Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLER GENETİK | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL, Prof.Dr. İlknur KESKİN, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve bu sistemlerin klinik öneminin öğrenilmesi. Endositoz, ekzositoz, hücre içi iskelet sisteminin anlaşılması. Hücre döngüsü, hücre bölünmesi ve hücre yaşlanmasının temellerinin bilinmesi. Nükleik asitler, DNA ve yapısı ile DNA replikasyonunun öğrenilmesi. Gen ifadesinin transkripsiyon ve translasyon basamakları ve gen ifadesinin epigenetik kontrolünün anlaşılması. DNA hasarının sebepleri ve onarımının mekanizmalarının anlaşılması ve kanser biyolojisi ile genetiğinin temellerinin bilinmesi. İmmünobiyoloji ve kök hücre biyolojisinin öğrenilmes. Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemlerin görülmesi. Klinik genetik açısından kromozomal anomaliler ile mendel ve nonmendel kalıtım modellerinin anlaşılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi,Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi,Yönlendirilmiş protein sentezi, Endositoz- ekzositoz, reseptör aracılı endositoz,Hücre iskeleti, hücre bağlantıları ve hücre dışı matriks,Hücre döngüsü, hücre yaşlanması ve hücre ölümü,Nükleik asitler, DNA yapısı ve replikasyonu,Transkripsiyon ve protein sentezi,DNA hasarı ve onarımı,Kanser biyolojisi ve kanser genetiği,İmmünobiyoloji ve kök hücre biyolojisi,Epigenetik,Moleküler biyoloji ve moleküler genetikte kullanılan yöntemler,Mendel ve Nonmendel kalıtım ve kromozomal anomaliler,Klinik genetik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1 Hücreyi oluşturan moleküllerin yapı ve işlevlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2 Hücresel moleküllerin sentez ve yıkımını karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3 Hücrenin işleyişini sağlayan molekül ve yapıların incelenmesinde kullanılan moleküler biyoloji tekniklerini özetler. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2. Hücre işleyişini ve hücreler arası iletişim mekanizmalarını yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1 Hücreyi oluşturan kompartmanları (organeller) tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2 Hücre içindeki organelerin yapı ve işlevlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3 Hücresel organeller arası molekül taşınım ve iletişim mekanizmalarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4 Hücreler arası iletişim mekanizmaları ve sinyal algılarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5 Hücresel işleyişin bozulmasından kaynaklanan hastalıkların moleküler kökenlerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3. Hücrelerin organizmadaki işleyişi ve yapılanmasını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1 Hücrelerden doku ve organ gelişiminini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2 Hücrelerin organizmayı oluşturmasında etkili genetik ve moleküler mekanizmaları açıklar. | 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3 Hücre ve organizmalarda yapı fonksiyon ilişkisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4 Hücrelerin sağlıklı işleyişini engelleyen hastalıkların genetik kökenlerini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
2 | Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
3 | Yönlendirilmiş protein sentezi, Endositoz- ekzositoz, reseptör aracılı endositoz | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
4 | Hücre iskeleti, hücre bağlantıları ve hücre dışı matriks | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
5 | Hücre döngüsü, hücre yaşlanması ve hücre ölümü | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
6 | Nükleik asitler, DNA yapısı ve replikasyonu | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
7 | Transkripsiyon ve protein sentezi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
8 | DNA hasarı ve onarımı | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
9 | Kanser biyolojisi ve kanser genetiği | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
10 | İmmünobiyoloji ve kök hücre biyolojisi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
11 | Epigenetik | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
12 | Moleküler biyoloji ve moleküler genetikte kullanılan yöntemler | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
13 | Mendel ve Nonmendel kalıtım ve kromozomal anomaliler | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
14 | Klinik genetik | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
Kaynak |
Hücre Biyolojisi Temel Hücre Biyolojisi Hücrenin Moleküler Biyolojisi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sinir sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel soruların ne olduğunu ve güncel araştırma alanlarını bilir. | X | |||||
3 | Nörodejeneratif süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
4 | Moleküler ve hücresel düzeydeki parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Alanla ilgili bilimsel araştırmaları gerekçe, yöntem ve sonuçları açısından yorumlayabilir. | X | |||||
6 | Temel laboratuvar tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
7 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel sorulara açıklamalar yapabilir. | X | |||||
8 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
9 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
10 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
12 | Sinirbilim araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X | |||||
13 | Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 210 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(210/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLER GENETİK | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL, Prof.Dr. İlknur KESKİN, Prof.Dr. Esra ÇAĞAVİ, Doç.Dr. Nihal KARAKAŞ, Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ, Dr.Öğr.Üye. Salih GENCER, Dr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve bu sistemlerin klinik öneminin öğrenilmesi. Endositoz, ekzositoz, hücre içi iskelet sisteminin anlaşılması. Hücre döngüsü, hücre bölünmesi ve hücre yaşlanmasının temellerinin bilinmesi. Nükleik asitler, DNA ve yapısı ile DNA replikasyonunun öğrenilmesi. Gen ifadesinin transkripsiyon ve translasyon basamakları ve gen ifadesinin epigenetik kontrolünün anlaşılması. DNA hasarının sebepleri ve onarımının mekanizmalarının anlaşılması ve kanser biyolojisi ile genetiğinin temellerinin bilinmesi. İmmünobiyoloji ve kök hücre biyolojisinin öğrenilmes. Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemlerin görülmesi. Klinik genetik açısından kromozomal anomaliler ile mendel ve nonmendel kalıtım modellerinin anlaşılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi,Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi,Yönlendirilmiş protein sentezi, Endositoz- ekzositoz, reseptör aracılı endositoz,Hücre iskeleti, hücre bağlantıları ve hücre dışı matriks,Hücre döngüsü, hücre yaşlanması ve hücre ölümü,Nükleik asitler, DNA yapısı ve replikasyonu,Transkripsiyon ve protein sentezi,DNA hasarı ve onarımı,Kanser biyolojisi ve kanser genetiği,İmmünobiyoloji ve kök hücre biyolojisi,Epigenetik,Moleküler biyoloji ve moleküler genetikte kullanılan yöntemler,Mendel ve Nonmendel kalıtım ve kromozomal anomaliler,Klinik genetik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1 Hücreyi oluşturan moleküllerin yapı ve işlevlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2 Hücresel moleküllerin sentez ve yıkımını karşılaştırır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3 Hücrenin işleyişini sağlayan molekül ve yapıların incelenmesinde kullanılan moleküler biyoloji tekniklerini özetler. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2. Hücre işleyişini ve hücreler arası iletişim mekanizmalarını yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1 Hücreyi oluşturan kompartmanları (organeller) tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2 Hücre içindeki organelerin yapı ve işlevlerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3 Hücresel organeller arası molekül taşınım ve iletişim mekanizmalarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4 Hücreler arası iletişim mekanizmaları ve sinyal algılarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5 Hücresel işleyişin bozulmasından kaynaklanan hastalıkların moleküler kökenlerini sorgular. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3. Hücrelerin organizmadaki işleyişi ve yapılanmasını tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1 Hücrelerden doku ve organ gelişiminini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2 Hücrelerin organizmayı oluşturmasında etkili genetik ve moleküler mekanizmaları açıklar. | 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3 Hücre ve organizmalarda yapı fonksiyon ilişkisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4 Hücrelerin sağlıklı işleyişini engelleyen hastalıkların genetik kökenlerini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
2 | Hücre membranı, endomembran sistem, organeller ve klinik önemi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
3 | Yönlendirilmiş protein sentezi, Endositoz- ekzositoz, reseptör aracılı endositoz | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
4 | Hücre iskeleti, hücre bağlantıları ve hücre dışı matriks | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
5 | Hücre döngüsü, hücre yaşlanması ve hücre ölümü | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım. (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
6 | Nükleik asitler, DNA yapısı ve replikasyonu | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
7 | Transkripsiyon ve protein sentezi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
8 | DNA hasarı ve onarımı | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
9 | Kanser biyolojisi ve kanser genetiği | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
10 | İmmünobiyoloji ve kök hücre biyolojisi | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
11 | Epigenetik | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
12 | Moleküler biyoloji ve moleküler genetikte kullanılan yöntemler | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
13 | Mendel ve Nonmendel kalıtım ve kromozomal anomaliler | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
14 | Klinik genetik | Moleküler Hücre Biyolojisi 9. Basım (Arnold Berk , Chris A. Kaiser , Harvey Lodish , Monty Krieger) |
Kaynak |
Hücre Biyolojisi Temel Hücre Biyolojisi Hücrenin Moleküler Biyolojisi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sinir sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel soruların ne olduğunu ve güncel araştırma alanlarını bilir. | X | |||||
3 | Nörodejeneratif süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
4 | Moleküler ve hücresel düzeydeki parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Alanla ilgili bilimsel araştırmaları gerekçe, yöntem ve sonuçları açısından yorumlayabilir. | X | |||||
6 | Temel laboratuvar tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
7 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel sorulara açıklamalar yapabilir. | X | |||||
8 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
9 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
10 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
12 | Sinirbilim araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X | |||||
13 | Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |