Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
ADVANCED STUDIES in CHILD. LANGU.DISO. and AUTISM | - | Fall Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Assistant(s) | |
Aim | The objective of this course is to equip students with the knowledge and skills in description, classification, screening and treatment of autism spectrum disorders and childhood language disorders. |
Course Content | This course contains; 1st Week: Overview of course & Overview of childhood language disorders,2nd Week: Overview of ASD,3rd Week: Clinical diagnosis and screening of ASD,4th Week: Genetic and environmental factors in ASD,5th Week: Cognitive, sensory and linguistic profile of ASD,6th Week: Prelinguistic communication,7th Week: Early language,8th Week: Grammatical intervention,9th Week: Echolalia and its function,10th Week: Developmental, family centered interventions,11th Week: Traditional behavioral interventions,12th Week: Supporting literacy,13th Week: Autism and AAC,14th Week: Overview. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
- defines autism spectrum disorders | 13, 16, 9 | E |
- evaluate childhood language disorders, | 14, 16, 9 | E |
- express the process of diagnosing, screening and rehabilitating childhood language disorders. | 16, 9 | E |
-Defines the concepts related to the clinical diagnosis and screening of ASD. | 16, 9 | E |
-Defines the linguistic and social profiles of individuals with ASD. | 16, 9 | E |
-explains different rehabilitation approaches for ASD. | 16, 9 | E |
-analyzes different approaches in therapy for individuals with different skill levels | 16, 9 | E |
Teaching Methods: | 13: Case Study Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | 1st Week: Overview of course & Overview of childhood language disorders | |
2 | 2nd Week: Overview of ASD | |
3 | 3rd Week: Clinical diagnosis and screening of ASD | |
4 | 4th Week: Genetic and environmental factors in ASD | |
5 | 5th Week: Cognitive, sensory and linguistic profile of ASD | |
6 | 6th Week: Prelinguistic communication | |
7 | 7th Week: Early language | |
8 | 8th Week: Grammatical intervention | |
9 | 9th Week: Echolalia and its function | |
10 | 10th Week: Developmental, family centered interventions | |
11 | 11th Week: Traditional behavioral interventions | |
12 | 12th Week: Supporting literacy | |
13 | 13th Week: Autism and AAC | |
14 | 14th Week: Overview |
Resources |
PowerPoint slides, book chapters and articles |
Schwartz, R. G. (Ed.). (2010). Handbook of child language disorders. Psychology press. Wetherby, Amy M. & Prizant, Barry M. (2000) Autism Spectrum Disorders: A Transactional Developmental Perspective (Communication and Language Intervention Series). Brookes Publishing |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |
ECTS / Workload Table | ||||||
Activities | Number of | Duration(Hour) | Total Workload(Hour) | |||
Course Hours | 14 | 4 | 56 | |||
Guided Problem Solving | 14 | 4 | 56 | |||
Resolution of Homework Problems and Submission as a Report | 4 | 5 | 20 | |||
Term Project | 1 | 5 | 5 | |||
Presentation of Project / Seminar | 1 | 5 | 5 | |||
Quiz | 0 | 0 | 0 | |||
Midterm Exam | 1 | 16 | 16 | |||
General Exam | 1 | 21 | 21 | |||
Performance Task, Maintenance Plan | 0 | 0 | 0 | |||
Total Workload(Hour) | 179 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30) | 6 | |||||
ECTS of the course: 30 hours of work is counted as 1 ECTS credit. |
Detail Informations of the Course
Course Description
Course | Code | Semester | T+P (Hour) | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
ADVANCED STUDIES in CHILD. LANGU.DISO. and AUTISM | - | Fall Semester | 2+2 | 3 | 6 |
Course Program |
Prerequisites Courses | |
Recommended Elective Courses |
Language of Course | Turkish |
Course Level | Second Cycle (Master's Degree) |
Course Type | Elective |
Course Coordinator | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Name of Lecturer(s) | Assist.Prof. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Assistant(s) | |
Aim | The objective of this course is to equip students with the knowledge and skills in description, classification, screening and treatment of autism spectrum disorders and childhood language disorders. |
Course Content | This course contains; 1st Week: Overview of course & Overview of childhood language disorders,2nd Week: Overview of ASD,3rd Week: Clinical diagnosis and screening of ASD,4th Week: Genetic and environmental factors in ASD,5th Week: Cognitive, sensory and linguistic profile of ASD,6th Week: Prelinguistic communication,7th Week: Early language,8th Week: Grammatical intervention,9th Week: Echolalia and its function,10th Week: Developmental, family centered interventions,11th Week: Traditional behavioral interventions,12th Week: Supporting literacy,13th Week: Autism and AAC,14th Week: Overview. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Teaching Methods | Assessment Methods |
- defines autism spectrum disorders | 13, 16, 9 | E |
- evaluate childhood language disorders, | 14, 16, 9 | E |
- express the process of diagnosing, screening and rehabilitating childhood language disorders. | 16, 9 | E |
-Defines the concepts related to the clinical diagnosis and screening of ASD. | 16, 9 | E |
-Defines the linguistic and social profiles of individuals with ASD. | 16, 9 | E |
-explains different rehabilitation approaches for ASD. | 16, 9 | E |
-analyzes different approaches in therapy for individuals with different skill levels | 16, 9 | E |
Teaching Methods: | 13: Case Study Method, 14: Self Study Method, 16: Question - Answer Technique, 9: Lecture Method |
Assessment Methods: | E: Homework |
Course Outline
Order | Subjects | Preliminary Work |
---|---|---|
1 | 1st Week: Overview of course & Overview of childhood language disorders | |
2 | 2nd Week: Overview of ASD | |
3 | 3rd Week: Clinical diagnosis and screening of ASD | |
4 | 4th Week: Genetic and environmental factors in ASD | |
5 | 5th Week: Cognitive, sensory and linguistic profile of ASD | |
6 | 6th Week: Prelinguistic communication | |
7 | 7th Week: Early language | |
8 | 8th Week: Grammatical intervention | |
9 | 9th Week: Echolalia and its function | |
10 | 10th Week: Developmental, family centered interventions | |
11 | 11th Week: Traditional behavioral interventions | |
12 | 12th Week: Supporting literacy | |
13 | 13th Week: Autism and AAC | |
14 | 14th Week: Overview |
Resources |
PowerPoint slides, book chapters and articles |
Schwartz, R. G. (Ed.). (2010). Handbook of child language disorders. Psychology press. Wetherby, Amy M. & Prizant, Barry M. (2000) Autism Spectrum Disorders: A Transactional Developmental Perspective (Communication and Language Intervention Series). Brookes Publishing |
Course Contribution to Program Qualifications
Course Contribution to Program Qualifications | |||||||
No | Program Qualification | Contribution Level | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinlerarası çalışabilme becerisi. | ||||||
2 | Temel uzmanlık alan bilgileri. | ||||||
3 | Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi. | ||||||
4 | Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi. | ||||||
5 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi. | ||||||
6 | Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi. | ||||||
8 | Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi. | ||||||
9 | Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi. | ||||||
11 | Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi. | ||||||
12 | Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi. | ||||||
13 | Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi | ||||||
14 | Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | ||||||
15 | Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi. | ||||||
16 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi |
Assessment Methods
Contribution Level | Absolute Evaluation | |
Rate of Midterm Exam to Success | 50 | |
Rate of Final Exam to Success | 50 | |
Total | 100 |