Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBÜLER SİSTEM VE REHABİLİTASYONU | 2+0 | 2 | 9 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Denge bozukluğu hastalarında hastalığın iyileşme süreçlerine yakından bakarak tedaviyi sürdürülmesi hakkında temel mekanizmaları kavrayarak hastalara uygun egzersiz programının düzenlenmesini kavranmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve dersin işleyişinin tanıtımı,Vestibüler sisteme giriş ve dengenin sağlanmasında sorumlu yapılar,Periferik ve santral vestibüler sistem anatomisi ve fizyolojik temelleri,Periferik ve santral vestibuler hastalıklı hastanın değerlendirmesi,Baş dönmesi ve denge bozuklukları ve genel olarak sınıflandırılması,Baş dönmesi ve denge bozukluklarına yol açan hastalıklar,Periferik ve santral vestibüler sistem hastalıkları,Baş dönmesine yol açan psikojenik problemler,Diğer baş dönmesi denge bozuklukları grupları (Servikojenik, dahili vb),Baş dönmesi ve denge problemi olan hastaların fiziksel sorunları,Denge bozukluklarında santral kompensasyonun mekanizması,Çeşitli patolojilere yönelik vestibuler rehabilitasyon yöntemleri,Ödev sunumları,Bppv hastalığında vestibular tedavi protokolu; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dengeyi sağlayan sistemlerin, periferik ve santral vestibüler sistemin nasıl çalıştığını ve sağlıklı organizmadaki işlevlerin neler olduğunu tanımlayabilmesi | 1, 21, 3 | A, C |
Unilateral ve bilateral periferik vestibuler hastalıklarda vestibuler sistemde bozulan mekanizmaları ve klinik sonuçlarını betimleyebilmesi | 1, 21, 3 | A, C |
Denge bozukluğu olan hastalarda yatak başı ve tanısal testlerin neler olduğunu tanımlayabilmesi ve tartışabilmesi | 1, 21, 3 | A, C |
Göz hareketleriyle ilgili olan periferik ve santral sistemdeki yapıların ve işleyişlerinin neler olduğunu tanımlayabilmesi ve tartışabilmesi | 1, 21, 3 | A, C |
Çeşitli vestibüler patolojilerde hangi tipteki vestibuler rehabilitasyon protokollarının ve terapi programlarının etkili olacağını bilmesi ve uygulayabilmesi | 1, 21, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 21: Video, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş ve dersin işleyişinin tanıtımı | Ön hazırlık yok |
2 | Vestibüler sisteme giriş ve dengenin sağlanmasında sorumlu yapılar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Periferik ve santral vestibüler sistem anatomisi ve fizyolojik temelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Periferik ve santral vestibuler hastalıklı hastanın değerlendirmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Baş dönmesi ve denge bozuklukları ve genel olarak sınıflandırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Baş dönmesi ve denge bozukluklarına yol açan hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Periferik ve santral vestibüler sistem hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Baş dönmesine yol açan psikojenik problemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Diğer baş dönmesi denge bozuklukları grupları (Servikojenik, dahili vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Baş dönmesi ve denge problemi olan hastaların fiziksel sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Denge bozukluklarında santral kompensasyonun mekanizması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Çeşitli patolojilere yönelik vestibuler rehabilitasyon yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ödev sunumları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Bppv hastalığında vestibular tedavi protokolu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
POWERPOİNT DOSYASI |
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 9) Scott-Brown’s Adult Audiology, Sixth Edition |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir. | X | |||||
0 | Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer. | X | |||||
0 | Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir. | X | |||||
0 | Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır. | X | |||||
0 | Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular. | X | |||||
0 | Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır. | X | |||||
0 | Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |