Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYSEL FİLM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı deneysel sinemanın ortaya çıkışı tarihsel gelişimi teorileri ve örnekleriyle birlikte sunarak bilgi vermektir. Deneysel Sinemayı hazırlayan koşullar; Erken dönem 1920'lerde Avrupa'yı deneysel filmin doğuşuna hazırlayan iki koşul gelişmiştir. Birincisi, sinemanın orta ve üst düzey kitle eğlencesine karşı direncin zayıflamaya başlamasıyla olgunlaşması. ikincisi ise görsel sanatlarda avangard akımların gelişmesidir. Tarihsel akışı sürecinde örnekleriyle DENEYSEL SİNEMA ve dünya ülkelerindeki durumları incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler,Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine giriş,Avrupa'da avant-garde sineması gelişimi,İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya ,Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş 1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945 2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema, 3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde 4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren,,Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik,1960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlar,Alanla ilgili doküman paylaşımı,Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler,Türkiye'de Deneysel Sinema,Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi,1970'lerde yapısalcılık: P.Adams Sitney; Structural Film Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow,Genel tekrar ,Genel Değerlendirme, tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Deneysel sinemayı, hangi şartlarda ortaya çıktığını, hangi ülkelerde nasıl gelişim gösterdiğini açıklar. | 10, 14, 16, 18, 9 | A, E |
2-Ünlü yönetmenleri ve film örneklerini isimlendirir. | 14, 16, 9 | E |
3-Film teorilerini, dönemin özelliklerini ve dinamiklerini açıklar ve uygular. | 10, 14, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler | |
2 | Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine giriş | https://www.youtube.com/watch?v=AfxfrRI3xX8&t=12s |
3 | Avrupa'da avant-garde sineması gelişimi | https://www.youtube.com/watch?v=IL6Lo-bQD4w |
4 | İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya | |
5 | Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş 1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945 2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema, 3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde 4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren, | |
6 | Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik | |
7 | 1960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlar | Önerilen filmler izlenmeli ve ilişkin kişiler araştırılmalı |
8 | Alanla ilgili doküman paylaşımı | |
9 | Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler | |
10 | Türkiye'de Deneysel Sinema | |
11 | Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi | |
12 | 1970'lerde yapısalcılık: P.Adams Sitney; Structural Film Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow | |
13 | Genel tekrar | |
14 | Genel Değerlendirme, tartışma |
Kaynak |
-Deneysel Sinema: Dünya ve Türk Sinemasında Deneysel Akımlar, Filmler ve Yönetmenler, Tablet Kitabevi,2020 -Visionary FAvant-Garde Film: Forms, Themes and Passions (Short Cuts) Paperback – May 15, 2003 by Michael O'Pray (Author) -The American Avant-Garde, 1943-2000, 3rd Edition 3rd Edition by P. Adams Sitney (Author) - |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 50 | 100 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 232 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENEYSEL FİLM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı deneysel sinemanın ortaya çıkışı tarihsel gelişimi teorileri ve örnekleriyle birlikte sunarak bilgi vermektir. Deneysel Sinemayı hazırlayan koşullar; Erken dönem 1920'lerde Avrupa'yı deneysel filmin doğuşuna hazırlayan iki koşul gelişmiştir. Birincisi, sinemanın orta ve üst düzey kitle eğlencesine karşı direncin zayıflamaya başlamasıyla olgunlaşması. ikincisi ise görsel sanatlarda avangard akımların gelişmesidir. Tarihsel akışı sürecinde örnekleriyle DENEYSEL SİNEMA ve dünya ülkelerindeki durumları incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler,Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine giriş,Avrupa'da avant-garde sineması gelişimi,İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya ,Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş 1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945 2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema, 3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde 4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren,,Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik,1960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlar,Alanla ilgili doküman paylaşımı,Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler,Türkiye'de Deneysel Sinema,Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi,1970'lerde yapısalcılık: P.Adams Sitney; Structural Film Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow,Genel tekrar ,Genel Değerlendirme, tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Deneysel sinemayı, hangi şartlarda ortaya çıktığını, hangi ülkelerde nasıl gelişim gösterdiğini açıklar. | 10, 14, 16, 18, 9 | A, E |
2-Ünlü yönetmenleri ve film örneklerini isimlendirir. | 14, 16, 9 | E |
3-Film teorilerini, dönemin özelliklerini ve dinamiklerini açıklar ve uygular. | 10, 14, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler | |
2 | Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine giriş | https://www.youtube.com/watch?v=AfxfrRI3xX8&t=12s |
3 | Avrupa'da avant-garde sineması gelişimi | https://www.youtube.com/watch?v=IL6Lo-bQD4w |
4 | İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya | |
5 | Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş 1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945 2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema, 3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde 4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren, | |
6 | Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik | |
7 | 1960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlar | Önerilen filmler izlenmeli ve ilişkin kişiler araştırılmalı |
8 | Alanla ilgili doküman paylaşımı | |
9 | Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler | |
10 | Türkiye'de Deneysel Sinema | |
11 | Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi | |
12 | 1970'lerde yapısalcılık: P.Adams Sitney; Structural Film Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow | |
13 | Genel tekrar | |
14 | Genel Değerlendirme, tartışma |
Kaynak |
-Deneysel Sinema: Dünya ve Türk Sinemasında Deneysel Akımlar, Filmler ve Yönetmenler, Tablet Kitabevi,2020 -Visionary FAvant-Garde Film: Forms, Themes and Passions (Short Cuts) Paperback – May 15, 2003 by Michael O'Pray (Author) -The American Avant-Garde, 1943-2000, 3rd Edition 3rd Edition by P. Adams Sitney (Author) - |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | ||||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | X | |||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |