Bu dersin amacı; psikolojinin tarihi ve çağımız psikoloji bilimi hakkında genel bir bakış açısı kazandırmak, temel bilişsel psikoloji terminolojisini kavratmak, her bir bilişsel süreçle ilgili klasik davranışsal (bilişsel) deneyleri ele almak, temel düzeyde insan kişiliği ve anormal davranışlarının sebepleri ve bozulma biçimlerini tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Genel Psikoloji Tarihi ve Zihin-Bilim İlişkisi,Bilişsel Psikoloji Yaklaşımı,Biliş-Davranış İlişkisi ve Deneyler,Dikkat ve Bilinç,Algı,Bellek: KSB, ÇB ve USB,Uzun Süreli Belleğin Türleri,Semantik Bellek, Temsil ve Bilgi,Yürütücü-yönetici Bilişsel Yetiler,Dil,İmgeleme, Problem Çözme,Kişilik,Gerçeği Değerlendirme, Duygudurum ve Psikopatolojiler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilişsel süreçleri kavramlaştırır ve aralarındaki ilişkileri kurabilir
9
A
Bilişsel psikolojinin davranışsal veriler (dene) ile zihin hakkında çıkarımsal bilgi ürettiğini kavrar
9
A
Kişilik yapılanmasını ve temel psikopatolojik bozuklukların ne olduğunu bilir
9
A
Bilim tarihi içerisinde psikolojinin yerini, psikoloji içerisinde bilişsel psikoloji yaklaşımının kavramlarını bilir
9
A
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Genel Psikoloji Tarihi ve Zihin-Bilim İlişkisi
Psikolojide Güncel Yaklaşımlar (makale) - Erol Yıldırım
2
Bilişsel Psikoloji Yaklaşımı
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 1 (Goldstein)
3
Biliş-Davranış İlişkisi ve Deneyler
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 1
4
Dikkat ve Bilinç
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 5 (Kossyln)
5
Algı
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 3
6
Bellek: KSB, ÇB ve USB
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 4-5 (Goldstein)
7
Uzun Süreli Belleğin Türleri
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 4-5 (Goldstein)
8
Semantik Bellek, Temsil ve Bilgi
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 6 (Goldstein)
9
Yürütücü-yönetici Bilişsel Yetiler
Bilişsel Psikoloji - Bölülm 6 (Kosslyn)
10
Dil
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 7 (Goldstein)
12
İmgeleme, Problem Çözme
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 10 (Goldstein)
13
Kişilik
Psikolojiye Giriş - Bölüm 12
14
Gerçeği Değerlendirme, Duygudurum ve Psikopatolojiler
Psikopatoloji - Bölüm 4
Kaynak
Goldstein, Bilişsel Psikoloji. Kaknüs Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.
X
2
İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir.
X
3
Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir.
X
4
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir.
X
5
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir.
X
6
Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir.
X
7
Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
3
42
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
15
15
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
144
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(144/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ VE TEMEL PSİKOPATOLOJİ
-
Bahar Dönemi
2+2
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersi Verenler
Doç.Dr. Erol YILDIRIM
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; psikolojinin tarihi ve çağımız psikoloji bilimi hakkında genel bir bakış açısı kazandırmak, temel bilişsel psikoloji terminolojisini kavratmak, her bir bilişsel süreçle ilgili klasik davranışsal (bilişsel) deneyleri ele almak, temel düzeyde insan kişiliği ve anormal davranışlarının sebepleri ve bozulma biçimlerini tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Genel Psikoloji Tarihi ve Zihin-Bilim İlişkisi,Bilişsel Psikoloji Yaklaşımı,Biliş-Davranış İlişkisi ve Deneyler,Dikkat ve Bilinç,Algı,Bellek: KSB, ÇB ve USB,Uzun Süreli Belleğin Türleri,Semantik Bellek, Temsil ve Bilgi,Yürütücü-yönetici Bilişsel Yetiler,Dil,İmgeleme, Problem Çözme,Kişilik,Gerçeği Değerlendirme, Duygudurum ve Psikopatolojiler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilişsel süreçleri kavramlaştırır ve aralarındaki ilişkileri kurabilir
9
A
Bilişsel psikolojinin davranışsal veriler (dene) ile zihin hakkında çıkarımsal bilgi ürettiğini kavrar
9
A
Kişilik yapılanmasını ve temel psikopatolojik bozuklukların ne olduğunu bilir
9
A
Bilim tarihi içerisinde psikolojinin yerini, psikoloji içerisinde bilişsel psikoloji yaklaşımının kavramlarını bilir
9
A
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Genel Psikoloji Tarihi ve Zihin-Bilim İlişkisi
Psikolojide Güncel Yaklaşımlar (makale) - Erol Yıldırım
2
Bilişsel Psikoloji Yaklaşımı
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 1 (Goldstein)
3
Biliş-Davranış İlişkisi ve Deneyler
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 1
4
Dikkat ve Bilinç
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 5 (Kossyln)
5
Algı
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 3
6
Bellek: KSB, ÇB ve USB
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 4-5 (Goldstein)
7
Uzun Süreli Belleğin Türleri
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 4-5 (Goldstein)
8
Semantik Bellek, Temsil ve Bilgi
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 6 (Goldstein)
9
Yürütücü-yönetici Bilişsel Yetiler
Bilişsel Psikoloji - Bölülm 6 (Kosslyn)
10
Dil
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 7 (Goldstein)
12
İmgeleme, Problem Çözme
Bilişsel Psikoloji - Bölüm 10 (Goldstein)
13
Kişilik
Psikolojiye Giriş - Bölüm 12
14
Gerçeği Değerlendirme, Duygudurum ve Psikopatolojiler
Psikopatoloji - Bölüm 4
Kaynak
Goldstein, Bilişsel Psikoloji. Kaknüs Yayınları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır.
X
2
İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir.
X
3
Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir.
X
4
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir.
X
5
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir.
X
6
Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir.
X
7
Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir.