Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK VE TOPLUM SAĞLIĞI | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireyin, ailenin ve toplum sağlığını koruma, toplumun sağlık düzeyini değerlendirme, var olan sorunları saptama ve soruna yönelik çözüm üretebilme bilgi ve becerisine sahip olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik,Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler,Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu ,Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu,Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik.,Koruyucu Sağlık Hizmetleri ,Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri ,Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri ,Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler,Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi ,Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri ,Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri ,Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri ,Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bireyin, ailenin ve içinde yaşadığı toplumun sağlık düzeyini değerlendirebilmesi | 1, 2, 3 | C |
Koruyucu sağlık hizmetlerinin önemini kavrayabilmesi. | 1, 2, 3 | C |
Sağlık sorunlarını saptayabilmesi ve ebelik hizmetleri çerçevesinde çözüm üretebilmesi. | 1, 2, 3 | C |
Toplum sağlığında eğitimim ve iletişim önemini fark edebilmesi. | 1, 2, 3 | C |
Ebelik hizmetlerin toplum sağlığına yararlılığı açısından örgütlenmenin önemini kavrayabilmesi. | 1, 2, 3 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Temel Sağlık Hizmetleri, Toplum Sağlığı ve Ebelik | 5,11.kaynaklardan yararlanılacak |
2 | Demografi ve Sağlık: Temel Sağlık Göstergeleri, Ölçütler | 3, 6.kaynaklardan yararlanılacak. |
3 | Türkiye’de ve Dünya’da Kadın Sağlığının Durumu | 1.6.7. kaynaktan yararlanılacak. |
4 | Dünyada ve Türkiye'de Çocukların Sağlık Durumu | 1.6.7.kaynaktan yararlanılacak. |
5 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Ülkemizde ve Gelişmiş Ülkelerde Ebelik. | 9.kaynaktan yararlanılacak. |
6 | Koruyucu Sağlık Hizmetleri | 8.kaynaktan yararlanılacak. |
7 | Erken Tanı – Tarama Programlarında Ebelik Hizmetleri | 14.kaynaktan yararlanılacak. |
8 | Genetik Hastalıklar ve Genetik Danışmanlıkta Ebelik Hizmetleri | 12.kaynaktan yararlanılacak. |
9 | Ana-Çocuk Sağlığı Eğitimi ve İletişiminde Ebelik Hizmetler | 10. kaynaktan yararlanılacak. |
10 | Toplum Sağlığının Korunmasında Beslenmenin Önemi | 7.kaynaktan yararlanılacak. |
11 | Afetlerde Üreme Sağlığı ve Ebelik Hizmetleri | 13.kaynaktan yararlanılacak. |
12 | Aile İçi Şiddet Cinsel İstismar ve Ebelik Hizmetleri | 16.kaynaktan yararlanılacak. |
13 | Örgütlenme Kültürü ve Ebelik Örgütleri | 15.kaynaktan yararlanılacak. |
14 | Ebelikle İlgili Yasal Durum ve Mevzuat | 15.kaynaktan yararlanılacak. |
Kaynak |
kaynaklar 1. Akın A. Kadın Sağlığında Eşitsizlikler ve Toplumsal Cinsiyet. 13’üncü Halk sağlığı Kongresi, 2010. 2. Güler Çağatay, Akın Levent. Halk Sağlığı: Temel Bilgiler. Hacettepe Üni. Yayını, 2002. 3. Marmot Michael, Wilkinson Richard G. Sağlığın Sosyal Belirleyicileri. İnsev Yayınları, 2009. 4. Nusret Fişek. Halk Sağlığına Giriş. Hacettepe Üni., DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkezi Yayını, No:2, Ankara. 5. Temel Sağlık Hizmetleri Uluslararası Konferansı Bildirisi (Alma Ata), Son Güncelleme Cuma, 29 Haziran 2007. 6. Coşkun Can Aktan ve A. Kadir Işık, Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesine Yönelik Evrensel Sağlık Bildirgelerine Toplu Bir Bakış. http://www.canaktan.org/ekonomi/saglik-degisim-caginda/pdf-aktan/sagligin-korunmasi.pdf (erişim:8.3.2019). 7. Asuman Altay, Sağlık Hizmetlerinin Sunumunda Yeni Açılımlar ve Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. SAYIŞTAY DERGİSİ, SAYI: 64. 8. Mehmet Top, Sağlık Hizmetlerinde Önceliklerin Belirlenmesi: Türkiye’de Öncelik Belirleme Sürecinde Rol Alan Tarafların Görüşleri ve Sağlık Politikalarına İlişkin Değerlendirmeleri, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1 (2006) 9. Türkiyede Sağlık Hizmetlerinin Durumu “Swot Analizi” https://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/si/EK-21.pdf 10. İlknur Aydın Avci, Birsen Altay, Hacer Gök Uğur, Ayten Yılmaz, Nesime Güzel. Temel Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Ebelerin İletişim Becerileri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 15: 3. 11. Temel Sağlık Hizmetleri, Editör. Doç.Dr. Didem ARSLANTAŞ, T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 2903, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI NO: 1860. 12. Ayşe Işık, Genetik Hastalıklar Ve Genetik Danışma, Ege üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 4: 3, 1988. 13. Bilge Kalanlar, Afetlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, Incinebilir Kadinlar Ozel Sayisi, Volume 4:(1), 2018. 14. A. Murat Tuncer, Nejat Özgül, Emire Olcayto, Murat Gültekin, İsmet Dede, KETEM El Kitabı. 15. 1http://turkebelerdernegi.org/tuzuk/ 16. Şadiye Özcan, Nurcan Kırca, Çözülemeyen Sorun: Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Ve Hemşirenin Rolü, Balıkesir Sağlık Bil Derg Cilt:6 Sayı:2 Ağustos 2017. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | ||||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslararası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |