Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL BİLİŞSEL REHABİLİTASYON UYGULAMALARI | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilişsel rehabilitasyonun temel ilkeleri ve uygulamaları ile ilgili kavramları tanımak, yorumlamak, uygulamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel rehabilitasyonun temeli,Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar, Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı),Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma) ,Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma),Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar,Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı ,Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma) , Psikoeğitim ,Literatür taraması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır. | 9 | |
2- Global bilişsel beceri değerlendirme ölçeklerini tanıması, bilişsel işlev bozukluklarının günlük yaşam alanları üzerindeki etkileri ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve algılar. Bilişsel becerilerin yaşam kalitesi ve toplumsal faaliyetler üzerindeki etkisini algılar. | 10, 16, 9 | |
3- Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu (planı)oluşturabilmek için gerekli teorik alt yapıyı kazanır.Bilişsel rehabilitasyon değerlendirmelerini ve hasta analizini yapar. Hastanın önceki yaşamı ve şimdiki yaşamını karşılaştırabilir ve yeni bir yol haritası belirleyebilir. İnterdisipliner olarak eğitimci eşliğinde bilişsel rehabilitasyon protokollerini çizebilir. | 12, 19, 4 | |
4- Bilişsel rehabilitasyon protokollerini interdisipliner olarak belirler. Bağımsız olarak yol haritasını çizer. Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu hazırlar ve içselleştirir. | 12, 16, 4 | |
6- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımları karşılaştırarak klinikte kullanıldığı durumlara karar verebilir.Hastaya uygun yaklaşımı planlayıp eğitimci eşliğinde uygulayabilir. | 4, 6 | |
8--Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini tanımlar.Temel prensipleri, özellikleri ve içeriğini belirleme konusunda sorumluluk alabilir. Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir. | 14, 4 | |
9- Kişinin bilişsel beceriler ile ilişkili günlük rutini içerisindeki bozuklukları keşfedebilir. Rehabilitasyon kazanımlarını günlük yaşama aktarmaya hazır hale gelir ve sürekliliğini sağlama yolları bilir. | 3, 4 | |
10- Bilişsel bozukluklar için risk faktörlerini tanımlamaya isteklidir. Risk altındaki bireyleri saptayabilir ve koruyucu yaklaşımları oluşturabilir. | 12, 13, 9 | |
11- Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı oluşturabilir, oluşturduğu programlar ile sürekliliği sağlayabilir ve bireyin yaşam tarzına uygun öneriler sunabilir. | 16, 9 | |
12- Hasta ve yakını ile iletişimdeki problemleri fark eder ve etkin iletişim sağlanma yolunu bulur. | 12, 13 | |
13- Hasta ve yakınları için problemleri açıklayabilir. Hasta ve yakınlarına anımlanan klinik problemlere uygun stratejileri ve telafi yöntemlerini öğretilebilir. | 4, 9 | |
14- Literatür taramasını yapılabilir. Güncel yaklaşımları ve dünyadaki farklı uygulamaları takip edilebilir.Toplanan verileri analiz edebilir, bir sentez oluşturabilir, yeni fikirler geliştirilebilir ve her yeni hasta için bunu bir alışkanlık haline getirebilir. | 14, 19 | |
7- Bilgisayar temelli yaklaşımlar ve telerehabilitasyon uygulamalarını benimser, hastaya özel bilgisayar temelli egzersizlerini ve bilişsel telerehabilitasyon programını oluşturulabilir ve eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir. | 13, 19, 2 | |
5- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan ana yaklaşımları, özelliklerini ve farklılıklarını bilir. Yaklaşımları birbirleri ile karşılaştırabilir. Klinik duruma göre tercih edilme durumlarını fark eder ve uygulamaya hazır hale gelir. | 13, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel rehabilitasyonun temeli | |
2 | Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme | |
3 | Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması | |
4 | Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma) | |
5 | Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar | |
6 | Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı) | |
7 | Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma) | |
8 | Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma) | |
9 | Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma) | |
10 | Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar | |
11 | Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı | |
12 | Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma) | |
13 | Psikoeğitim | |
14 | Literatür taraması |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
Nöropsikolojik Rehabilitasyon. Medipol Yayınları 2018/İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır. | ||||||
2 | İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir. | ||||||
3 | Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir. | ||||||
4 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir. | ||||||
5 | Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir. | ||||||
6 | Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir. | ||||||
7 | Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 7 | 98 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 30 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 3 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 5 | 5 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL BİLİŞSEL REHABİLİTASYON UYGULAMALARI | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilişsel rehabilitasyonun temel ilkeleri ve uygulamaları ile ilgili kavramları tanımak, yorumlamak, uygulamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel rehabilitasyonun temeli,Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması,Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar, Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı),Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma) ,Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma),Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma) ,Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar,Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı ,Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma) , Psikoeğitim ,Literatür taraması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1- Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır. | 9 | |
2- Global bilişsel beceri değerlendirme ölçeklerini tanıması, bilişsel işlev bozukluklarının günlük yaşam alanları üzerindeki etkileri ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve algılar. Bilişsel becerilerin yaşam kalitesi ve toplumsal faaliyetler üzerindeki etkisini algılar. | 10, 16, 9 | |
3- Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu (planı)oluşturabilmek için gerekli teorik alt yapıyı kazanır.Bilişsel rehabilitasyon değerlendirmelerini ve hasta analizini yapar. Hastanın önceki yaşamı ve şimdiki yaşamını karşılaştırabilir ve yeni bir yol haritası belirleyebilir. İnterdisipliner olarak eğitimci eşliğinde bilişsel rehabilitasyon protokollerini çizebilir. | 12, 19, 4 | |
4- Bilişsel rehabilitasyon protokollerini interdisipliner olarak belirler. Bağımsız olarak yol haritasını çizer. Hastanın alt yapısına uygun olan rehabilitasyon formulasyonunu hazırlar ve içselleştirir. | 12, 16, 4 | |
6- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımları karşılaştırarak klinikte kullanıldığı durumlara karar verebilir.Hastaya uygun yaklaşımı planlayıp eğitimci eşliğinde uygulayabilir. | 4, 6 | |
8--Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini tanımlar.Temel prensipleri, özellikleri ve içeriğini belirleme konusunda sorumluluk alabilir. Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizlerini eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir. | 14, 4 | |
9- Kişinin bilişsel beceriler ile ilişkili günlük rutini içerisindeki bozuklukları keşfedebilir. Rehabilitasyon kazanımlarını günlük yaşama aktarmaya hazır hale gelir ve sürekliliğini sağlama yolları bilir. | 3, 4 | |
10- Bilişsel bozukluklar için risk faktörlerini tanımlamaya isteklidir. Risk altındaki bireyleri saptayabilir ve koruyucu yaklaşımları oluşturabilir. | 12, 13, 9 | |
11- Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı oluşturabilir, oluşturduğu programlar ile sürekliliği sağlayabilir ve bireyin yaşam tarzına uygun öneriler sunabilir. | 16, 9 | |
12- Hasta ve yakını ile iletişimdeki problemleri fark eder ve etkin iletişim sağlanma yolunu bulur. | 12, 13 | |
13- Hasta ve yakınları için problemleri açıklayabilir. Hasta ve yakınlarına anımlanan klinik problemlere uygun stratejileri ve telafi yöntemlerini öğretilebilir. | 4, 9 | |
14- Literatür taramasını yapılabilir. Güncel yaklaşımları ve dünyadaki farklı uygulamaları takip edilebilir.Toplanan verileri analiz edebilir, bir sentez oluşturabilir, yeni fikirler geliştirilebilir ve her yeni hasta için bunu bir alışkanlık haline getirebilir. | 14, 19 | |
7- Bilgisayar temelli yaklaşımlar ve telerehabilitasyon uygulamalarını benimser, hastaya özel bilgisayar temelli egzersizlerini ve bilişsel telerehabilitasyon programını oluşturulabilir ve eğitimci eşliğinde pratik olarak uygulayabilir. | 13, 19, 2 | |
5- Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan ana yaklaşımları, özelliklerini ve farklılıklarını bilir. Yaklaşımları birbirleri ile karşılaştırabilir. Klinik duruma göre tercih edilme durumlarını fark eder ve uygulamaya hazır hale gelir. | 13, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel rehabilitasyonun temeli | |
2 | Bilişsel bozuklukların günlük yaşamdaki etkilerini değerlendirme | |
3 | Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması | |
4 | Rehabilitasyon formulasyonunun oluşturulması (uygulamalı çalışma) | |
5 | Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımlar | |
6 | Bilişsel rehabilitasyonda kullanılan yaklaşımların klinikteki kullanımı ( uygulamalı) | |
7 | Dijital uygulamaların bilişsel rehabilitasyonda kullanımı (uygulamalı çalışma) | |
8 | Grup bilişsel rehabilitasyon egzersizleri (uygulamalı çalışma) | |
9 | Bilişsel rehabilitasyon kazanımlarının günlük yaşama transferi (uygulamalı çalışma) | |
10 | Bilişsel tarama ve koruyucu yaklaşımlar | |
11 | Bilişsel sağlık için sağlıklı yaşam tarzı | |
12 | Hasta ve yakınına yaklaşım (uygulamalı çalışma) | |
13 | Psikoeğitim | |
14 | Literatür taraması |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
Nöropsikolojik Rehabilitasyon. Medipol Yayınları 2018/İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır. | ||||||
2 | İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir. | ||||||
3 | Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir. | ||||||
4 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir. | ||||||
5 | Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir. | ||||||
6 | Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir. | ||||||
7 | Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |