Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE SOLUNUM ANATOMİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 12 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kalbin anatomisi ve kardiyovasküler sistemin temel çalışma prensibini değerlendirmek, vücuttaki büyük damarların dağılımını tanımlamak, solunum sistemini oluşturan organların anatomisini saymak ve kardiyovasküler sistem hastalıklarının yapısal bozukluklarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Primordial kardiovasküler sistem, dolaşım sistemi, damarların histolojik yapısı, endotel hücresi, mediastinum,Pericardium, perikarditis, kalp tamponatı, perikardiyosentez,Kalp anatomisi,Kalbin projeksiyon, sistol, diyastol, nabız, tansiyon, kalp kapakları dinleme odakları,Koroner arterler, haemostasis, atherogenesis, trombozis ve emboli, atherosclerosis kavramları,Periferik vasküler hastalık, koroner arter hastalığı, angina pectoris, myokard enfarktüsü; koroner anjiyografi, by-pass; koroner venler; kalbin ileti sistemi,Fötal dolaşım,Burun ve burun boşluğu anatomisi,Paranasal sinüsler,Larynx,Trachea, pleura ve akciğerler, Mediastinum ve diaphragma,Trachea, özofagus, mediastinum, kalp ve akciğer lenfası,Kronik Obstruktif Akciğer Hastalığı (KOAH), bronşit, amfizem, astım ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Primordial kardiyovasküler sistem, dolaşım sistemi, damarların histolojik yapısını, endotel hücresini, mediastinumu tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
2. Pericardium, perikarditis, kalp tamponatı, perikardiyosentezi açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
3. Kalp anatomisini üç boyutlu olarak açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
4. Kalbin projeksiyonunu, sistol, diyastol, nabız ve tansiyon kavramlarını, kalp kapakları dinleme odaklarını açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
5. Koroner arterlerin orijinini ve dallarını, homeostasis, atherogenesis, trombozis, emboli, atherosclerosis kavramlarını açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
6. Periferik vasküler hastalık, koroner arter hastalığı, angina pectoris, myokard enfarktüsü; koroner anjiyografi, by-pass; koroner venler; kalbin ileti sistemini tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
7. Fötal dolaşımı açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
8. Burun ve burun boşluğundaki yapıları tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
9. Paranasal sinüslerin yerini, beslenmesini ve innervasyonunu açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
10. Larynx kaslarının innervasyon ve fonksiyonlarını tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
11. Trachea, pleura ve akciğerlerin yapısını ve lokalizasyonunu açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
12. Mediastinum ve diyafragmanın yapısını analiz eder. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
13. Trachea, özofagus, mediastinum, kalp ve akciğer lenfasını açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
14. Temel akciğer hastalıklarını ve mekanizmalarını analiz eder. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Primordial kardiovasküler sistem, dolaşım sistemi, damarların histolojik yapısı, endotel hücresi, mediastinum | Kalp ve Damar Cerrahisi S. 237-243, Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 35-61, Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 164-167 |
2 | Pericardium, perikarditis, kalp tamponatı, perikardiyosentez | Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 35-61 |
3 | Kalp anatomisi | Gray's Anatomy 42nd Edition S. 1071-1087 |
4 | Kalbin projeksiyon, sistol, diyastol, nabız, tansiyon, kalp kapakları dinleme odakları | Temel Fizyoloji S. 133-138 |
5 | Koroner arterler, haemostasis, atherogenesis, trombozis ve emboli, atherosclerosis kavramları | Gray's Anatomy 42nd Edition S. 1088-1102 Kalp ve Damar Cerrahisi S. 197-217 |
6 | Periferik vasküler hastalık, koroner arter hastalığı, angina pectoris, myokard enfarktüsü; koroner anjiyografi, by-pass; koroner venler; kalbin ileti sistemi | Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 215-235, Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 898-919 |
7 | Fötal dolaşım | Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 77-81 |
8 | Burun ve burun boşluğu anatomisi | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S.500-508 |
9 | Paranasal sinüsler | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S. 508-510 |
10 | Larynx | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S. 572-583, Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition S. 851-854 |
11 | Trachea, pleura ve akciğerler | Gray's Anatomy 42nd Edition S. 1020-1037, Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition S. 848-860 |
12 | Mediastinum ve diaphragma | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S. 292-298, Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 1252-1260 |
13 | Trachea, özofagus, mediastinum, kalp ve akciğer lenfası | Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 177-182 |
14 | Kronik Obstruktif Akciğer Hastalığı (KOAH), bronşit, amfizem, astım | Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition S. 881-885 |
Kaynak |
- Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan. - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices - Clinically Oriented Anatomy 8th Edition -Ozan Anatomi, Prof. Dr. Hasan Ozan -Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 -Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition |
Dersin sunumu öğrenciye verilir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | X | |||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | X | |||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 4 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 12 | 36 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 7 | 98 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 7 | 98 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 350 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(350/30) | 12 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE SOLUNUM ANATOMİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 12 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kalbin anatomisi ve kardiyovasküler sistemin temel çalışma prensibini değerlendirmek, vücuttaki büyük damarların dağılımını tanımlamak, solunum sistemini oluşturan organların anatomisini saymak ve kardiyovasküler sistem hastalıklarının yapısal bozukluklarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Primordial kardiovasküler sistem, dolaşım sistemi, damarların histolojik yapısı, endotel hücresi, mediastinum,Pericardium, perikarditis, kalp tamponatı, perikardiyosentez,Kalp anatomisi,Kalbin projeksiyon, sistol, diyastol, nabız, tansiyon, kalp kapakları dinleme odakları,Koroner arterler, haemostasis, atherogenesis, trombozis ve emboli, atherosclerosis kavramları,Periferik vasküler hastalık, koroner arter hastalığı, angina pectoris, myokard enfarktüsü; koroner anjiyografi, by-pass; koroner venler; kalbin ileti sistemi,Fötal dolaşım,Burun ve burun boşluğu anatomisi,Paranasal sinüsler,Larynx,Trachea, pleura ve akciğerler, Mediastinum ve diaphragma,Trachea, özofagus, mediastinum, kalp ve akciğer lenfası,Kronik Obstruktif Akciğer Hastalığı (KOAH), bronşit, amfizem, astım ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Primordial kardiyovasküler sistem, dolaşım sistemi, damarların histolojik yapısını, endotel hücresini, mediastinumu tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
2. Pericardium, perikarditis, kalp tamponatı, perikardiyosentezi açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
3. Kalp anatomisini üç boyutlu olarak açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
4. Kalbin projeksiyonunu, sistol, diyastol, nabız ve tansiyon kavramlarını, kalp kapakları dinleme odaklarını açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
5. Koroner arterlerin orijinini ve dallarını, homeostasis, atherogenesis, trombozis, emboli, atherosclerosis kavramlarını açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
6. Periferik vasküler hastalık, koroner arter hastalığı, angina pectoris, myokard enfarktüsü; koroner anjiyografi, by-pass; koroner venler; kalbin ileti sistemini tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
7. Fötal dolaşımı açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
8. Burun ve burun boşluğundaki yapıları tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
9. Paranasal sinüslerin yerini, beslenmesini ve innervasyonunu açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
10. Larynx kaslarının innervasyon ve fonksiyonlarını tanımlar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
11. Trachea, pleura ve akciğerlerin yapısını ve lokalizasyonunu açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
12. Mediastinum ve diyafragmanın yapısını analiz eder. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
13. Trachea, özofagus, mediastinum, kalp ve akciğer lenfasını açıklar. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
14. Temel akciğer hastalıklarını ve mekanizmalarını analiz eder. | 11, 13, 16, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Primordial kardiovasküler sistem, dolaşım sistemi, damarların histolojik yapısı, endotel hücresi, mediastinum | Kalp ve Damar Cerrahisi S. 237-243, Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 35-61, Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 164-167 |
2 | Pericardium, perikarditis, kalp tamponatı, perikardiyosentez | Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 35-61 |
3 | Kalp anatomisi | Gray's Anatomy 42nd Edition S. 1071-1087 |
4 | Kalbin projeksiyon, sistol, diyastol, nabız, tansiyon, kalp kapakları dinleme odakları | Temel Fizyoloji S. 133-138 |
5 | Koroner arterler, haemostasis, atherogenesis, trombozis ve emboli, atherosclerosis kavramları | Gray's Anatomy 42nd Edition S. 1088-1102 Kalp ve Damar Cerrahisi S. 197-217 |
6 | Periferik vasküler hastalık, koroner arter hastalığı, angina pectoris, myokard enfarktüsü; koroner anjiyografi, by-pass; koroner venler; kalbin ileti sistemi | Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 215-235, Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 898-919 |
7 | Fötal dolaşım | Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices S. 77-81 |
8 | Burun ve burun boşluğu anatomisi | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S.500-508 |
9 | Paranasal sinüsler | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S. 508-510 |
10 | Larynx | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S. 572-583, Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition S. 851-854 |
11 | Trachea, pleura ve akciğerler | Gray's Anatomy 42nd Edition S. 1020-1037, Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition S. 848-860 |
12 | Mediastinum ve diaphragma | Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 S. 292-298, Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 1252-1260 |
13 | Trachea, özofagus, mediastinum, kalp ve akciğer lenfası | Clinically Oriented Anatomy 8th Edition S. 177-182 |
14 | Kronik Obstruktif Akciğer Hastalığı (KOAH), bronşit, amfizem, astım | Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition S. 881-885 |
Kaynak |
- Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan. - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Handbook of Cardiac Anatomy, Physiology, and Devices - Clinically Oriented Anatomy 8th Edition -Ozan Anatomi, Prof. Dr. Hasan Ozan -Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt 2 -Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function 7th Edition |
Dersin sunumu öğrenciye verilir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | ||||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | ||||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | ||||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | X | |||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | X | |||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | ||||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | X | |||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |