Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının analizini yapabilme becerisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları,2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni,5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi,6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı,7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi,8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi,9-Neoliberal politikalar ve sağlık,10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri,11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri,12-Olgu tartışması,13-Olgu sunumları,14-Genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; | 16, 9 | A |
1-Sağlık politikası kavramının anlamını, | 16, 9 | A |
2-Ülke ve/ya kurum düzeyinde politikaların bileşenlerini, | 16, 9 | A |
3-Sağlık politika analiz üçgenini kullanarak politika analiz edebilmeyi, | 16, 9 | A |
4-Politikaların bileşenlerini kullanarak değerlendirme yapabilmeyi, | 16, 9 | A |
5-Çeşitli ülkelerdeki sağlık politikası örneklerini, | 16, 9 | A |
6-Çeşitli sağlık konularında yürütülen politika örneklerini, | 16, 9 | A |
7-Sağlık politikalarını değerlendirme açısından çeşitli performans göstergelerinin yorumunu yapabilmeyi öğrenecektir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9-Neoliberal politikalar ve sağlık | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12-Olgu tartışması | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13-Olgu sunumları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14-Genel tartışma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
-1-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 2-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 3-Thissen WAH, Walker WE (eds.) Public policy analysis: New Developments. Springer, New York, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011. 6-Atun R, Aydın S. Chakraborty S, Sümer S, Aran M, Gürol I ve diğ. Universal health coverage in Turkey:enhancement of equity. Lancet, 2013;382:65-99. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X | |||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 25 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 30 | 90 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 25 | 75 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 309 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(309/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının analizini yapabilme becerisini kazanmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları,2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni,5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi,6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı,7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi,8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi,9-Neoliberal politikalar ve sağlık,10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri,11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri,12-Olgu tartışması,13-Olgu sunumları,14-Genel tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; | 16, 9 | A |
1-Sağlık politikası kavramının anlamını, | 16, 9 | A |
2-Ülke ve/ya kurum düzeyinde politikaların bileşenlerini, | 16, 9 | A |
3-Sağlık politika analiz üçgenini kullanarak politika analiz edebilmeyi, | 16, 9 | A |
4-Politikaların bileşenlerini kullanarak değerlendirme yapabilmeyi, | 16, 9 | A |
5-Çeşitli ülkelerdeki sağlık politikası örneklerini, | 16, 9 | A |
6-Çeşitli sağlık konularında yürütülen politika örneklerini, | 16, 9 | A |
7-Sağlık politikalarını değerlendirme açısından çeşitli performans göstergelerinin yorumunu yapabilmeyi öğrenecektir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9-Neoliberal politikalar ve sağlık | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12-Olgu tartışması | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13-Olgu sunumları | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14-Genel tartışma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
-1-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 2-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 3-Thissen WAH, Walker WE (eds.) Public policy analysis: New Developments. Springer, New York, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011. 6-Atun R, Aydın S. Chakraborty S, Sümer S, Aran M, Gürol I ve diğ. Universal health coverage in Turkey:enhancement of equity. Lancet, 2013;382:65-99. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X | |||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |