Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İDRAR BİYOKİMYASI | BYKY1210240 | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Nesrin EMEKLİ , Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI , Yrd.Doç.Dr. Sibel ERDEM |
Dersin Amacı | İdrar tayini ile ilgili teorik ve pratik bilgileri ve bulguların hastalıklardaki yorumunu öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İdrar oluşumu ve içeriği,İdrarın toplanması ve korunması,İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri,İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi,İdrarda proteinler,İdrarda hemoglobin ve türevleri,İdrarın mikroskopik analizi,İdrarda silendirler,İdrarda kristaller,İdrarda hücresel yapılar,Metabolik hastalıklarda idrar,Konjenital hastalıklarda idrar,İdrarda taş analizi,İdrar analizlerinde kalite kontrol; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-İdrarın nasıl oluştuğunu, içeriğini ve özelliklerini tartışabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.İdrar toplamada dikkat edilecek noktaları açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.İdrar koruyucularının nasıl kullanılacağını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.İdrarın fiziksel ve kimyasal özelliklerini anlatır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.İdrarın miktarını, pH’sını, dansitesini, osmolalitesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-İdrarın kimyasal analizini yapar ve analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.İdrarda glukoz ve diğer şekerleri analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.İdrarda hemoglobin yıkım ürünlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.İdrarda keton cisimlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.İdrarda proteinlerin varlığını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.İdrarda nitrit varlığını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-İdrarın mikroskopik analizini yapar ve değerlendirebilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.İdrar sedimentinde gördüğü lökositleri tespit eder ve tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.İdrar sedimentinde gördüğü eritrositleri tespit eder ve tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.İdrar sedimentinde bakteri, maya , mantar, parazit ayırımını yapar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.İdrar sedimentinde epitelyal hücrelerini tespit eder ve tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5.İdrar sedimentinde çeşitli silendirleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.6.Strip çubuklarındaki değerleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-İdrar sedimentinde kristalleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Ürik asid ve ürat kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Kalsiyum oksalat kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Kolesterol kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Amorf ve triple fosfat kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.Çeşitli ilaç kristallerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.6.Metabolik ve konjenital hastalıklarla idrar ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.8.İdrar laboratuarında kalite kontrolünün nasıl yapıldığını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.7. İdrarda taş analizini gerçekleştirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdrar oluşumu ve içeriği | 1, 2, 3 |
2 | İdrarın toplanması ve korunması | 1, 2, 3 |
3 | İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri | 1, 2, 3 |
4 | İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi | 1, 2, 3 |
5 | İdrarda proteinler | 1, 2, 3 |
6 | İdrarda hemoglobin ve türevleri | 1, 2, 3 |
7 | İdrarın mikroskopik analizi | 1, 2, 3 |
8 | İdrarda silendirler | 1, 2, 3 |
9 | İdrarda kristaller | 1, 2, 3 |
10 | İdrarda hücresel yapılar | 1, 2, 3 |
11 | Metabolik hastalıklarda idrar | 1, 2, 3 |
12 | Konjenital hastalıklarda idrar | 1, 2, 3 |
13 | İdrarda taş analizi | 1, 2, 3 |
14 | İdrar analizlerinde kalite kontrol | 1, 2, 3 |
Kaynak |
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı-Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli 2) Medipol Üniversitesi Yayınları ,Clinical Chemistry, Kaplan and Pesce Mosby-Elsever 3) Medipol Üniversitesi Yayınları ve Klinik biyokimya Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | X | |||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | X | |||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | X | |||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 8 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İDRAR BİYOKİMYASI | BYKY1210240 | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Nesrin EMEKLİ , Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI , Yrd.Doç.Dr. Sibel ERDEM |
Dersin Amacı | İdrar tayini ile ilgili teorik ve pratik bilgileri ve bulguların hastalıklardaki yorumunu öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İdrar oluşumu ve içeriği,İdrarın toplanması ve korunması,İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri,İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi,İdrarda proteinler,İdrarda hemoglobin ve türevleri,İdrarın mikroskopik analizi,İdrarda silendirler,İdrarda kristaller,İdrarda hücresel yapılar,Metabolik hastalıklarda idrar,Konjenital hastalıklarda idrar,İdrarda taş analizi,İdrar analizlerinde kalite kontrol; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-İdrarın nasıl oluştuğunu, içeriğini ve özelliklerini tartışabilir | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.İdrar toplamada dikkat edilecek noktaları açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.İdrar koruyucularının nasıl kullanılacağını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3.İdrarın fiziksel ve kimyasal özelliklerini anlatır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.İdrarın miktarını, pH’sını, dansitesini, osmolalitesini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-İdrarın kimyasal analizini yapar ve analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1.İdrarda glukoz ve diğer şekerleri analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.İdrarda hemoglobin yıkım ürünlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.İdrarda keton cisimlerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4.İdrarda proteinlerin varlığını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.İdrarda nitrit varlığını analiz eder. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-İdrarın mikroskopik analizini yapar ve değerlendirebilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.1.İdrar sedimentinde gördüğü lökositleri tespit eder ve tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.İdrar sedimentinde gördüğü eritrositleri tespit eder ve tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.3.İdrar sedimentinde bakteri, maya , mantar, parazit ayırımını yapar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.İdrar sedimentinde epitelyal hücrelerini tespit eder ve tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.5.İdrar sedimentinde çeşitli silendirleri sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.6.Strip çubuklarındaki değerleri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-İdrar sedimentinde kristalleri tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Ürik asid ve ürat kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Kalsiyum oksalat kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Kolesterol kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Amorf ve triple fosfat kristallerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.Çeşitli ilaç kristallerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.6.Metabolik ve konjenital hastalıklarla idrar ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.8.İdrar laboratuarında kalite kontrolünün nasıl yapıldığını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.7. İdrarda taş analizini gerçekleştirir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdrar oluşumu ve içeriği | 1, 2, 3 |
2 | İdrarın toplanması ve korunması | 1, 2, 3 |
3 | İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri | 1, 2, 3 |
4 | İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi | 1, 2, 3 |
5 | İdrarda proteinler | 1, 2, 3 |
6 | İdrarda hemoglobin ve türevleri | 1, 2, 3 |
7 | İdrarın mikroskopik analizi | 1, 2, 3 |
8 | İdrarda silendirler | 1, 2, 3 |
9 | İdrarda kristaller | 1, 2, 3 |
10 | İdrarda hücresel yapılar | 1, 2, 3 |
11 | Metabolik hastalıklarda idrar | 1, 2, 3 |
12 | Konjenital hastalıklarda idrar | 1, 2, 3 |
13 | İdrarda taş analizi | 1, 2, 3 |
14 | İdrar analizlerinde kalite kontrol | 1, 2, 3 |
Kaynak |
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı-Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli 2) Medipol Üniversitesi Yayınları ,Clinical Chemistry, Kaplan and Pesce Mosby-Elsever 3) Medipol Üniversitesi Yayınları ve Klinik biyokimya Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | X | |||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | X | |||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | X | |||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | X | |||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | ||||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |