Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİRBİLİM I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu sinirbilim dersinin temel amacı, öğrencilere kognitif nörobilim alanındaki temel konuları kapsamlı bir şekilde öğretmek ve öğrencileri bu alanın araştırma yöntemleri ve teknikleri ile tanıştırmaktır. Ders, santral sinir sisteminin asosiyatif işlevlerinden başlayarak, davranış ve kognisyonun paralel dağınık şebeke işleyişine, zihinsel içeriğin dış dünyadan oluşumuna, algı ve dikkat süreçlerine kadar geniş bir yelpazede önemli konuları ele almaktadır. Ayrıca, zihinsel içeriğin oluşumu, imgeleme, rüya, benlik ve bilinç gibi konular üzerinde derinlemesine bir anlayış geliştirmeyi hedeflemektedir. Ders, dilin beyindeki organizasyonu, lateralize işlevler, afaziler ve limbik şebekenin genel özellikleri ve organizasyonu gibi konuları da içermekte, öğrencilere beyin yapısının ve işlevlerinin karmaşıklığını anlamalarına yardımcı olmaktadır. Ayrıca, frontal şebeke, dikkat, yönetici işlevler, sosyal davranış ve nöropatoloji/ nöromodülasyon gibi konuları kapsayarak öğrencilerin bu bilgileri klinik uygulamalara nasıl entegre edebileceklerini anlamalarına katkı sağlamaktadır. Bu şekilde, ders öğrencilere nörobilim alanında güçlü bir temel oluşturmayı ve karmaşık beyin işlevlerini anlamalarını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş Kavramlar ve Tarihçe,Konitif Nörobilimde Araştırma Yöntem ve Teknikleri,Santral Sinir Sisteminin Asosiyatif İşlevleri ve Beyinsel Temelleri,Davranış ve Kognisyonda Paralel Dağınık Şebeke İşleyişi,Zihinsel İçeriğin Dış Dünyadan Oluşumu, Algı ve Dikkat Süreçleri,Zihinsel İçeriğin Oluşumu, İmgelem ve Rüya,Zihinsel İçeriğin Oluşumu, Benlik ve Bilinç,Lateralize İşlevler, Dilin Beyinde Organizasyonu ve Afaziler ve Sağ Hemisfer,Lateralize İşlevler, dilin beyinde organizasyonu ve Afaziler ve Sol Hemisfer,Limbik Şebeke Genel Özellikler ve Organizasyon,Limbik Şebeke, Bellek ve Öğrenme,Limbik Şebeke Emisyonlar,Frontal Şebeke, Dikkat ve Yönetici İşlevler, Sosyal Davranış,Yapısal/Fonksiyonel Network Olarak Beyin ve Nööropatoloji/Nöromüdülasyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel psikolojinin tarihçesi ve temel prensiplerini bilir ve güncel çalışmaları anlar. | 10, 9 | A |
Bilişsel psikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini bilir ve uygular. | 10, 9 | A |
Psikofizik ve sinyal algılama teorisini bilir. | 10, 9 | A |
Algıda temsil ve farklı algı yaklaşımlarını anlayarak nesne tanıma, algılama, eylem ve dikkat teorilerini değerlendirme yeteneğine sahip olur. | 10, 9 | A |
Dikkat ve hafıza kavramlarını bilir. | 10, 9 | A |
Neuroanatomi, inme, epilepsi ve nörodejeneratif hastalıklar hakkında bilgiye sahiptir. | 10, 9 | A |
Baş ağrısı, sırt ağrısı, zayıflık ve nöromüsküler hastalıklar gibi sağlık sorunlarına bilişsel psikoloji perspektifi ile yaklaşmasını bilir. | 10, 9 | A |
Değişmiş zihinsel durum, beyin ölümü, merkezi sinir sistemi enfeksiyonları, travmatik beyin hasarı ve hareket bozuklukları konularını anlar. | 10, 9 | A |
Duyusal, kısa süreli ve uzun süreli bellek süreçlerini açıklar. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Kavramlar ve Tarihçe | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
2 | Konitif Nörobilimde Araştırma Yöntem ve Teknikleri | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
3 | Santral Sinir Sisteminin Asosiyatif İşlevleri ve Beyinsel Temelleri | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
4 | Davranış ve Kognisyonda Paralel Dağınık Şebeke İşleyişi | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
5 | Zihinsel İçeriğin Dış Dünyadan Oluşumu, Algı ve Dikkat Süreçleri | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
6 | Zihinsel İçeriğin Oluşumu, İmgelem ve Rüya | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
7 | Zihinsel İçeriğin Oluşumu, Benlik ve Bilinç | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
8 | Lateralize İşlevler, Dilin Beyinde Organizasyonu ve Afaziler ve Sağ Hemisfer | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
9 | Lateralize İşlevler, dilin beyinde organizasyonu ve Afaziler ve Sol Hemisfer | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
10 | Limbik Şebeke Genel Özellikler ve Organizasyon | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
11 | Limbik Şebeke, Bellek ve Öğrenme | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
12 | Limbik Şebeke Emisyonlar | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
13 | Frontal Şebeke, Dikkat ve Yönetici İşlevler, Sosyal Davranış | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
14 | Yapısal/Fonksiyonel Network Olarak Beyin ve Nööropatoloji/Nöromüdülasyon | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
Kaynak |
1) Goldstein, B. E. (2010). Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience. 3rd Ed. Cengage Learning Inc. 2) Groome, D. (2014). An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders. 3rd Ed. Psychology Press. |
İnternet veri tabanı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sinir sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel soruların ne olduğunu ve güncel araştırma alanlarını bilir. | X | |||||
3 | Nörodejeneratif süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
4 | Moleküler ve hücresel düzeydeki parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Alanla ilgili bilimsel araştırmaları gerekçe, yöntem ve sonuçları açısından yorumlayabilir. | X | |||||
6 | Temel laboratuvar tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
7 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel sorulara açıklamalar yapabilir. | X | |||||
8 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
9 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
10 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
12 | Sinirbilim araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X | |||||
13 | Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 36 | 36 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 270 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(270/30) | 9 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİRBİLİM I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu sinirbilim dersinin temel amacı, öğrencilere kognitif nörobilim alanındaki temel konuları kapsamlı bir şekilde öğretmek ve öğrencileri bu alanın araştırma yöntemleri ve teknikleri ile tanıştırmaktır. Ders, santral sinir sisteminin asosiyatif işlevlerinden başlayarak, davranış ve kognisyonun paralel dağınık şebeke işleyişine, zihinsel içeriğin dış dünyadan oluşumuna, algı ve dikkat süreçlerine kadar geniş bir yelpazede önemli konuları ele almaktadır. Ayrıca, zihinsel içeriğin oluşumu, imgeleme, rüya, benlik ve bilinç gibi konular üzerinde derinlemesine bir anlayış geliştirmeyi hedeflemektedir. Ders, dilin beyindeki organizasyonu, lateralize işlevler, afaziler ve limbik şebekenin genel özellikleri ve organizasyonu gibi konuları da içermekte, öğrencilere beyin yapısının ve işlevlerinin karmaşıklığını anlamalarına yardımcı olmaktadır. Ayrıca, frontal şebeke, dikkat, yönetici işlevler, sosyal davranış ve nöropatoloji/ nöromodülasyon gibi konuları kapsayarak öğrencilerin bu bilgileri klinik uygulamalara nasıl entegre edebileceklerini anlamalarına katkı sağlamaktadır. Bu şekilde, ders öğrencilere nörobilim alanında güçlü bir temel oluşturmayı ve karmaşık beyin işlevlerini anlamalarını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş Kavramlar ve Tarihçe,Konitif Nörobilimde Araştırma Yöntem ve Teknikleri,Santral Sinir Sisteminin Asosiyatif İşlevleri ve Beyinsel Temelleri,Davranış ve Kognisyonda Paralel Dağınık Şebeke İşleyişi,Zihinsel İçeriğin Dış Dünyadan Oluşumu, Algı ve Dikkat Süreçleri,Zihinsel İçeriğin Oluşumu, İmgelem ve Rüya,Zihinsel İçeriğin Oluşumu, Benlik ve Bilinç,Lateralize İşlevler, Dilin Beyinde Organizasyonu ve Afaziler ve Sağ Hemisfer,Lateralize İşlevler, dilin beyinde organizasyonu ve Afaziler ve Sol Hemisfer,Limbik Şebeke Genel Özellikler ve Organizasyon,Limbik Şebeke, Bellek ve Öğrenme,Limbik Şebeke Emisyonlar,Frontal Şebeke, Dikkat ve Yönetici İşlevler, Sosyal Davranış,Yapısal/Fonksiyonel Network Olarak Beyin ve Nööropatoloji/Nöromüdülasyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel psikolojinin tarihçesi ve temel prensiplerini bilir ve güncel çalışmaları anlar. | 10, 9 | A |
Bilişsel psikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini bilir ve uygular. | 10, 9 | A |
Psikofizik ve sinyal algılama teorisini bilir. | 10, 9 | A |
Algıda temsil ve farklı algı yaklaşımlarını anlayarak nesne tanıma, algılama, eylem ve dikkat teorilerini değerlendirme yeteneğine sahip olur. | 10, 9 | A |
Dikkat ve hafıza kavramlarını bilir. | 10, 9 | A |
Neuroanatomi, inme, epilepsi ve nörodejeneratif hastalıklar hakkında bilgiye sahiptir. | 10, 9 | A |
Baş ağrısı, sırt ağrısı, zayıflık ve nöromüsküler hastalıklar gibi sağlık sorunlarına bilişsel psikoloji perspektifi ile yaklaşmasını bilir. | 10, 9 | A |
Değişmiş zihinsel durum, beyin ölümü, merkezi sinir sistemi enfeksiyonları, travmatik beyin hasarı ve hareket bozuklukları konularını anlar. | 10, 9 | A |
Duyusal, kısa süreli ve uzun süreli bellek süreçlerini açıklar. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Kavramlar ve Tarihçe | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
2 | Konitif Nörobilimde Araştırma Yöntem ve Teknikleri | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
3 | Santral Sinir Sisteminin Asosiyatif İşlevleri ve Beyinsel Temelleri | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
4 | Davranış ve Kognisyonda Paralel Dağınık Şebeke İşleyişi | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
5 | Zihinsel İçeriğin Dış Dünyadan Oluşumu, Algı ve Dikkat Süreçleri | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
6 | Zihinsel İçeriğin Oluşumu, İmgelem ve Rüya | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
7 | Zihinsel İçeriğin Oluşumu, Benlik ve Bilinç | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
8 | Lateralize İşlevler, Dilin Beyinde Organizasyonu ve Afaziler ve Sağ Hemisfer | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
9 | Lateralize İşlevler, dilin beyinde organizasyonu ve Afaziler ve Sol Hemisfer | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
10 | Limbik Şebeke Genel Özellikler ve Organizasyon | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
11 | Limbik Şebeke, Bellek ve Öğrenme | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
12 | Limbik Şebeke Emisyonlar | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
13 | Frontal Şebeke, Dikkat ve Yönetici İşlevler, Sosyal Davranış | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
14 | Yapısal/Fonksiyonel Network Olarak Beyin ve Nööropatoloji/Nöromüdülasyon | Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience, An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders |
Kaynak |
1) Goldstein, B. E. (2010). Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience. 3rd Ed. Cengage Learning Inc. 2) Groome, D. (2014). An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders. 3rd Ed. Psychology Press. |
İnternet veri tabanı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sinir sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel soruların ne olduğunu ve güncel araştırma alanlarını bilir. | X | |||||
3 | Nörodejeneratif süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
4 | Moleküler ve hücresel düzeydeki parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
5 | Alanla ilgili bilimsel araştırmaları gerekçe, yöntem ve sonuçları açısından yorumlayabilir. | X | |||||
6 | Temel laboratuvar tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
7 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel sorulara açıklamalar yapabilir. | X | |||||
8 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
9 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
10 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
12 | Sinirbilim araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X | |||||
13 | Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |