Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ PERİFERİK SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini, bu sistemlere ait yapıların ve fonksiyonlarının kavranmasını sağlamak, bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir sisteminin gelişimi, sinir doku, nöron, glia,Nörotransmitterler, reseptörler, sinir liflerinin tipleri ve ileti hızları,Medulla spinalis’in dış ve iç yapısı, inen ve çıkan yollar, lezyonları,Kranial sinirler,Spinal sinirler, spinal sinirlerin arka dalları,Servikal spinal sinirlerin ön dalları,Torakal ve lumbal spinal sinirlerin ön dalları,Sakral ve koksigeal spinal sinirlerin ön dalları,Simpatik sistem, Truncus sympathicus, Simpatik sistemin bölümleri,Parasimpatik sistem, parasimpatik sistemin bölümleri,Otonom sisteme ait büyük pleksuslar,Otonom sinir sistemini kontrol eden yüksek merkezler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İLERİ PERİFERİK SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ | 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinir sisteminin gelişimi, sinir doku, nöron, glia | Klinik Nöroanatomi s. 14, 34-58 |
2 | Nörotransmitterler, reseptörler, sinir liflerinin tipleri ve ileti hızları | Klinik Nöroanatomi s.71-100 |
3 | Medulla spinalis’in dış ve iç yapısı, inen ve çıkan yollar, lezyonları | Klinik Nöroanatomi s.138-160 |
4 | Kranial sinirler | Klinik Nöroanatomi s. 332-356 |
5 | Spinal sinirler, spinal sinirlerin arka dalları | Anatomi 2. cilt s.156-157 |
6 | Servikal spinal sinirlerin ön dalları | Anatomi 2. cilt s.159-162 |
7 | Torakal ve lumbal spinal sinirlerin ön dalları | Anatomi 2. cilt s.159-162 |
8 | Sakral ve koksigeal spinal sinirlerin ön dalları | Anatomi 2.cilt s. 177-181 |
9 | Simpatik sistem, Truncus sympathicus, Simpatik sistemin bölümleri | Anatomi 2. cilt s.182-192 |
10 | Parasimpatik sistem, parasimpatik sistemin bölümleri | Anatomi 2. cilt s. 194-199 |
11 | Otonom sisteme ait büyük pleksuslar | Klinik Nöroanatomi s. 400 |
12 | Otonom sinir sistemini kontrol eden yüksek merkezler | Anatomi 2. cilt s.201 |
Kaynak |
1. Fonksiyonel Nöroanatomi Doğan Taner ODTÜ Geliştirme Vakfı, Baskı 1998 2. Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2011 3. Temel Nöroanatomi Mehmet Yıldırım Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2014 4. Anatomi Cilt 2. Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan. Güneş Tıp Kitabevleri. Baskı 2014 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir | X | |||||
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir | ||||||
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir. | ||||||
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | ||||||
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir. | ||||||
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir | X | |||||
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | X | |||||
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder. | X | |||||
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | X | |||||
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir. | X | |||||
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir. | X | |||||
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ PERİFERİK SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslihan YÜZBAŞIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini, bu sistemlere ait yapıların ve fonksiyonlarının kavranmasını sağlamak, bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir sisteminin gelişimi, sinir doku, nöron, glia,Nörotransmitterler, reseptörler, sinir liflerinin tipleri ve ileti hızları,Medulla spinalis’in dış ve iç yapısı, inen ve çıkan yollar, lezyonları,Kranial sinirler,Spinal sinirler, spinal sinirlerin arka dalları,Servikal spinal sinirlerin ön dalları,Torakal ve lumbal spinal sinirlerin ön dalları,Sakral ve koksigeal spinal sinirlerin ön dalları,Simpatik sistem, Truncus sympathicus, Simpatik sistemin bölümleri,Parasimpatik sistem, parasimpatik sistemin bölümleri,Otonom sisteme ait büyük pleksuslar,Otonom sinir sistemini kontrol eden yüksek merkezler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İLERİ PERİFERİK SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ | 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinir sisteminin gelişimi, sinir doku, nöron, glia | Klinik Nöroanatomi s. 14, 34-58 |
2 | Nörotransmitterler, reseptörler, sinir liflerinin tipleri ve ileti hızları | Klinik Nöroanatomi s.71-100 |
3 | Medulla spinalis’in dış ve iç yapısı, inen ve çıkan yollar, lezyonları | Klinik Nöroanatomi s.138-160 |
4 | Kranial sinirler | Klinik Nöroanatomi s. 332-356 |
5 | Spinal sinirler, spinal sinirlerin arka dalları | Anatomi 2. cilt s.156-157 |
6 | Servikal spinal sinirlerin ön dalları | Anatomi 2. cilt s.159-162 |
7 | Torakal ve lumbal spinal sinirlerin ön dalları | Anatomi 2. cilt s.159-162 |
8 | Sakral ve koksigeal spinal sinirlerin ön dalları | Anatomi 2.cilt s. 177-181 |
9 | Simpatik sistem, Truncus sympathicus, Simpatik sistemin bölümleri | Anatomi 2. cilt s.182-192 |
10 | Parasimpatik sistem, parasimpatik sistemin bölümleri | Anatomi 2. cilt s. 194-199 |
11 | Otonom sisteme ait büyük pleksuslar | Klinik Nöroanatomi s. 400 |
12 | Otonom sinir sistemini kontrol eden yüksek merkezler | Anatomi 2. cilt s.201 |
Kaynak |
1. Fonksiyonel Nöroanatomi Doğan Taner ODTÜ Geliştirme Vakfı, Baskı 1998 2. Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2011 3. Temel Nöroanatomi Mehmet Yıldırım Nobel Tıp Kitabevi, Baskı 2014 4. Anatomi Cilt 2. Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan. Güneş Tıp Kitabevleri. Baskı 2014 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir | X | |||||
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir | ||||||
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir. | ||||||
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | ||||||
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir. | ||||||
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir | X | |||||
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | X | |||||
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder. | X | |||||
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | X | |||||
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir. | X | |||||
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir. | X | |||||
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |