Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİLM VE KÜLTÜREL TEORİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültür Teorileri, modern antropolojiyi şekillendirmiş, alana damgasını vurmuş olan antropologları ve onlar etrafında gelişen başlıca teorileri ele alır. Antropolojik yaklaşımla girişten sonra teoriye dair metinler genellikle, kişilerden çok düşünceleri vurgulamak hedeflidir. Bu çerçevede düşüncelerin kendi başlarına boşlukta varolmayıp, kişilerin tecrübelerinde şekil bulduklarından hareketle düşünürlerin yaşamlarıyla teorik düşüncelerinin ayrılmaz ilişkisine odaklanarak farklı bir bakış açısı kazandırmak ve bu teorisyenlerle sinema bakışını, göstergebilim ve görsel hikaye anlatıcılığıına farkındalık kazandırmak dersin temel amaçlarındandır. Ortak bir nitelik taşıyan, herkese ve bütün bir bilim alanına mal olan teorik görüşler, başlangıçta birilerinin derinlemesine yoğunlaştıkları, sahadaki dönüşümleriyle ürettikleri açıklamalardır. Geniş bir varlığa sahip olan, kültürün işlevi, yapısalcılık, ilerleme fikri, organizma analojisi, sembolik anlamlar, pratiğin antropolojisi, kültürel materyalizm gibi kavramlar ve terimler aracılığıyla öğrencinin kültürel bakış açısını genişletmek ve derinlemesine uzmanlık kazandırmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; KÜLTÜREL TEORİ HAKKINDA -G.SİMMEL,kültürel teoriye giriş - ,Türk Kültür tarihine genel bir bakış Islamiyet Öncesi-Sonrası,Islam öncesi Kültür Eğilimleri ; Dil kullanımı - Edebiyat- sözlü yazılı- gelenek görenekler,,Film türleri ve teorilerine giriş https://www.youtube.com/watch?v=0QjMAsnI_vI,Genel özellikler, Temel kavramlar,Ve Sinema (Resim, Tiyatro, Müzik, Edebiyat, Mimari, Fotoğraf, Felsefe, Psikanaliz, Sosyoloji, Tarih, Çağdaş Sanatlar ve Türk Sineması) ,Öğrenci sunumları ,öğrenci sunumları,öğrenci Sunumları, sunumlar ve tartışmalar,Dijital Çağda Deneysel Film çalışmaları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Kültür Teorileri ve onlar etrafında gelişen başlıca teorileri ve kavramlarını açıklar | 10, 14, 18, 9 | A, E |
2- Türk Sineması kültürel tarihini dönemlerine göre isimlendirir. | 9 | H |
3- Öğrenci Türk toplumunun kültürel yapısını ve yansımalarını Türk filmlerinde gösterir. | 10, 11, 14, 16 | |
4- Türk Sinemasında yabancı kültür etkilerini aktarır. | 10, 9 | |
5- Yabancı sinema akımlarının Türk Sinemasına olan kültürel etkilerini açıklar. | 10, 9 | E |
6- Kültür teorileri çerçevesinde sinema akımlarının önemli Türk ve yabancı yönetmenlerini, filmlerini isimlendirir. | 37, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KÜLTÜREL TEORİ HAKKINDA -G.SİMMEL | KÜLTÜR TEORİLERİ LİDERLERİ hakkında bilgi edinilmesi önerilir. |
2 | kültürel teoriye giriş - | https://www.youtube.com/watch?v=FaOJ71czAGQ |
3 | Türk Kültür tarihine genel bir bakış Islamiyet Öncesi-Sonrası | Türk Kültür Tarihi ve Sinema kültürü |
4 | Islam öncesi Kültür Eğilimleri ; Dil kullanımı - Edebiyat- sözlü yazılı- gelenek görenekler, | İslamiyet Öncesi dönem belgeselleri ve videoları- Youtube https://www.youtube.com/watch?v=XYxO2UYEqD0 |
5 | Film türleri ve teorilerine giriş https://www.youtube.com/watch?v=0QjMAsnI_vI | https://www.youtube.com/watch?v=0QjMAsnI_vI https://www.youtube.com/watch?v=HhXTUbC8dR4 |
6 | Genel özellikler, Temel kavramlar | G.Simmel Kitap Bölüm 1-2 |
7 | Ve Sinema (Resim, Tiyatro, Müzik, Edebiyat, Mimari, Fotoğraf, Felsefe, Psikanaliz, Sosyoloji, Tarih, Çağdaş Sanatlar ve Türk Sineması) | Resim, Tiyatro, Müzik, Edebiyat, Mimari, Fotoğraf, Felsefe, Psikanaliz, Sosyoloji, Tarih, Çağdaş Sanatlar ve Türk Sineması Gül Yaşartürk DORUK YAYINLARI |
8 | Öğrenci sunumları | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
9 | öğrenci sunumları | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
10 | öğrenci Sunumları | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
11 | sunumlar ve tartışmalar | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
12 | Dijital Çağda Deneysel Film çalışmaları | https://www.youtube.com/watch?v=AfxfrRI3xX8 |
13 | Öğrenci sunumları | Sunum konusu ile ilgili ön hazırlık araştırma ve bilgilenme |
14 | Öğrenci sunumları | Sunum konusu ile ilgili ön hazırlık araştırma ve bilgilenme |
Kaynak |
Kültürel Çalışmalar ve Sinema Serpil Kırel ,2018 Adanır, oĞUZ SİNEMA TELEVİZYON KÜLTÜR Türk, Hüseyin ; Kültür Kuramı ve Kavramı: Sosyal ve Kültürel Antropoloji Els Oksaar; Kültür Kuramı: Kültürlerarası İletişim Bağlamında KÜLTÜR VE TOPLUM: Güncel Tartışmalar Akmeşe,Z. ; Türk Sinemasına Özgül Bakışlar: Kültür Tarihi Gelenek , 2020 |
Kültür Denen Şey: Antropolojik Yaklaşımlar Muhammed Bilal Çelik; İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü 2019 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİLM VE KÜLTÜREL TEORİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Meliha Nurdan TAŞKIRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültür Teorileri, modern antropolojiyi şekillendirmiş, alana damgasını vurmuş olan antropologları ve onlar etrafında gelişen başlıca teorileri ele alır. Antropolojik yaklaşımla girişten sonra teoriye dair metinler genellikle, kişilerden çok düşünceleri vurgulamak hedeflidir. Bu çerçevede düşüncelerin kendi başlarına boşlukta varolmayıp, kişilerin tecrübelerinde şekil bulduklarından hareketle düşünürlerin yaşamlarıyla teorik düşüncelerinin ayrılmaz ilişkisine odaklanarak farklı bir bakış açısı kazandırmak ve bu teorisyenlerle sinema bakışını, göstergebilim ve görsel hikaye anlatıcılığıına farkındalık kazandırmak dersin temel amaçlarındandır. Ortak bir nitelik taşıyan, herkese ve bütün bir bilim alanına mal olan teorik görüşler, başlangıçta birilerinin derinlemesine yoğunlaştıkları, sahadaki dönüşümleriyle ürettikleri açıklamalardır. Geniş bir varlığa sahip olan, kültürün işlevi, yapısalcılık, ilerleme fikri, organizma analojisi, sembolik anlamlar, pratiğin antropolojisi, kültürel materyalizm gibi kavramlar ve terimler aracılığıyla öğrencinin kültürel bakış açısını genişletmek ve derinlemesine uzmanlık kazandırmak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; KÜLTÜREL TEORİ HAKKINDA -G.SİMMEL,kültürel teoriye giriş - ,Türk Kültür tarihine genel bir bakış Islamiyet Öncesi-Sonrası,Islam öncesi Kültür Eğilimleri ; Dil kullanımı - Edebiyat- sözlü yazılı- gelenek görenekler,,Film türleri ve teorilerine giriş https://www.youtube.com/watch?v=0QjMAsnI_vI,Genel özellikler, Temel kavramlar,Ve Sinema (Resim, Tiyatro, Müzik, Edebiyat, Mimari, Fotoğraf, Felsefe, Psikanaliz, Sosyoloji, Tarih, Çağdaş Sanatlar ve Türk Sineması) ,Öğrenci sunumları ,öğrenci sunumları,öğrenci Sunumları, sunumlar ve tartışmalar,Dijital Çağda Deneysel Film çalışmaları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Kültür Teorileri ve onlar etrafında gelişen başlıca teorileri ve kavramlarını açıklar | 10, 14, 18, 9 | A, E |
2- Türk Sineması kültürel tarihini dönemlerine göre isimlendirir. | 9 | H |
3- Öğrenci Türk toplumunun kültürel yapısını ve yansımalarını Türk filmlerinde gösterir. | 10, 11, 14, 16 | |
4- Türk Sinemasında yabancı kültür etkilerini aktarır. | 10, 9 | |
5- Yabancı sinema akımlarının Türk Sinemasına olan kültürel etkilerini açıklar. | 10, 9 | E |
6- Kültür teorileri çerçevesinde sinema akımlarının önemli Türk ve yabancı yönetmenlerini, filmlerini isimlendirir. | 37, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KÜLTÜREL TEORİ HAKKINDA -G.SİMMEL | KÜLTÜR TEORİLERİ LİDERLERİ hakkında bilgi edinilmesi önerilir. |
2 | kültürel teoriye giriş - | https://www.youtube.com/watch?v=FaOJ71czAGQ |
3 | Türk Kültür tarihine genel bir bakış Islamiyet Öncesi-Sonrası | Türk Kültür Tarihi ve Sinema kültürü |
4 | Islam öncesi Kültür Eğilimleri ; Dil kullanımı - Edebiyat- sözlü yazılı- gelenek görenekler, | İslamiyet Öncesi dönem belgeselleri ve videoları- Youtube https://www.youtube.com/watch?v=XYxO2UYEqD0 |
5 | Film türleri ve teorilerine giriş https://www.youtube.com/watch?v=0QjMAsnI_vI | https://www.youtube.com/watch?v=0QjMAsnI_vI https://www.youtube.com/watch?v=HhXTUbC8dR4 |
6 | Genel özellikler, Temel kavramlar | G.Simmel Kitap Bölüm 1-2 |
7 | Ve Sinema (Resim, Tiyatro, Müzik, Edebiyat, Mimari, Fotoğraf, Felsefe, Psikanaliz, Sosyoloji, Tarih, Çağdaş Sanatlar ve Türk Sineması) | Resim, Tiyatro, Müzik, Edebiyat, Mimari, Fotoğraf, Felsefe, Psikanaliz, Sosyoloji, Tarih, Çağdaş Sanatlar ve Türk Sineması Gül Yaşartürk DORUK YAYINLARI |
8 | Öğrenci sunumları | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
9 | öğrenci sunumları | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
10 | öğrenci Sunumları | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
11 | sunumlar ve tartışmalar | Sunumu yapılacak konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve soru hazırlanması önerilir. |
12 | Dijital Çağda Deneysel Film çalışmaları | https://www.youtube.com/watch?v=AfxfrRI3xX8 |
13 | Öğrenci sunumları | Sunum konusu ile ilgili ön hazırlık araştırma ve bilgilenme |
14 | Öğrenci sunumları | Sunum konusu ile ilgili ön hazırlık araştırma ve bilgilenme |
Kaynak |
Kültürel Çalışmalar ve Sinema Serpil Kırel ,2018 Adanır, oĞUZ SİNEMA TELEVİZYON KÜLTÜR Türk, Hüseyin ; Kültür Kuramı ve Kavramı: Sosyal ve Kültürel Antropoloji Els Oksaar; Kültür Kuramı: Kültürlerarası İletişim Bağlamında KÜLTÜR VE TOPLUM: Güncel Tartışmalar Akmeşe,Z. ; Türk Sinemasına Özgül Bakışlar: Kültür Tarihi Gelenek , 2020 |
Kültür Denen Şey: Antropolojik Yaklaşımlar Muhammed Bilal Çelik; İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü 2019 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |