Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİM ETİĞİ | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Miray BUDAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Miray BUDAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşam kalitesini tartışabilmesi, farklı yaş gruplarında uygulanan yaşam kalitesi formlarını ayırt edebilmesi, engellilik ergoterapisini tartışabilmesi ve tekerlekli sandalye reçetesi yazabilmesi, dans ve müzik tedavilerini özetleyebilmesi, temporomandibuler eklem disfonksiyonu ve ergoterapi yöntemlerini tartışabilmesi, alt ve üst ekstremite ampute rehabilitasyonunu tanımlayabilmesi, farklı yaş gruplarındaki sağlıklı kişilerde fiziksel aktivite ve egzersizi tartışabilmesi Ergoterapi mesleğinde etik prensipleri tartışabilmesi, Rehabilitasyon alanında etik kuralları tanımlayabilmesi, Ergoterapi mesleğinin etik prensiplerini açıklaması, Hasta, rehabilitasyon ekibinin hak ve sorumluluklarını ifade etmesi, Ergoterapist olarak etik uygulama standartlarını oluşturabilmesi, Ergoterapide etik prensipleri rapor etmesi Ergoterapide etik sorunları çözümlemesi hakkında bilgi verilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri,Bilimsel araştırma çeşitleri,Bilimsel araştırma evreleri,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar,Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması,Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler,Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar,Bilimsel yayının tanımı ve çeşitleri ,Elektronik veri kaynakları,Literatür tarama yazılımları,Bilimsel araştırmada etik kurallar ve ihlaller,Bilimsel veri analizi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapi mesleğinin etik prensiplerini açıklayabilir. | 1, 2, 3 | A, B, C |
Etik uygulama standartlarını oluşturabilir. | 1, 14, 15, 2, 3, 8 | A, B, C |
Ergoterapide etik prensipleri rapor edebilir. | 1, 2, 3 | A, B, C, F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri | |
2 | Bilimsel araştırma çeşitleri | |
3 | Bilimsel araştırma evreleri | |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar | |
5 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme | |
6 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları | |
7 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması | |
8 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler | |
9 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar | |
10 | Bilimsel yayının tanımı ve çeşitleri | |
11 | Elektronik veri kaynakları | |
12 | Literatür tarama yazılımları | |
13 | Bilimsel araştırmada etik kurallar ve ihlaller | |
14 | Bilimsel veri analizi |
Kaynak |
- Health Research Methodology, A Guide for Training in Research Methods, World Health Organization, 2001 - Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Ankara 2013 - Büken NÖ, Yegenoglu S., ?Physician-Industry Relationships and Promotion Ethics in Turkey.? Clinical Research and Regulatory Affairs, Volume 20, Issue 4, pages: 379-389 (2003). - Özdamar Kazım. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2013 - The Ethics of Research Involving Human Subjects, Editor: Vanderpool HY, 1996, University publishing Group, Inc. USA. - Altman Douglas, Practical Statistics for Medical Research, 1992. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Uzmanlaşacağı alanda bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etme bilgisine sahiptir. | X | |||||
0 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ergoterapi gerektiren bireylere değerlendirme ve müdahale programı planlaması yapar. | X | |||||
0 | Sağlık politikaları çerçevesinde ergoterapi için teknolojik temelli değerlendirme ve terapi uygulamalarını geliştirir, danışanlara yönlendirir. | X | |||||
0 | Bilgi ve becerilerini kullanarak ergoterapi alanında sorunları analiz eder, araştırma konusu belirler ve proje geliştirir. | X | |||||
0 | Ergoterapi hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesine destek olur. | X | |||||
0 | Yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun davranış geliştirerek kalite süreçlerine katkı verir. | X | |||||
0 | Ergoterapi konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Rehabilitasyon alanında güncel gelişmeleri takip ederek toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
0 | Ergoterapi mesleğinin etik standartlarını, değerlerini ve mesleki bağımsızlığını koruyucu bir tutum sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |