Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARİYER PSİKOLOJİK DANIŞ. GÜNCEL KONULARPDRD1214466Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin kariyer danışmanlığı kavramlarını öğrenmesi ve bunları uygulamada kullanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesi,Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisi,Özellik-faktör kuramı,Ginzberg’in kariyer gelişim kuramı,Super’in gelişim kuramı,Holland’ın tipoloji kuramı,Sosyal öğrenme kuramı,İşe uyum kuramı,Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlama,Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırma,Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesi,Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolü,Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliği,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kariyer danışmanlığını tanımlar.10, 16, 9A, D
Kariyer danışmanlığıyla ilgili temel kavramları ifade eder.10, 16, 9A, D
Kariyer danışmanlığıyla ilgili kuramları açıklar.10, 11, 14, 16, 6, 9A, D, H
Kariyer danışmanlığı kuramlarına ilişkin bir çalışma planlar.10, 16, 9A, D, E, H
Planlanan çalışmayı uygular.14, 6E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
2Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
3Özellik-faktör kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
4Ginzberg’in kariyer gelişim kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
5Super’in gelişim kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
6Holland’ın tipoloji kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
7Sosyal öğrenme kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
8İşe uyum kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
9Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlamaİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
10Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırmaİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
11Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
12Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolüİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
13Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliğiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
14Dersin değerlendirilmesi
Kaynak
Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar Uygulamalar. Kuzgun, Y. (2003) Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ulaş Kılıç, Ö. (ed). (2021). Vaka Örnekleriyle Desteklenmiş Kariyer Psikolojik Danışması Kuramları. Çivilidağ, A. ve Durmaz, Ş. (2021). Kariyer Danışmanlığı. Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Ulaş, Ö. ve Doğan, T. (ed.) (2018). KARİYER DANIŞMASI VAKA KİTABI: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri İçin Bir Kaynak.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler148112
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)234
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARİYER PSİKOLOJİK DANIŞ. GÜNCEL KONULARPDRD1214466Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin kariyer danışmanlığı kavramlarını öğrenmesi ve bunları uygulamada kullanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesi,Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisi,Özellik-faktör kuramı,Ginzberg’in kariyer gelişim kuramı,Super’in gelişim kuramı,Holland’ın tipoloji kuramı,Sosyal öğrenme kuramı,İşe uyum kuramı,Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlama,Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırma,Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesi,Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolü,Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliği,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kariyer danışmanlığını tanımlar.10, 16, 9A, D
Kariyer danışmanlığıyla ilgili temel kavramları ifade eder.10, 16, 9A, D
Kariyer danışmanlığıyla ilgili kuramları açıklar.10, 11, 14, 16, 6, 9A, D, H
Kariyer danışmanlığı kuramlarına ilişkin bir çalışma planlar.10, 16, 9A, D, E, H
Planlanan çalışmayı uygular.14, 6E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
2Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
3Özellik-faktör kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
4Ginzberg’in kariyer gelişim kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
5Super’in gelişim kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
6Holland’ın tipoloji kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
7Sosyal öğrenme kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
8İşe uyum kuramıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
9Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlamaİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
10Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırmaİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
11Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
12Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolüİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
13Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliğiİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
14Dersin değerlendirilmesi
Kaynak
Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar Uygulamalar. Kuzgun, Y. (2003) Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ulaş Kılıç, Ö. (ed). (2021). Vaka Örnekleriyle Desteklenmiş Kariyer Psikolojik Danışması Kuramları. Çivilidağ, A. ve Durmaz, Ş. (2021). Kariyer Danışmanlığı. Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Ulaş, Ö. ve Doğan, T. (ed.) (2018). KARİYER DANIŞMASI VAKA KİTABI: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri İçin Bir Kaynak.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:50