Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
REZONANS BOZUK. : DAMAK YARIK. VE KRANY. ANOMA. İLERİ UYG. | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, rezonans bozukluklarına neden olabilecek kraniyofasiyal sendromlar hakkında bilgi sahibi olmak ve ekip çalışması içinde bu sorunlara nasıl müdahalede bulunabileceğini bilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Normal kraniofasiyel anatomisi,2. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda genetik özellikler,3. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler I,4. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler II,5. Hafta: Sıklıkla gözlenen kraniofasiyel sendromlar,6. Hafta: Kraniyofasiyal sendromlarda gözlenen KBB ile ilişkili malformasyonlar,7. Hafta: Rezonans bozuklukları: Tanımı, ayırıcı tanısı,8. Hafta: Rezonans bozuklarının değerlendirmesi,9. Hafta: Rezonans bozukluklarında aletsel değerlendirme,10. Hafta: Rezonans bozukluğunun neden olabileceği konuşma sorunları,11. Hafta: Öğrenci sunumları: rezonans bozukluklarına cerrahi müdahale,12. Hafta: Rezonans bozukluklarına prostetik müdahale,13. Hafta: Rezonans bozukluklarında konuşma terapisi,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anatomi ile konuşma arasındaki bağlantıyı kurar | 12, 16 | |
Dudak damak yarığına bağlı konuşma özelliklerini tanımlar. | 16, 9 | |
Ekip çalışması hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | |
Güncel müdahale yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | |
Damak yarığına sıkça eşlik eden sendromları bilir. | 14, 9 | |
Dudak damak yarığının sınıflamasını bilir. | 16, 9 | |
Dudak damak yarığında aletsel olmayan değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 6 | |
Dudak damak yarığının aletsel değerlendirilmesinde kullanılan cihazları tanımlar. | 6, 8 | |
Kranio fasiyal sendromlara eşlik eden KBB ile ilişkili bozuklukları açıklar. | 13, 14, 9 | |
Dudak damak yarığı embriyolojisini bilir. | 14, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Normal kraniofasiyel anatomisi | |
2 | 2. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda genetik özellikler | |
3 | 3. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler I | |
4 | 4. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler II | |
5 | 5. Hafta: Sıklıkla gözlenen kraniofasiyel sendromlar | |
6 | 6. Hafta: Kraniyofasiyal sendromlarda gözlenen KBB ile ilişkili malformasyonlar | |
7 | 7. Hafta: Rezonans bozuklukları: Tanımı, ayırıcı tanısı | |
8 | 8. Hafta: Rezonans bozuklarının değerlendirmesi | |
9 | 9. Hafta: Rezonans bozukluklarında aletsel değerlendirme | |
10 | 10. Hafta: Rezonans bozukluğunun neden olabileceği konuşma sorunları | |
11 | 11. Hafta: Öğrenci sunumları: rezonans bozukluklarına cerrahi müdahale | |
12 | 12. Hafta: Rezonans bozukluklarına prostetik müdahale | |
13 | 13. Hafta: Rezonans bozukluklarında konuşma terapisi | |
14 | 14. Hafta: Genel değerlendirme |
Kaynak |
PowerPoint sunu dosyaları |
Kummer, A. (2013). Cleft Palate & Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance, 3rd Edition. Howard, S., Lohmander, A., (2011) Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention. Damak yarığı ve kraniofasiyal sendromlarla ilişkili bilimsel dergiler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 5 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 179 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
REZONANS BOZUK. : DAMAK YARIK. VE KRANY. ANOMA. İLERİ UYG. | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, rezonans bozukluklarına neden olabilecek kraniyofasiyal sendromlar hakkında bilgi sahibi olmak ve ekip çalışması içinde bu sorunlara nasıl müdahalede bulunabileceğini bilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Normal kraniofasiyel anatomisi,2. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda genetik özellikler,3. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler I,4. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler II,5. Hafta: Sıklıkla gözlenen kraniofasiyel sendromlar,6. Hafta: Kraniyofasiyal sendromlarda gözlenen KBB ile ilişkili malformasyonlar,7. Hafta: Rezonans bozuklukları: Tanımı, ayırıcı tanısı,8. Hafta: Rezonans bozuklarının değerlendirmesi,9. Hafta: Rezonans bozukluklarında aletsel değerlendirme,10. Hafta: Rezonans bozukluğunun neden olabileceği konuşma sorunları,11. Hafta: Öğrenci sunumları: rezonans bozukluklarına cerrahi müdahale,12. Hafta: Rezonans bozukluklarına prostetik müdahale,13. Hafta: Rezonans bozukluklarında konuşma terapisi,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anatomi ile konuşma arasındaki bağlantıyı kurar | 12, 16 | |
Dudak damak yarığına bağlı konuşma özelliklerini tanımlar. | 16, 9 | |
Ekip çalışması hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | |
Güncel müdahale yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | |
Damak yarığına sıkça eşlik eden sendromları bilir. | 14, 9 | |
Dudak damak yarığının sınıflamasını bilir. | 16, 9 | |
Dudak damak yarığında aletsel olmayan değerlendirme yöntemlerini açıklar. | 6 | |
Dudak damak yarığının aletsel değerlendirilmesinde kullanılan cihazları tanımlar. | 6, 8 | |
Kranio fasiyal sendromlara eşlik eden KBB ile ilişkili bozuklukları açıklar. | 13, 14, 9 | |
Dudak damak yarığı embriyolojisini bilir. | 14, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Normal kraniofasiyel anatomisi | |
2 | 2. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda genetik özellikler | |
3 | 3. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler I | |
4 | 4. Hafta: Kraniofasiyel sendromlarda sıklıkla gözlenen anomaliler II | |
5 | 5. Hafta: Sıklıkla gözlenen kraniofasiyel sendromlar | |
6 | 6. Hafta: Kraniyofasiyal sendromlarda gözlenen KBB ile ilişkili malformasyonlar | |
7 | 7. Hafta: Rezonans bozuklukları: Tanımı, ayırıcı tanısı | |
8 | 8. Hafta: Rezonans bozuklarının değerlendirmesi | |
9 | 9. Hafta: Rezonans bozukluklarında aletsel değerlendirme | |
10 | 10. Hafta: Rezonans bozukluğunun neden olabileceği konuşma sorunları | |
11 | 11. Hafta: Öğrenci sunumları: rezonans bozukluklarına cerrahi müdahale | |
12 | 12. Hafta: Rezonans bozukluklarına prostetik müdahale | |
13 | 13. Hafta: Rezonans bozukluklarında konuşma terapisi | |
14 | 14. Hafta: Genel değerlendirme |
Kaynak |
PowerPoint sunu dosyaları |
Kummer, A. (2013). Cleft Palate & Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance, 3rd Edition. Howard, S., Lohmander, A., (2011) Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention. Damak yarığı ve kraniofasiyal sendromlarla ilişkili bilimsel dergiler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |