Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE KAVRAM VE MODELLER | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı | Çarşamba 16:30-17:15 Çarşamba 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Selma DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebeliğin kavramsal temeli, kavramların etkileşimi, ebelik felsefesi ve kuramlarına dair bilgi ve bu bilgilerin ebelik uygulamalarına aktarılmasına yönelik becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bugünki ebelikte ebeliğin teorileri ve modelleri, türleri ve önemi,Tıbbi Model, bileşenleri ve dünya sağlık sistemine uygulanması,Tıbbi modelin pratik örnekleri, sağlık sistemindeki tıbbi model,Herkes için sağlık teorisi, Teorinin uygulanması ve önemi, Teori bileşenleri,Türkiye ve dünyada birinci basamakta sağlık hizmetleri ve halkın katılım düzeyleri, Bu modelin ebelik ile ilişkisi,Sağlığın Sosyal Belirleyici Teorisi ve Ebelikteki Yeri,Savaş, İş, Gelir ve Cinsiyetin Hastalıklarda rolü,Bağlanma teorisi ve insan davranışındaki önemi, Bu teorinin içgüdüsel davranışlara uygulanması,Bağlanma Stilleri, Bağlanma Stilinin Önemi ve Bağlanma Aşamaları,Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması,Sağlık İnanç Modelinin Bileşenleri, Modeli genişletme Ve modelin sosyal ve ekonomik belirleyicileri,"Midwifery led care’’ modelinin Uygulanması, anne ve yenidoğana sonuçları,Kanguru bakım modeli, önemi ve bileşenleri,Orem Öz Bakım Modeli, Kronik hastalıklarda önemi ve model bileşenleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ebeliğin temel kavramlarını tanımlayabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Ebelik kuramlarının önemini açıklayabilmesi | 1, 10, 2, 3 | A |
Ebeliğin temel kavram ve kuramları arasında ilişki kurabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Ebelik bakımını ebelik kuramlarını kullanarak uygulayabilmesi | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bugünki ebelikte ebeliğin teorileri ve modelleri, türleri ve önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Tıbbi Model, bileşenleri ve dünya sağlık sistemine uygulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Tıbbi modelin pratik örnekleri, sağlık sistemindeki tıbbi model | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Herkes için sağlık teorisi, Teorinin uygulanması ve önemi, Teori bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Türkiye ve dünyada birinci basamakta sağlık hizmetleri ve halkın katılım düzeyleri, Bu modelin ebelik ile ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sağlığın Sosyal Belirleyici Teorisi ve Ebelikteki Yeri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Savaş, İş, Gelir ve Cinsiyetin Hastalıklarda rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Bağlanma teorisi ve insan davranışındaki önemi, Bu teorinin içgüdüsel davranışlara uygulanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Bağlanma Stilleri, Bağlanma Stilinin Önemi ve Bağlanma Aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Sağlık İnanç Modeli ve Ebelikte Uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sağlık İnanç Modelinin Bileşenleri, Modeli genişletme Ve modelin sosyal ve ekonomik belirleyicileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | "Midwifery led care’’ modelinin Uygulanması, anne ve yenidoğana sonuçları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Kanguru bakım modeli, önemi ve bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Orem Öz Bakım Modeli, Kronik hastalıklarda önemi ve model bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Barbara A. A., Susan S., Barroso, R. Best Practices in Midwifery : Using the Evidence to Implement Change. 2nd Edition. Springer. New York. 2017 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | ||||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |