Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal ve klinik araştırma yöntemleri incelenecek ve uygulamalar uygun veri seti verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık araştırmalarına ve araştırma etiğine giriş.,Tanımlayıcı-Gözlemsel Araştırmalar,Gözlemsel-Çözümleyici Araştırmalar ,Deneysel Araştırmalar ,Tam Deneysel Araştırmalar ,Nitel Araştırmalar Tasarımları ,Araştırmanın planlanması ve araştırma sorusunun belirlenmesi ,Örnekleme Yöntemleri ,Rastgeleleştirme,Paralel Araştırma Tasarımı ,Çapraz Araştırma tasarımı ve Biyoeşdeğerlilik ,Sıralı test araştırma tasarımı,Grup sıralı test araştırma tasarımı ,Sağlık Araştırmalarında Etik ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5-Araştırma etik ilkelerini bilir ve uygular. | 1, 14, 15, 2 | C |
1-Sağlık alanında kullanılan temel araştırma tasarımlarını bilir ve uygular. | 1, 10, 11, 14, 15, 2, 3, 4 | A, B, C |
2-Örnekleme yöntemlerini bilir ve uygular. | 1, 14, 15, 2, 4 | A, C |
3- Bir bilimsel araştırmanın örneklem sayısını hesaplayabilir. | 1, 14, 15, 2, 4 | C |
4-İleri Araştırma tasarımları ile ilgili bilgi sahibidir ve uygular. | 1, 11, 12, 14, 15, 2 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 11: Seminer, 12: Örnek Olay, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık araştırmalarına ve araştırma etiğine giriş. | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
2 | Tanımlayıcı-Gözlemsel Araştırmalar | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
3 | Gözlemsel-Çözümleyici Araştırmalar | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
4 | Deneysel Araştırmalar | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
5 | Tam Deneysel Araştırmalar | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
6 | Nitel Araştırmalar Tasarımları | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
7 | Araştırmanın planlanması ve araştırma sorusunun belirlenmesi | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
8 | Örnekleme Yöntemleri | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
9 | Rastgeleleştirme | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
10 | Paralel Araştırma Tasarımı | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
11 | Çapraz Araştırma tasarımı ve Biyoeşdeğerlilik | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
12 | Sıralı test araştırma tasarımı | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
13 | Grup sıralı test araştırma tasarımı | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
14 | Sağlık Araştırmalarında Etik | Ders Kitaplarında ilgili başlıklar |
Kaynak |
1) Cohran, W.G. (1977) Sampling Techniques, New York; Wiley. 2)Chow,S.C, Shao,J.,Wang,H. (2003) Sample size calculations in clinical research, Marcel Dekker.Inc. 3) Çıngı,H., ( 1994 ). Sampling ,Hacettepe üniv.Yayınları 4) Thompson, S.K. (2002) Sampling, New York; Wiley. 5) Singh S., (2003) Advanced Sampling Theory with Applications, Kluwer Academic pub. 6) Jennison C.& Turnbull B.W (2002) Group sequential methods with applications to Clinical Trials |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Teorik ve uygulamalı biyoistatisitik alanlarında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | X | |||||
0 | Temel olasılık ve istatistik kuramları ve uygulamalarına ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan her türlü araştırma tasarımı konusunda bilgi sahibidirler. | X | |||||
0 | Sağlık alanında yapılan araştırmaları tasarlayabilir, kurgulayabilir ve çözüm önerileri getirebilir. | X | |||||
0 | Sağlık araştırmalarında sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretebilir | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili öncelikli konularda bilimsel klinik tanımlayıcı veya çözümleyici bir araştırma yapar. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve anlatabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili veri toplanması, kayıt edilmesi, yorumlanması, raporlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve ez az birini etkin şekilde kullanabilmek | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, karar verme sürecine katılabilir, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapabilir ve sonuçlandırabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanı ile yaşam boyu öğrenme ilkelerini kullanarak mesleki gelişiminin sürekliliğini sağlar. | X | |||||
0 | Bilimsel bir makaleyi ulusal ve uluslararası düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. | X | |||||
0 | Diğer sağlık alanındaki disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Duyarlı bir birey olarak bütün süreçlerde kalite yönetimi, iş güvenliği ve çevre konularında yeterli bilince sahip olmak ve bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. | X | |||||
0 | Biyoistatistik alanında sentezlediği bilgileri ve problem çözme yeteneklerini, sağlık araştırmalarında etik ilkeleri göz eterek kullanır. | X | |||||
0 | Biyoistatistik ve eğitimi alanında ulusal ve uluslararası politika çalışmalarında bulunabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |