Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İç hastalıkları ve hemşirelik bakımı konusunda teorik bilgi ve becerinin yanında hemşirelik bakımını gerektiren durumlarda problem çözme becerisini etkili bir şekilde kullanabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Glomerüler Hastalıklar,2.Kronik Böbrek Yetmezliği,3.Diyaliz ve Transplantasyon,4.Gastrik ve Peptik Ülserler,5.Kronik Karaciğer Hastalığı,6.Hepatitler ve Korunma,7.İnce Barsak ve Kolonun Enfeksiyon Dışı Hastalıkları,8. Geriatri Hemşireliği,9. Total Parenteral Beslenme,10. Primer ve Sekonder Epilepsiler,11. Multiple Skleroz ve Parkinson,12. Romatoid Artrit, Gut Artriti ve Osteoartrit,13. Sistemik Lupus Eritematozus, Skleroderma ve Poliarteritis Nodosa,14. Rehabilitasyon Hemşireliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İç hastalıkları hemşireliğine ait temel kavramları tartışır. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
1.1. Hemşirelik süreci ve bakım planının özelliklerini açıklar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
1.2. Sağlık bakımında temel kavramları tanımlar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
2. Hastalıklara uygun hemşirelik bakımını planlar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
2.1. Bireyin bakım gereksinimlerini tanımlar. | 10, 38, 9 | A, E |
2.2. Bireyin bakım gereksinimlerini öncelik sırasına göre sıralar. | 10, 12, 13, 38, 9 | A, E |
2.3. Hemşirelik bakımını uygular. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
2.4. Hemşirelik bakımının sonuçlarını denetler. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
3.1. Kronik hastalıkların birey ve toplum üzerine etkisini açıklar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
3.2. Kronik hastalıkların rehabilitasyonuna ilişkin önerileri listeler. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
3.3. kronik hastalığı olan bireyin hemşirelik bakımını planlar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 38: Bakım Planı, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Glomerüler Hastalıklar | |
2 | 2.Kronik Böbrek Yetmezliği | |
3 | 3.Diyaliz ve Transplantasyon | |
4 | 4.Gastrik ve Peptik Ülserler | |
5 | 5.Kronik Karaciğer Hastalığı | |
6 | 6.Hepatitler ve Korunma | |
7 | 7.İnce Barsak ve Kolonun Enfeksiyon Dışı Hastalıkları | |
8 | 8. Geriatri Hemşireliği | |
9 | 9. Total Parenteral Beslenme | |
10 | 10. Primer ve Sekonder Epilepsiler | |
11 | 11. Multiple Skleroz ve Parkinson | |
12 | 12. Romatoid Artrit, Gut Artriti ve Osteoartrit | |
13 | 13. Sistemik Lupus Eritematozus, Skleroderma ve Poliarteritis Nodosa | |
14 | 14. Rehabilitasyon Hemşireliği |
Kaynak |
Karadakovan A, Eti-Aslan F. (ed) (2009). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Tıp Kitabevi. Durna, Z. (2012). Kronik Hastalıklarda Bakım. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. Badır A.(2008). Klinik Cep Kitabı. İstanbul:Hiperlink Yayınları. Badır, A., Türkmen, E.(2002). Elektrokardiyografi, EKG Analizi, Aritmilerin Tanı ve Tedavisi. İstanbul. Vehbi Koç Vakfı SANERC, Yayın No:1, Özlem Grafik Matbaacılık. Can, G. (2010). Onkoloji Hemşireliğinde kanıta Dayalı Bakım. İstanbul Konsensusu. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 20 | 80 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 245 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(245/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İÇ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İç hastalıkları ve hemşirelik bakımı konusunda teorik bilgi ve becerinin yanında hemşirelik bakımını gerektiren durumlarda problem çözme becerisini etkili bir şekilde kullanabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Glomerüler Hastalıklar,2.Kronik Böbrek Yetmezliği,3.Diyaliz ve Transplantasyon,4.Gastrik ve Peptik Ülserler,5.Kronik Karaciğer Hastalığı,6.Hepatitler ve Korunma,7.İnce Barsak ve Kolonun Enfeksiyon Dışı Hastalıkları,8. Geriatri Hemşireliği,9. Total Parenteral Beslenme,10. Primer ve Sekonder Epilepsiler,11. Multiple Skleroz ve Parkinson,12. Romatoid Artrit, Gut Artriti ve Osteoartrit,13. Sistemik Lupus Eritematozus, Skleroderma ve Poliarteritis Nodosa,14. Rehabilitasyon Hemşireliği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İç hastalıkları hemşireliğine ait temel kavramları tartışır. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
1.1. Hemşirelik süreci ve bakım planının özelliklerini açıklar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
1.2. Sağlık bakımında temel kavramları tanımlar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
2. Hastalıklara uygun hemşirelik bakımını planlar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
2.1. Bireyin bakım gereksinimlerini tanımlar. | 10, 38, 9 | A, E |
2.2. Bireyin bakım gereksinimlerini öncelik sırasına göre sıralar. | 10, 12, 13, 38, 9 | A, E |
2.3. Hemşirelik bakımını uygular. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
2.4. Hemşirelik bakımının sonuçlarını denetler. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
3.1. Kronik hastalıkların birey ve toplum üzerine etkisini açıklar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
3.2. Kronik hastalıkların rehabilitasyonuna ilişkin önerileri listeler. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
3.3. kronik hastalığı olan bireyin hemşirelik bakımını planlar. | 10, 13, 38, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 38: Bakım Planı, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Glomerüler Hastalıklar | |
2 | 2.Kronik Böbrek Yetmezliği | |
3 | 3.Diyaliz ve Transplantasyon | |
4 | 4.Gastrik ve Peptik Ülserler | |
5 | 5.Kronik Karaciğer Hastalığı | |
6 | 6.Hepatitler ve Korunma | |
7 | 7.İnce Barsak ve Kolonun Enfeksiyon Dışı Hastalıkları | |
8 | 8. Geriatri Hemşireliği | |
9 | 9. Total Parenteral Beslenme | |
10 | 10. Primer ve Sekonder Epilepsiler | |
11 | 11. Multiple Skleroz ve Parkinson | |
12 | 12. Romatoid Artrit, Gut Artriti ve Osteoartrit | |
13 | 13. Sistemik Lupus Eritematozus, Skleroderma ve Poliarteritis Nodosa | |
14 | 14. Rehabilitasyon Hemşireliği |
Kaynak |
Karadakovan A, Eti-Aslan F. (ed) (2009). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Tıp Kitabevi. Durna, Z. (2012). Kronik Hastalıklarda Bakım. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. Badır A.(2008). Klinik Cep Kitabı. İstanbul:Hiperlink Yayınları. Badır, A., Türkmen, E.(2002). Elektrokardiyografi, EKG Analizi, Aritmilerin Tanı ve Tedavisi. İstanbul. Vehbi Koç Vakfı SANERC, Yayın No:1, Özlem Grafik Matbaacılık. Can, G. (2010). Onkoloji Hemşireliğinde kanıta Dayalı Bakım. İstanbul Konsensusu. İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |