Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEYSEL FİLM-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı deneysel sinemanın ortaya çıkışı tarihsel gelişimi teorileri ve örnekleriyle birlikte sunarak bilgi vermektir. Deneysel Sinemayı hazırlayan koşullar; Erken dönem 1920'lerde Avrupa'yı deneysel filmin doğuşuna hazırlayan iki koşul gelişmiştir. Birincisi, sinemanın orta ve üst düzey kitle eğlencesine karşı direncin zayıflamaya başlamasıyla olgunlaşması. ikincisi ise görsel sanatlarda avangard akımların gelişmesidir. Tarihsel akışı sürecinde örnekleriyle DENEYSEL SİNEMA ve dünya ülkelerindeki durumları incelenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler,Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine giriş,Avrupa'da avant-garde sineması gelişimi,İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya
,Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş
1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945
2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema,
3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde
4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren,,Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik,1960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlar,Alanla ilgili doküman paylaşımı,Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler,Türkiye'de Deneysel Sinema,Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi,1970'lerde yapısalcılık:
P.Adams Sitney; Structural Film
Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow,Genel tekrar ,Genel Değerlendirme, tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Deneysel sinemayı, hangi şartlarda ortaya çıktığını, hangi ülkelerde nasıl gelişim gösterdiğini açıklar. 10, 14, 16, 18, 9A, E
2-Ünlü yönetmenleri ve film örneklerini isimlendirir.14, 16, 9E
3-Film teorilerini, dönemin özelliklerini ve dinamiklerini açıklar ve uygular.10, 14, 9H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler
2Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine girişhttps://www.youtube.com/watch?v=AfxfrRI3xX8&t=12s
3Avrupa'da avant-garde sineması gelişimihttps://www.youtube.com/watch?v=IL6Lo-bQD4w
4İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya
5Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş
1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945
2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema,
3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde
4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren,
6Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik
71960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlarÖnerilen filmler izlenmeli ve ilişkin kişiler araştırılmalı
8Alanla ilgili doküman paylaşımı
9Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler
10Türkiye'de Deneysel Sinema
11Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi
121970'lerde yapısalcılık:
P.Adams Sitney; Structural Film
Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow
13Genel tekrar
14Genel Değerlendirme, tartışma
Kaynak
-Deneysel Sinema: Dünya ve Türk Sinemasında Deneysel Akımlar, Filmler ve Yönetmenler, Tablet Kitabevi,2020 -Visionary FAvant-Garde Film: Forms, Themes and Passions (Short Cuts) Paperback – May 15, 2003 by Michael O'Pray (Author) -The American Avant-Garde, 1943-2000, 3rd Edition 3rd Edition by P. Adams Sitney (Author) -

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi13030
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer250100
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DENEYSEL FİLM-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı deneysel sinemanın ortaya çıkışı tarihsel gelişimi teorileri ve örnekleriyle birlikte sunarak bilgi vermektir. Deneysel Sinemayı hazırlayan koşullar; Erken dönem 1920'lerde Avrupa'yı deneysel filmin doğuşuna hazırlayan iki koşul gelişmiştir. Birincisi, sinemanın orta ve üst düzey kitle eğlencesine karşı direncin zayıflamaya başlamasıyla olgunlaşması. ikincisi ise görsel sanatlarda avangard akımların gelişmesidir. Tarihsel akışı sürecinde örnekleriyle DENEYSEL SİNEMA ve dünya ülkelerindeki durumları incelenecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler,Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine giriş,Avrupa'da avant-garde sineması gelişimi,İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya
,Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş
1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945
2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema,
3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde
4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren,,Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik,1960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlar,Alanla ilgili doküman paylaşımı,Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler,Türkiye'de Deneysel Sinema,Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi,1970'lerde yapısalcılık:
P.Adams Sitney; Structural Film
Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow,Genel tekrar ,Genel Değerlendirme, tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Deneysel sinemayı, hangi şartlarda ortaya çıktığını, hangi ülkelerde nasıl gelişim gösterdiğini açıklar. 10, 14, 16, 18, 9A, E
2-Ünlü yönetmenleri ve film örneklerini isimlendirir.14, 16, 9E
3-Film teorilerini, dönemin özelliklerini ve dinamiklerini açıklar ve uygular.10, 14, 9H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Deneysel Sinema, tanım ve ortaya çıkış genel bilgiler
2Avrupa'da Deneysel Sinema/Avant-Garde kısa tarihine girişhttps://www.youtube.com/watch?v=AfxfrRI3xX8&t=12s
3Avrupa'da avant-garde sineması gelişimihttps://www.youtube.com/watch?v=IL6Lo-bQD4w
4İlk dönemler; Fransa, Rusya, İtalya
5Savaş öncesi ve sonrası ; Amerikan Avant-Garde Sinemasının doğuşu; giriş
1-Ian Christpher Horak; The First American Film Avant Garde 1919-1945
2-Ionas Mekas, Notes on the New American Cinema,
3- Lauren Rabinovitz, The Woman Filmmaker in the NY Avant-Garde
4-Judith Mayne, Women in the Avant-Garde Germaine Dulac, Maya Deren,
6Yeni Amerikan Sineması ve Yapısalcı Maddecilik
71960-70 ler ve günümüz: kavramsal sanat çevresinde zamana ilişkin sanatlarÖnerilen filmler izlenmeli ve ilişkin kişiler araştırılmalı
8Alanla ilgili doküman paylaşımı
9Feminist Avant-Garde ve diğer politik filmler
10Türkiye'de Deneysel Sinema
11Deneysel sinemanın anaakım ticari medya üzerine etkisi
121970'lerde yapısalcılık:
P.Adams Sitney; Structural Film
Scott Mac Donald; Interview with Michael Snow
13Genel tekrar
14Genel Değerlendirme, tartışma
Kaynak
-Deneysel Sinema: Dünya ve Türk Sinemasında Deneysel Akımlar, Filmler ve Yönetmenler, Tablet Kitabevi,2020 -Visionary FAvant-Garde Film: Forms, Themes and Passions (Short Cuts) Paperback – May 15, 2003 by Michael O'Pray (Author) -The American Avant-Garde, 1943-2000, 3rd Edition 3rd Edition by P. Adams Sitney (Author) -

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:34Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:35