sosyal ve Siyasal Teori, Seçme Yazılar, Ed. Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara, 1999, ss. 3-15. Hamit Emrah Beriş, Siyasal Düzenin Sınırları - Demokrasi, Demokratikleşme ve Katılımcı Siyaset, Tezkire Yayınları, İstanbul, 2015. |
Norman Barry, Modern Siyaset Teorisi, Liberte Yayınları, Ankara, 2004. David Henry Thoreau, Sivil İtaatsizlik, Şehir Yayıncılık, Ankara, 1991. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi alanında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |