Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARİYER PSİKOLOJİK DANIŞ. GÜNCEL KONULAR | PDRD1214466 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin kariyer danışmanlığı kavramlarını öğrenmesi ve bunları uygulamada kullanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesi,Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisi,Özellik-faktör kuramı,Ginzberg’in kariyer gelişim kuramı,Super’in gelişim kuramı,Holland’ın tipoloji kuramı,Sosyal öğrenme kuramı,İşe uyum kuramı,Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlama,Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırma,Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesi,Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolü,Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliği,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kariyer danışmanlığını tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D |
Kariyer danışmanlığıyla ilgili temel kavramları ifade eder. | 10, 16, 9 | A, D |
Kariyer danışmanlığıyla ilgili kuramları açıklar. | 10, 11, 14, 16, 6, 9 | A, D, H |
Kariyer danışmanlığı kuramlarına ilişkin bir çalışma planlar. | 10, 16, 9 | A, D, E, H |
Planlanan çalışmayı uygular. | 14, 6 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
2 | Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
3 | Özellik-faktör kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
4 | Ginzberg’in kariyer gelişim kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
5 | Super’in gelişim kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
6 | Holland’ın tipoloji kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
7 | Sosyal öğrenme kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
8 | İşe uyum kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
9 | Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlama | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
10 | Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırma | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
11 | Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
12 | Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolü | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
13 | Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliği | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
14 | Dersin değerlendirilmesi |
Kaynak |
Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar Uygulamalar. Kuzgun, Y. (2003) Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ulaş Kılıç, Ö. (ed). (2021). Vaka Örnekleriyle Desteklenmiş Kariyer Psikolojik Danışması Kuramları. Çivilidağ, A. ve Durmaz, Ş. (2021). Kariyer Danışmanlığı. Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Ulaş, Ö. ve Doğan, T. (ed.) (2018). KARİYER DANIŞMASI VAKA KİTABI: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri İçin Bir Kaynak. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 8 | 112 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARİYER PSİKOLOJİK DANIŞ. GÜNCEL KONULAR | PDRD1214466 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sena GÜME |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin kariyer danışmanlığı kavramlarını öğrenmesi ve bunları uygulamada kullanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesi,Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisi,Özellik-faktör kuramı,Ginzberg’in kariyer gelişim kuramı,Super’in gelişim kuramı,Holland’ın tipoloji kuramı,Sosyal öğrenme kuramı,İşe uyum kuramı,Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlama,Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırma,Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesi,Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolü,Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliği,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kariyer danışmanlığını tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D |
Kariyer danışmanlığıyla ilgili temel kavramları ifade eder. | 10, 16, 9 | A, D |
Kariyer danışmanlığıyla ilgili kuramları açıklar. | 10, 11, 14, 16, 6, 9 | A, D, H |
Kariyer danışmanlığı kuramlarına ilişkin bir çalışma planlar. | 10, 16, 9 | A, D, E, H |
Planlanan çalışmayı uygular. | 14, 6 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kariyer Danışmanlığının tanımı ve tarihçesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
2 | Kariyer danışmanlığının mesleki danışmanlıkla ilişkisi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
3 | Özellik-faktör kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
4 | Ginzberg’in kariyer gelişim kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
5 | Super’in gelişim kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
6 | Holland’ın tipoloji kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
7 | Sosyal öğrenme kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
8 | İşe uyum kuramı | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
9 | Kariyer danışmanlığına ilişkin kuramlar doğrultusunda bir uygulama planlama | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
10 | Uygulamanın sonuçlarını raporlaştırma | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
11 | Türk eğitim sisteminin kariyer danışmanlığı doğrultusunda değerlendirilmesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
12 | Üniversiteye Giriş Sınavı’nda kariyer danışmanlarının rolü | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
13 | Kariyer danışmanlığının okullarda uygulanabilirliği | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
14 | Dersin değerlendirilmesi |
Kaynak |
Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar Uygulamalar. Kuzgun, Y. (2003) Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ulaş Kılıç, Ö. (ed). (2021). Vaka Örnekleriyle Desteklenmiş Kariyer Psikolojik Danışması Kuramları. Çivilidağ, A. ve Durmaz, Ş. (2021). Kariyer Danışmanlığı. Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Ulaş, Ö. ve Doğan, T. (ed.) (2018). KARİYER DANIŞMASI VAKA KİTABI: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri İçin Bir Kaynak. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |