Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 3+0 3 8,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Yüksek Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Araştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak.
Dersin İçeriği Bu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetlemesi 1, 10, 12, 14, 15, 18, 2, 3, 4, 6 C
Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olabilmesi, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurabilmesi. 1, 10, 12, 14, 15, 18, 2, 3, 4, 6 C
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenebilmesi ve bunları uygulayabilmesi 1, 10, 12, 14, 15, 18, 2, 3, 4, 6 C
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini kazanabilmesi 1, 10, 12, 14, 15, 18, 2, 3, 4, 6 C
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurabilmesi 1, 10, 12, 14, 18, 2, 3, 4, 6 C
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 6: Gösterip Yapma
Ölçme Yöntemleri: C: Ödev
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
2 Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
3 Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
4 Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
5 Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
6 Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
7 Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
8 İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
9 Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
10 Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
11 Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
12 Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
13 Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
14 Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması
Kaynaklar
Öğretim üyesinin notları.
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farmakoloji alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir.
X
0
Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
X
0
İstatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır.
X
0
Farmakoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
X
0
Yaptığı araştırmanın raporunu yazar.
X
0
Farmakoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler.
X
0
Farmakoloji alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
X
0
Farmakoloji alanı ile ilgili konularda kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
X
0
Bilimsel bir makaleyi bilimsel bir toplantıda sunar.
X
0
Farmakoloji alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
X
0
Sağlık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır.
X
0
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, kayıtlanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
X
0
Sağlık alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   50
Genel Sınavın Başarıya Oranı   50
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 0 0 0
Rehberli Problem Çözme 0 0 0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 0 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 0 0 0
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Genel Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 0,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu