Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EPİDEMİYOLOJİ VE SAYISAL YÖNTEMLERE GİRİŞ | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyoloji, farklı insan popülasyonlarında sağlık ve hastalığın dağılımı ve belirleyicilerinin incelenmesi ve hastalık sonuçlarını iyileştirmek için yöntemlerin uygulanmasıdır. Bu nedenle epidemiyoloji halk sağlığının temel bilimidir. Bu ders, halk sağlığının tüm alanlarındaki öğrencilere halk sağlığı epidemiyolojisinin arka planı, temel ilke ve yöntemlerini tanıtmak için tasarlanmıştır. Ayrıca sağlık ve hastalığın etiyolojisi ve dağılımı ile ilişkili biyolojik, davranışsal, sosyokültürel ve çevresel faktörleri tartışacağız. Bu derste kapsanan konular şunlardır: epidemiyolojinin temel ilkeleri; hastalık sıklığı ölçümleri; epidemiyolojik çalışma tasarımları: deneysel ve gözlemsel; ön yargı; kafa karıştırıcı; salgın araştırmaları; - 2 - tarama; nedensellik; epidemiyolojik araştırmalarda etik sorunlar. Ek olarak, öğrenciler yayınlanmış epidemiyolojik çalışmalardan sağlık bilgilerini okuma, yorumlama ve değerlendirme becerilerini geliştireceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Disipline Özgü Yetkinlikler: İnsan popülasyonlarındaki hastalık ve yaralanma modellerini anlamak ve sağlık sorunlarının kontrolüne uygulamak. Konsantrasyona Özgü Yetkinlikler: Epidemiyoloji,Hangi kronik, bulaşıcı ve dejeneratif hastalıkların popülasyonlar içinde ve arasında en fazla morbiditeye katkıda bulunduğunu belirleyin.,Popülasyonlar içinde ve genelinde en yaygın bulaşıcı, kronik ve dejeneratif hastalıklardan kaynaklanan ölüm eğilimlerini tanımlayın.,Morbidite (örn. yaygınlık, insidans), mortalite (örn. ölüm oranları vb.) ve ilişki ölçümlerinin (örn. risk oranı, oran oranı, olasılık oranı vb.) temel ölçütlerini hesaplamak için uygun analitik yöntemleri belirlenmesi,Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırmalar.,Popülasyonlar içindeki ve arasındaki morbidite ve mortalite eğilimlerinin bireysel, sosyal/bağlamsal ve yapısal belirleyicilerini içeren hastalıkların belirleyicilerini tanımlanır,Morbidite (örn. yaygınlık, insidans), mortalite (örn. ölüm oranları vb.) ve ilişki ölçümlerinin (örn. risk oranı, oran oranı, olasılık oranı vb.) temel ölçütlerini hesaplamak için uygun analitik yöntemleri belirlenmesi,Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırmalar.,Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırma-2,Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırma-3,İnsan popülasyonlarındaki hastalık ve yaralanma modellerini ve sağlık sorunlarının kontrolü,Seçimlerin toplum yönetimi, eşitlik, sosyal adalet ve hesap verebilirlik üzerindeki etkisini göz önünde bulundurarak, halk sağlığı kararlarında ima edilen etik seçimleri, değerleri ve profesyonel uygulamaları ,Bilgi teknolojileri veya medya kanalları aracılığıyla kişisel olarak farklı kitlelere bilgi toplanması,Öğrenci Sunumları ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Halk sağlığı alanında epidemiyolojinin rolünü açıklamak | 1, 14, 15, 2, 3 | A, C |
2. Tanımlanmış popülasyonlarda ve genelinde sağlık sorunlarını tanımlar ve ölçmek için kullanılan epidemiyolojik önlemleri tanımlar ve hesaplar. | 1, 14, 15, 2, 4 | A, C |
3. Bir popülasyonun sağlık durumunu inceler ve her birinin güçlü yanlarını ve sınırlamalarını değerlendirebilmek için kullanılan epidemiyolojik çalışma tasarımlarını tanımlar. | 1, 14, 2, 4 | A, C |
4. Epidemiyolojik çalışmalarda yanlılık ve kafa karıştırıcı etkileri tanımlar ve açıklar. | 1, 14, 15, 2, 4 | A, C |
5. Sağlıkta tarama testi kavramlarını bilir ve kullanır. | 1, 14, 22 | A, C |
6. Nedensel ilişkiler kurmak için gereken epidemiyolojik kriterleri anlar ve uygular. | 1, 14, 15, 3 | A, C |
7. Epidemiyolojik ve diğer bilimsel araştırmaların yürütülmesinde temel etik konuları anlar ve uygular | 1, 14, 3, 4 | A, C |
8. Tıbbi veya halk sağlığı literatüründeki epidemiyolojik çalışmaları eleştirel bir şekilde okur ve değerlendirir. | 1, 14, 15, 2, 3, 4 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 22: probleme dayalı öğrenme, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Disipline Özgü Yetkinlikler: İnsan popülasyonlarındaki hastalık ve yaralanma modellerini anlamak ve sağlık sorunlarının kontrolüne uygulamak. Konsantrasyona Özgü Yetkinlikler: Epidemiyoloji | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
2 | Hangi kronik, bulaşıcı ve dejeneratif hastalıkların popülasyonlar içinde ve arasında en fazla morbiditeye katkıda bulunduğunu belirleyin. | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
3 | Popülasyonlar içinde ve genelinde en yaygın bulaşıcı, kronik ve dejeneratif hastalıklardan kaynaklanan ölüm eğilimlerini tanımlayın. | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
4 | Morbidite (örn. yaygınlık, insidans), mortalite (örn. ölüm oranları vb.) ve ilişki ölçümlerinin (örn. risk oranı, oran oranı, olasılık oranı vb.) temel ölçütlerini hesaplamak için uygun analitik yöntemleri belirlenmesi | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
5 | Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırmalar. | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
6 | Popülasyonlar içindeki ve arasındaki morbidite ve mortalite eğilimlerinin bireysel, sosyal/bağlamsal ve yapısal belirleyicilerini içeren hastalıkların belirleyicilerini tanımlanır | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
7 | Morbidite (örn. yaygınlık, insidans), mortalite (örn. ölüm oranları vb.) ve ilişki ölçümlerinin (örn. risk oranı, oran oranı, olasılık oranı vb.) temel ölçütlerini hesaplamak için uygun analitik yöntemleri belirlenmesi | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
8 | Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırmalar. | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
9 | Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırma-2 | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
10 | Halk sağlığındaki sorunları ele alma, analiz etme ve çözmede istatistiksel akıl yürütme ve yöntemler geliştirmek ve uygulamak; sağlık hizmeti; ve biyomedikal, klinik ve nüfus temelli araştırma-3 | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
11 | İnsan popülasyonlarındaki hastalık ve yaralanma modellerini ve sağlık sorunlarının kontrolü | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
12 | Seçimlerin toplum yönetimi, eşitlik, sosyal adalet ve hesap verebilirlik üzerindeki etkisini göz önünde bulundurarak, halk sağlığı kararlarında ima edilen etik seçimleri, değerleri ve profesyonel uygulamaları | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
13 | Bilgi teknolojileri veya medya kanalları aracılığıyla kişisel olarak farklı kitlelere bilgi toplanması | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
14 | Öğrenci Sunumları | Ders kitaplarında ilgili bölümler |
Kaynak |
1. 1. Aschengrau A & Seage GR. Essentials of Epidemiology in Public Health. 3 rd Edition (2014). 2.Elliott P, Cuzick J, English D, Stern R. Geographical and Environmental Epidemiology: Methods for Small-Area Studies. New York: Oxford University Press, 1993. 3.Elwood J M. Critical Appraisal of Epidemiological Studies and Clinical Trials, 2nd ed. Oxford, New York, Melbourne: Oxford University Press, 1998. 4. Beaglehole, R. Bonita, R., Kjellstrom, T. Basic Epidemiology ,World Health Organization, 2007 5. Brownson, R.C., Petitti, D.B.Applied Epidemiology, 2nd ed. Oxford University Press, 2006 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Teorik ve uygulamalı biyoistatisitik alanlarında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | X | |||||
0 | Temel olasılık ve istatistik kuramları ve uygulamalarına ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan her türlü araştırma tasarımı konusunda bilgi sahibidirler. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan araştırmaları tasarlayabilir, kurgulayabilir ve çözüm önerileri getirebilir. | X | |||||
0 | Sağlık araştırmalarında sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilir | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik tanımlayıcı veya çözümleyici bir araştırma yapar. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve anlatabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili veri toplanması, kayıt edilmesi, yorumlanması, raporlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve ez az birini etkin şekilde kullanabilmek | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, karar verme sürecine katılabilir, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapabilir ve sonuçlandırabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile yaşam boyu öğrenme ilkelerini kullanarak mesleki gelişiminin sürekliliğini sağlar. | X | |||||
0 | Bilimsel bir makaleyi ulusal ve uluslararası düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
0 | Diğer sağlık alanındaki disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Duyarlı bir birey olarak bütün süreçlerde kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre konularında yeterli bilince sahip olmak ve bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında sentezlediği bilgileri ve problem çözme yeteneklerini, sağlık araştırmalarında etik ilkeleri göz eterek kullanır. | X | |||||
0 | Biyoistatistik ve eğitimi alanında ulusal ve uluslararası politika çalışmalarında bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |