Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yönetsel kuramlar ışığında sağlık ve hemşirelik hizmetlerinin yönetimi konusunda bilgi, beceri ve farkındalık kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemşirelikte Yönetime Giriş,Genel Sağlık Bakım Sistemi,Sağlık Politikaları, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi,Sanayi Devrimi ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları,İlk Fabrikalar, Britanya Örneği ve İlk Kurulan Hastaneler,Taylor ve Bilimsel Yönetim Hareketi, Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları,Diğer Klasik Yönetim Kuramları ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları,Ürün Organizasyonundan İş Organizasyonuna Geçiş,Avrupa'da Yönetim Düşüncesi,Hawthorne Araştırmaları,Endüstri İnsanından Örgüt İnsanına Geçiş,Örgütsel Bütünleşmeye Doğru, Sağlık Bakım Sisteminde Mümkün mü?,Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Örgütsel Yaşam,Profesyonel Yöneticiliğin Yükselişi, Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Profesyonel Yöneticilik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkiye'de sağlık politikalarının gelişim sürecini ve sağlık bakım hizmetlerinin örgütlenmesini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Hemşirelikte yönetimin gelişim sürecini, temel ilke ve kuramlar doğrultusunda yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Ekonomik, politik ve sosyal değişimlerin, hemşirelik yönetimine yansımalarını tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşirelikte Yönetime Giriş | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Genel Sağlık Bakım Sistemi | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | Sağlık Politikaları, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi | İkinci kaynağın incelenmesi |
4 | Sanayi Devrimi ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
5 | İlk Fabrikalar, Britanya Örneği ve İlk Kurulan Hastaneler | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
6 | Taylor ve Bilimsel Yönetim Hareketi, Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları | Beşinci kaynağın incelenmesi |
7 | Diğer Klasik Yönetim Kuramları ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları | Altıncı kaynağın incelenmesi |
8 | Ürün Organizasyonundan İş Organizasyonuna Geçiş | Yedinci kaynağın incelenmesi |
9 | Avrupa'da Yönetim Düşüncesi | Yedinci kaynağın incelenmesi |
10 | Hawthorne Araştırmaları | Sekizinci kaynağın incelenmesi |
11 | Endüstri İnsanından Örgüt İnsanına Geçiş | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
12 | Örgütsel Bütünleşmeye Doğru, Sağlık Bakım Sisteminde Mümkün mü? | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
13 | Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Örgütsel Yaşam | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
14 | Profesyonel Yöneticiliğin Yükselişi, Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Profesyonel Yöneticilik | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. İspir O, Çelebi Çakıroğlu O, Elibol E, Çeribaş E, Açıkgöz G, Yeşilbaş H, Tarhan M. Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarında Yürütülen Hemşirelikte Yönetim Dersinin İncelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(4): 72-78. 2. Atasever, M., & Bağcı, H. (2020). Türkiye Sağlık Sistemi. Ankara: Akademisyen Kitabevi 3. Szreter S. Industrrialization and health. British Medical Bulletin 2004; 69: 75-86. doi: 10.1093/bmb/ldh005 4. Meiklejohn A. Industrial health-meeting the challenge. British Journal of Industrial Medicine 1959; 16(1):1-10. doi: 10.1136/oem.16.1.1 5. Bennett AC. Developing scientific management in the hospital field. Hospital Topics 1970; 48 (1): 38-42. doi: 10.1080/00185868.1970.9952244 6. Araújo DR, Sampaio FMC, Castro MC, Pinheiro SAV, Macedo AP. Testing in time: from the classical management theory to the current organisation of nursing work. Revista de Enfermagem Referencia 2014; 2: 111-119 7. Bakkalbaşı İO. Yönetim biliminin doğuşu ve ilk temsilcileri hakkında bir tartışma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2017; 39(2): 429-450. 8. Muldoon J. The Hawthorne Studies: An analysis of critical perspectives, 1936-1958. Journal of Management History 2017; 23(1): 74-94. doi: 10.1108/JMH-09-2015-0052. 9. Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, İstanbul: Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 15 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 169 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(169/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yönetsel kuramlar ışığında sağlık ve hemşirelik hizmetlerinin yönetimi konusunda bilgi, beceri ve farkındalık kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemşirelikte Yönetime Giriş,Genel Sağlık Bakım Sistemi,Sağlık Politikaları, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi,Sanayi Devrimi ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları,İlk Fabrikalar, Britanya Örneği ve İlk Kurulan Hastaneler,Taylor ve Bilimsel Yönetim Hareketi, Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları,Diğer Klasik Yönetim Kuramları ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları,Ürün Organizasyonundan İş Organizasyonuna Geçiş,Avrupa'da Yönetim Düşüncesi,Hawthorne Araştırmaları,Endüstri İnsanından Örgüt İnsanına Geçiş,Örgütsel Bütünleşmeye Doğru, Sağlık Bakım Sisteminde Mümkün mü?,Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Örgütsel Yaşam,Profesyonel Yöneticiliğin Yükselişi, Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Profesyonel Yöneticilik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkiye'de sağlık politikalarının gelişim sürecini ve sağlık bakım hizmetlerinin örgütlenmesini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Hemşirelikte yönetimin gelişim sürecini, temel ilke ve kuramlar doğrultusunda yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Ekonomik, politik ve sosyal değişimlerin, hemşirelik yönetimine yansımalarını tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşirelikte Yönetime Giriş | Birinci kaynağın incelenmesi |
2 | Genel Sağlık Bakım Sistemi | İkinci kaynağın incelenmesi |
3 | Sağlık Politikaları, Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi | İkinci kaynağın incelenmesi |
4 | Sanayi Devrimi ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları | Üçüncü kaynağın incelenmesi |
5 | İlk Fabrikalar, Britanya Örneği ve İlk Kurulan Hastaneler | Dördüncü kaynağın incelenmesi |
6 | Taylor ve Bilimsel Yönetim Hareketi, Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları | Beşinci kaynağın incelenmesi |
7 | Diğer Klasik Yönetim Kuramları ve Sağlık Bakım Hizmetlerine Yansımaları | Altıncı kaynağın incelenmesi |
8 | Ürün Organizasyonundan İş Organizasyonuna Geçiş | Yedinci kaynağın incelenmesi |
9 | Avrupa'da Yönetim Düşüncesi | Yedinci kaynağın incelenmesi |
10 | Hawthorne Araştırmaları | Sekizinci kaynağın incelenmesi |
11 | Endüstri İnsanından Örgüt İnsanına Geçiş | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
12 | Örgütsel Bütünleşmeye Doğru, Sağlık Bakım Sisteminde Mümkün mü? | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
13 | Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Örgütsel Yaşam | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
14 | Profesyonel Yöneticiliğin Yükselişi, Hastanelerde ve Sağlık Bakım Ortamlarında Profesyonel Yöneticilik | Dokuzuncu kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. İspir O, Çelebi Çakıroğlu O, Elibol E, Çeribaş E, Açıkgöz G, Yeşilbaş H, Tarhan M. Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarında Yürütülen Hemşirelikte Yönetim Dersinin İncelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(4): 72-78. 2. Atasever, M., & Bağcı, H. (2020). Türkiye Sağlık Sistemi. Ankara: Akademisyen Kitabevi 3. Szreter S. Industrrialization and health. British Medical Bulletin 2004; 69: 75-86. doi: 10.1093/bmb/ldh005 4. Meiklejohn A. Industrial health-meeting the challenge. British Journal of Industrial Medicine 1959; 16(1):1-10. doi: 10.1136/oem.16.1.1 5. Bennett AC. Developing scientific management in the hospital field. Hospital Topics 1970; 48 (1): 38-42. doi: 10.1080/00185868.1970.9952244 6. Araújo DR, Sampaio FMC, Castro MC, Pinheiro SAV, Macedo AP. Testing in time: from the classical management theory to the current organisation of nursing work. Revista de Enfermagem Referencia 2014; 2: 111-119 7. Bakkalbaşı İO. Yönetim biliminin doğuşu ve ilk temsilcileri hakkında bir tartışma. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2017; 39(2): 429-450. 8. Muldoon J. The Hawthorne Studies: An analysis of critical perspectives, 1936-1958. Journal of Management History 2017; 23(1): 74-94. doi: 10.1108/JMH-09-2015-0052. 9. Baykal Ü, Türkmen E. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, İstanbul: Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |