Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OTİZM VE ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUK. İLERİ ARAŞ. | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere otizm spektrum bozuklukları ve çocukluk çağı dil bozukluklarının tanımlanması, sınıflandırılması, taranması ve tedavisine ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Derse ve çocukluk çağı dil bozukluklarına giriş,2. Hafta: ASD'ye giriş,3. Hafta: ASD'nin klinik tanısı ve taranması,4. Hafta: ASD'de genetik ve çevresel faktörler,5. Hafta: ASD'nin bilişsel, duyusal ve dilsel profili,6. Hafta: Dil öncesi iletişim,7. Hafta: Erken dil gelişimi,8. Hafta: Gramatik müdahale,9. Hafta: Ekolali ve işlevi,10. Hafta: Gelişimsel, aile merkezli müdahaleler,11. Hafta: Geleneksel davranışçı müdahaleler,12. Hafta: Okuma-yazmanın desteklenmesi,13. Hafta: Otizm ve ADİS,14. Hafta Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- otizm spektrum bozukluklarını tanımlar ve açıklar, | 1, 12, 2 | C |
- çocukluk çağı dil bozukluklarını değerlendirir, | 1, 11, 2 | C |
- çocukluk çağı dil bozukluklarının tanı, tarama ve rehabilitasyon süreçlerini açıklar. | 1, 2 | C |
-Otizm spectrum bozukluğuna ilişkin klinik tanı ve tarama hakkında bilgi sahibi olur. | 1, 2 | C |
-OSB'li bireylerin bilişsel, duyusal ve dilsel profili ile ilgili bilgi edinir. | 1, 2 | C |
-OSB rehabilitasyonuna farklı yaklaşımları açıklar | 1, 2 | C |
-Farklı beceri düzeylerindek otizmli bireylere uygun terapi yaklaşımları ile ilgili bilgi sahibi olur | 1, 2 | C |
OSB'ye yönelik farklı ortamlarda yürütülecek müdahaleler hakkında bilgi sahibi olur | 1, 2 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Hafta: Derse ve çocukluk çağı dil bozukluklarına giriş | |
2 | 2. Hafta: ASD'ye giriş | |
3 | 3. Hafta: ASD'nin klinik tanısı ve taranması | |
4 | 4. Hafta: ASD'de genetik ve çevresel faktörler | |
5 | 5. Hafta: ASD'nin bilişsel, duyusal ve dilsel profili | |
6 | 6. Hafta: Dil öncesi iletişim | |
7 | 7. Hafta: Erken dil gelişimi | |
8 | 8. Hafta: Gramatik müdahale | |
9 | 9. Hafta: Ekolali ve işlevi | |
10 | 10. Hafta: Gelişimsel, aile merkezli müdahaleler | |
11 | 11. Hafta: Geleneksel davranışçı müdahaleler | |
12 | 12. Hafta: Okuma-yazmanın desteklenmesi | |
13 | 13. Hafta: Otizm ve ADİS | |
14 | 14. Hafta Genel değerlendirme |
Kaynak |
Powerpoint sunu dosyaları, kitap bölümleri ve makaleler |
Schwartz, R. G. (Ed.). (2010). Handbook of child language disorders. Psychology press. Wetherby, Amy M. & Prizant, Barry M. (2000) Autism Spectrum Disorders: A Transactional Developmental Perspective (Communication and Language Intervention Series) . |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
0 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
0 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
0 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
0 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
0 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
0 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
0 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
0 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
0 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
0 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
0 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
0 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
0 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
0 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
0 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |