Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
CEZA HUKUKU BOYUTUYLA SAĞLIKTA ŞİDDET | SHKY1115065 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Alaaddin EGEMENOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Alaaddin EGEMENOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık çalışanlarının maruz kaldığı şiddet kavramının ve cezai sorumlulukların kapsamını belirlenmesi, bu konuya yönelik mevzuat hakkında bilgi sahibi olunması ve sorunlara çözüm üretebilme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukukta Sağlık Mesleği Mensubu Kavramı ,Haksız Tahrik ve Sağlık Hukuku Uygulaması,Şiddet Kavramı,Kasten Yaralama ve Cebir,Tehdit Suçu,Hakaret Suçu,Görevi Yaptırmamak İçin Direnme,Defansif Tıp,Hapis Cezasının Ertelenmesi,Sağlık Çalışanına Yönelik Şiddet Durumunda Savcının Sorumluluğu,Sağlık Çalışanına Karşı İşlenen Suçlarda Soruşturma Usulü,Mukayeseli Hukukta Sağlık Çalışanına Şiddete Karşı Önlemler,Yargıtay Kararları Işığında Sağlıkta Şiddet,Meşru Savunma ve Sağlık Hukuku Uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık çalışanlarının maruz kaldığı şiddete ilişkin suçlar konusunda öğrendiği bilgileri yorumlar. | 9 | A |
2. Şiddete maruz kalan sağlık çalışanı mevzuat kapsamında haklarını tespit ederek uygulamadaki sorunları değerlendirir. | 9 | A |
3. Karşılaştırmalı hukuk çalışmak suretiyle başka ülkelerde sağlık çalışanlarına yönelik şiddete ilişkin yeni yaklaşımları değerlendirir. | 9 | A |
4. Yargıtay'ın sağlıkta şiddete ilişkin kararlarını tespit ederek değerlendirme yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Şiddetin türlerini tespit ederek somut olayda hangisinin ihlal edildiğini değerlendirir. | 16, 9 | A |
6. Şiddete maruz kalan sağlık çalışanının defansif tıpa başvurması hakkında değerlendirme yapar. | 9 | A |
7. Sağlık çalışanına şiddet bağlamında ilgililerin (hakim, savcı, sağlık yöneticisi, kolluk, sanık) sorumluluklarını belirler. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Hukukta Sağlık Mesleği Mensubu Kavramı | Belirtilen kaynakların okunması |
2 | Haksız Tahrik ve Sağlık Hukuku Uygulaması | Belirtilen kaynakların okunması |
3 | Şiddet Kavramı | Belirtilen kaynakların okunması |
4 | Kasten Yaralama ve Cebir | Belirtilen kaynakların okunması |
5 | Tehdit Suçu | Belirtilen kaynakların okunması |
6 | Hakaret Suçu | Belirtilen kaynakların okunması |
7 | Görevi Yaptırmamak İçin Direnme | Belirtilen kaynakların okunması |
8 | Defansif Tıp | Belirtilen kaynakların okunması |
9 | Hapis Cezasının Ertelenmesi | Belirtilen kaynakların okunması |
10 | Sağlık Çalışanına Yönelik Şiddet Durumunda Savcının Sorumluluğu | Belirtilen kaynakların okunması |
11 | Sağlık Çalışanına Karşı İşlenen Suçlarda Soruşturma Usulü | Belirtilen kaynakların okunması |
12 | Mukayeseli Hukukta Sağlık Çalışanına Şiddete Karşı Önlemler | Belirtilen kaynakların okunması |
13 | Yargıtay Kararları Işığında Sağlıkta Şiddet | Belirtilen kaynakların okunması |
14 | Meşru Savunma ve Sağlık Hukuku Uygulaması | Belirtilen kaynakların okunması |
Kaynak |
Mehmet Emin ARTUK, Ahmet GÖKCEN, Ceza Hukuku Özel Hükümler, 20. Baskı, Ankara, 2022.
- Mehmet Emin ARTUK, Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Erkam YILMAZ, Ceza Hukuku Özel Hükümler Pratik Çalışma Kitabı, 6. Baskı, Ankara, 2023.
- Mahmut KOCA, İlhan ÜZÜLMEZ, Türk Ceza Hukuku Özel Hükümler, 9. Baskı, Ankara 2023.
- Hasan Tahsin GÖKCAN, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022.
- Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Ceza Hukuku Temel Kavramlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2023. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | | | | |
2 | Sağlık hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | | | | |
3 | Sağlık hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | | X | | | |
4 | Sağlık hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | | | | |
5 | Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | | | | |
6 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | | | | |
7 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | | | | |
8 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | | | | |
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | | | | |
10 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | | | | |
11 | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | | | | |
12 | Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
13 | Sağlık hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | | | X | | |
14 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
CEZA HUKUKU BOYUTUYLA SAĞLIKTA ŞİDDET | SHKY1115065 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Alaaddin EGEMENOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Alaaddin EGEMENOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık çalışanlarının maruz kaldığı şiddet kavramının ve cezai sorumlulukların kapsamını belirlenmesi, bu konuya yönelik mevzuat hakkında bilgi sahibi olunması ve sorunlara çözüm üretebilme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hukukta Sağlık Mesleği Mensubu Kavramı ,Haksız Tahrik ve Sağlık Hukuku Uygulaması,Şiddet Kavramı,Kasten Yaralama ve Cebir,Tehdit Suçu,Hakaret Suçu,Görevi Yaptırmamak İçin Direnme,Defansif Tıp,Hapis Cezasının Ertelenmesi,Sağlık Çalışanına Yönelik Şiddet Durumunda Savcının Sorumluluğu,Sağlık Çalışanına Karşı İşlenen Suçlarda Soruşturma Usulü,Mukayeseli Hukukta Sağlık Çalışanına Şiddete Karşı Önlemler,Yargıtay Kararları Işığında Sağlıkta Şiddet,Meşru Savunma ve Sağlık Hukuku Uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlık çalışanlarının maruz kaldığı şiddete ilişkin suçlar konusunda öğrendiği bilgileri yorumlar. | 9 | A |
2. Şiddete maruz kalan sağlık çalışanı mevzuat kapsamında haklarını tespit ederek uygulamadaki sorunları değerlendirir. | 9 | A |
3. Karşılaştırmalı hukuk çalışmak suretiyle başka ülkelerde sağlık çalışanlarına yönelik şiddete ilişkin yeni yaklaşımları değerlendirir. | 9 | A |
4. Yargıtay'ın sağlıkta şiddete ilişkin kararlarını tespit ederek değerlendirme yapar. | 10, 16, 9 | A |
5. Şiddetin türlerini tespit ederek somut olayda hangisinin ihlal edildiğini değerlendirir. | 16, 9 | A |
6. Şiddete maruz kalan sağlık çalışanının defansif tıpa başvurması hakkında değerlendirme yapar. | 9 | A |
7. Sağlık çalışanına şiddet bağlamında ilgililerin (hakim, savcı, sağlık yöneticisi, kolluk, sanık) sorumluluklarını belirler. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Hukukta Sağlık Mesleği Mensubu Kavramı | Belirtilen kaynakların okunması |
2 | Haksız Tahrik ve Sağlık Hukuku Uygulaması | Belirtilen kaynakların okunması |
3 | Şiddet Kavramı | Belirtilen kaynakların okunması |
4 | Kasten Yaralama ve Cebir | Belirtilen kaynakların okunması |
5 | Tehdit Suçu | Belirtilen kaynakların okunması |
6 | Hakaret Suçu | Belirtilen kaynakların okunması |
7 | Görevi Yaptırmamak İçin Direnme | Belirtilen kaynakların okunması |
8 | Defansif Tıp | Belirtilen kaynakların okunması |
9 | Hapis Cezasının Ertelenmesi | Belirtilen kaynakların okunması |
10 | Sağlık Çalışanına Yönelik Şiddet Durumunda Savcının Sorumluluğu | Belirtilen kaynakların okunması |
11 | Sağlık Çalışanına Karşı İşlenen Suçlarda Soruşturma Usulü | Belirtilen kaynakların okunması |
12 | Mukayeseli Hukukta Sağlık Çalışanına Şiddete Karşı Önlemler | Belirtilen kaynakların okunması |
13 | Yargıtay Kararları Işığında Sağlıkta Şiddet | Belirtilen kaynakların okunması |
14 | Meşru Savunma ve Sağlık Hukuku Uygulaması | Belirtilen kaynakların okunması |
Kaynak |
Mehmet Emin ARTUK, Ahmet GÖKCEN, Ceza Hukuku Özel Hükümler, 20. Baskı, Ankara, 2022.
- Mehmet Emin ARTUK, Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Erkam YILMAZ, Ceza Hukuku Özel Hükümler Pratik Çalışma Kitabı, 6. Baskı, Ankara, 2023.
- Mahmut KOCA, İlhan ÜZÜLMEZ, Türk Ceza Hukuku Özel Hükümler, 9. Baskı, Ankara 2023.
- Hasan Tahsin GÖKCAN, Tıbbi Müdahaleden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluk, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022.
- Esra ALAN, Alaaddin EGEMENOĞLU, Ceza Hukuku Temel Kavramlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2023. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Sağlık alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında sağlık hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilere sahiptir. | X | | | | |
2 | Sağlık hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kavrayarak bağlantı kurar. | X | | | | |
3 | Sağlık hukuku alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, değerlendirir ve bu bilgiyi hukuki problemlerin çözümünde kullanır. | | X | | | |
4 | Sağlık hukukuna dair bireysel ve toplumsal sorunlar üzerinde fikir yürütür ve güncel gelişmeler ışığında çözümler üretir. | X | | | | |
5 | Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | | | | |
6 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | | | | |
7 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | | | | |
8 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | | | | |
9 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | | | | |
10 | Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri alanındaki ve alan dışındaki gruplara yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarır. | X | | | | |
11 | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirir ve değiştirmek üzere girişimde bulunur. | X | | | | |
12 | Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | | | | | |
13 | Sağlık hukuku alanlarına ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi, işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | | | X | | |
14 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 50 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:32Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:34