Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOLAŞIM SİSTEMİ BİYOKİMYASI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanın yapısal özelliklerini kan plazması, serumu ve kan hücrelerinin yapısını ve fonlarını öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Kanın yapısı ve özellikleri,2-Eritrosit / Hemoglobinin yapısı ve fonksiyonları,3-Lökosit yapısı ve fonksiyonları,4-Trombosit yapısı ve fonksiyonları,5-Kan pıhtılaşması ve fibrinolizis,6-Çeşitli durumlarda görülen anemilerin biyokimyasal mekanizması.,7-Lipoprotein metabolizması,8-Hiperlipidemiler ve Ateroskleroz biyokimyası,9-Kardiyak hasar ve belirteçleri,10-Serum lipidleri,11-Kolesterol ve ateroskleroz ilişkisi,12-Tiroid hormonları fonksiyonları ve Metabolizması,13-Pankreas hormonları fonksiyonları ve metabolizması,14-Böbrek fonksiyon testleri / İdrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1-Kan plazması ve kan hücrelerinin önemini ve görevlerini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Eritrositlerin hücresel özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Eritrosit hemoglobin arasındaki ilişkiyi ve ilişkinin bozulmasının patolojik sonuçlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Laboratuarda eritrosit ve hemoglobin ölçümü yapar ve yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Lökositlerin yapısını fonksiyonlarını kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Vitaminlerin anemi ve sağlıktaki önemini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hemostaz biyokimyasının kanama ve trombus yönünden değerlendirebilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Hemostazda damar yapısının önemini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Hemostazda trombositlerin ve pıhtılaşma proteinlerin ilişkisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Hemostazda trombositler ve pıhtılaşma proteinlerinin laboratuarda değerlendirmesini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Fibrinolitik sisstem ile hemostazın diğer parametreleri arasında ilişki kurar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Hormon yapısı ve etki mekanizmalarını hedef hücre ilişkilerini etkileşimlerini tartışabilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Ateroskleroz ve hiperlipidemilerin önemini tartışabilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Ateroskleroz ve hiperlipidemi arasındaki ilişkiyi kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Hiperlipidemi ve lipoproteinler arasında yorum yapar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Ateroskleroz, hiperlipidemi ve trombus ilişkisinin mekanizmasını anlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Böbrek ve idrar biyokimyasının biyokimyasını çözümleyecebilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Böbrek fonksiyonlarının biyokimyasal olarak nasıl ölçülebileceğini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1. Steroid hormonların etki mekanizmasını kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Böbreküstü hormonların etki mekanizmasını ve hedef hücrelerini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Tiroid ve paratiroid hormonların etki mekanizmalarını kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4. Pankreas hormonlarının etki mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5. Katekolaminlerin etkilerini ve özelliklerini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Hiperlipideminin laboratuar değerlendirilmesini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2. Asid baz dengesinde böbreğin etkinliğini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Kanın yapısı ve özellikleri | 1 numaralı kaynak |
2 | 2-Eritrosit / Hemoglobinin yapısı ve fonksiyonları | 1 numaralı kaynak |
3 | 3-Lökosit yapısı ve fonksiyonları | 1 numaralı kaynak |
4 | 4-Trombosit yapısı ve fonksiyonları | 1 numaralı kaynak |
5 | 5-Kan pıhtılaşması ve fibrinolizis | 1 numaralı kaynak |
6 | 6-Çeşitli durumlarda görülen anemilerin biyokimyasal mekanizması. | 1 numaralı kaynak |
7 | 7-Lipoprotein metabolizması | 1 numaralı kaynak |
8 | 8-Hiperlipidemiler ve Ateroskleroz biyokimyası | 1 numaralı kaynak |
9 | 9-Kardiyak hasar ve belirteçleri | 1 numaralı kaynak |
10 | 10-Serum lipidleri | 1 numaralı kaynak |
11 | 11-Kolesterol ve ateroskleroz ilişkisi | 1 numaralı kaynak |
12 | 12-Tiroid hormonları fonksiyonları ve Metabolizması | 1 numaralı kaynak |
13 | 13-Pankreas hormonları fonksiyonları ve metabolizması | 1 numaralı kaynak |
14 | 14-Böbrek fonksiyon testleri / İdrar | 1 numaralı kaynak |
Kaynak |
1) Prof.Dr. Nesrin Emekli, Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları |
Biyokimya ile ilgili diğer kitaplar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kalp ve Dolaşım sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Kalp ve damar hastalıkları ile ilgili temel bilimsel soruların ne olduğunu ve güncel araştırma alanlarını bilir. | X | |||||
3 | Kalp ve Damar Sistemi ve Perfüzyon sistemleri ile ilgili temel bilimsel sorulara açıklamalar yapabilir. | X | |||||
4 | Alanla ilgili bilimsel araştırmaları gerekçe, yöntem ve sonuçları açısından yorumlayabilir. | X | |||||
5 | Temel laboratuvar tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Kalp ve Damar Sistemi ve Perfüzyon sistemleri alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X | |||||
7 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
8 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
9 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
10 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Kalp ve Damar Sistemi ve Perfüzyon sistemleri ile ilgili araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 2 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 12 | 4 | 48 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOLAŞIM SİSTEMİ BİYOKİMYASI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanın yapısal özelliklerini kan plazması, serumu ve kan hücrelerinin yapısını ve fonlarını öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Kanın yapısı ve özellikleri,2-Eritrosit / Hemoglobinin yapısı ve fonksiyonları,3-Lökosit yapısı ve fonksiyonları,4-Trombosit yapısı ve fonksiyonları,5-Kan pıhtılaşması ve fibrinolizis,6-Çeşitli durumlarda görülen anemilerin biyokimyasal mekanizması.,7-Lipoprotein metabolizması,8-Hiperlipidemiler ve Ateroskleroz biyokimyası,9-Kardiyak hasar ve belirteçleri,10-Serum lipidleri,11-Kolesterol ve ateroskleroz ilişkisi,12-Tiroid hormonları fonksiyonları ve Metabolizması,13-Pankreas hormonları fonksiyonları ve metabolizması,14-Böbrek fonksiyon testleri / İdrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1-Kan plazması ve kan hücrelerinin önemini ve görevlerini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Eritrositlerin hücresel özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Eritrosit hemoglobin arasındaki ilişkiyi ve ilişkinin bozulmasının patolojik sonuçlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.Laboratuarda eritrosit ve hemoglobin ölçümü yapar ve yorumlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Lökositlerin yapısını fonksiyonlarını kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Vitaminlerin anemi ve sağlıktaki önemini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Hemostaz biyokimyasının kanama ve trombus yönünden değerlendirebilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.Hemostazda damar yapısının önemini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Hemostazda trombositlerin ve pıhtılaşma proteinlerin ilişkisini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.Hemostazda trombositler ve pıhtılaşma proteinlerinin laboratuarda değerlendirmesini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.Fibrinolitik sisstem ile hemostazın diğer parametreleri arasında ilişki kurar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Hormon yapısı ve etki mekanizmalarını hedef hücre ilişkilerini etkileşimlerini tartışabilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Ateroskleroz ve hiperlipidemilerin önemini tartışabilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Ateroskleroz ve hiperlipidemi arasındaki ilişkiyi kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Hiperlipidemi ve lipoproteinler arasında yorum yapar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Ateroskleroz, hiperlipidemi ve trombus ilişkisinin mekanizmasını anlar | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5-Böbrek ve idrar biyokimyasının biyokimyasını çözümleyecebilecektir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.1.Böbrek fonksiyonlarının biyokimyasal olarak nasıl ölçülebileceğini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1. Steroid hormonların etki mekanizmasını kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2. Böbreküstü hormonların etki mekanizmasını ve hedef hücrelerini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3. Tiroid ve paratiroid hormonların etki mekanizmalarını kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4. Pankreas hormonlarının etki mekanizmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5. Katekolaminlerin etkilerini ve özelliklerini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3. Hiperlipideminin laboratuar değerlendirilmesini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
5.2. Asid baz dengesinde böbreğin etkinliğini kavrar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Kanın yapısı ve özellikleri | 1 numaralı kaynak |
2 | 2-Eritrosit / Hemoglobinin yapısı ve fonksiyonları | 1 numaralı kaynak |
3 | 3-Lökosit yapısı ve fonksiyonları | 1 numaralı kaynak |
4 | 4-Trombosit yapısı ve fonksiyonları | 1 numaralı kaynak |
5 | 5-Kan pıhtılaşması ve fibrinolizis | 1 numaralı kaynak |
6 | 6-Çeşitli durumlarda görülen anemilerin biyokimyasal mekanizması. | 1 numaralı kaynak |
7 | 7-Lipoprotein metabolizması | 1 numaralı kaynak |
8 | 8-Hiperlipidemiler ve Ateroskleroz biyokimyası | 1 numaralı kaynak |
9 | 9-Kardiyak hasar ve belirteçleri | 1 numaralı kaynak |
10 | 10-Serum lipidleri | 1 numaralı kaynak |
11 | 11-Kolesterol ve ateroskleroz ilişkisi | 1 numaralı kaynak |
12 | 12-Tiroid hormonları fonksiyonları ve Metabolizması | 1 numaralı kaynak |
13 | 13-Pankreas hormonları fonksiyonları ve metabolizması | 1 numaralı kaynak |
14 | 14-Böbrek fonksiyon testleri / İdrar | 1 numaralı kaynak |
Kaynak |
1) Prof.Dr. Nesrin Emekli, Doç. Dr. Türkan Yiğitbaşı'nın ders kitapları |
Biyokimya ile ilgili diğer kitaplar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kalp ve Dolaşım sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında temel bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Kalp ve damar hastalıkları ile ilgili temel bilimsel soruların ne olduğunu ve güncel araştırma alanlarını bilir. | X | |||||
3 | Kalp ve Damar Sistemi ve Perfüzyon sistemleri ile ilgili temel bilimsel sorulara açıklamalar yapabilir. | X | |||||
4 | Alanla ilgili bilimsel araştırmaları gerekçe, yöntem ve sonuçları açısından yorumlayabilir. | X | |||||
5 | Temel laboratuvar tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
6 | Kalp ve Damar Sistemi ve Perfüzyon sistemleri alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilir; aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenebilir ve yerine getirmek üzere bağımsız çalışma yürütebilir. | X | |||||
7 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | X | |||||
8 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | X | |||||
9 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | X | |||||
10 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | X | |||||
11 | Kalp ve Damar Sistemi ve Perfüzyon sistemleri ile ilgili araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |