Multimedya uygulamaları için yüksek veri hızları sağlama yetenekleri nedeniyle, çok taşıyıcılı modülasyon teknikleri, son on yılda geniş alan, yerel alan ve kişisel alan ağları için güçlü bir ilgi kazanmıştır. Çok taşıyıcılı modülasyonun özel bir durumu, en büyüğü zaman dağılımı olan yüksek bit hızlı iletişimde ortaya çıkan birçok sorunun üstesinden gelebilen ortogonal frekans bölmeli çoğullamadır (OFDM). OFDM, Avrupa'da dijital ses ve video yayını, Avrupa'da (Hyperlan2) ve ABD'de (IEEE 802.11a/g/n) yüksek hızlı kablosuz yerel alan ağları (WLAN'lar) standartları dahil olmak üzere birçok kablosuz teknolojide uygulamalar bulmuştur. Son zamanlarda, sabit ve mobil kablosuz erişim (örneğin, sabit için 802.16- 2004 ve mobil WiMAX için 802.16-2005), Uzun Vadeli Evrim (LTE) ile dördüncü nesil hücresel kablosuz ve LTE- için kablosuz metropol alan ağlarına (WMAN'ler) uygulanmıştır. Çok bantlı Ultra Geniş Bant aracılığıyla gelişmiş, kablosuz kişisel alan ağları (WPAN'ler) ve bilişsel radyo (IEEE 802.22) aracılığıyla kablosuz bölgesel alan ağları (WRAN'lar). Günümüzde 5G'nin geliştirilmesi sırasında, diğer olası dalga biçimleriyle birlikte esnek OFDM kavramları tartışılmaktadır. 5G teknolojilerinin ötesinde (6G gibi), çeşitli kullanıcı ve kanal koşullarına sahip çok çeşitli hizmetleri barındırmak için dalga biçimi için büyük yükseltmeler gerektirecektir. Bu nedenle, iletişim alanında, özellikle kablosuz iletişim alanında kariyer arayan öğrenciler için dalga formlarını (özellikle OFDM-ve-ötesi) ve ilgili teknolojileri anlamak çok önemlidir. Bu kurs, OFDM ve OFDM tabanlı teknolojiler dahil olmak üzere çeşitli dalga biçimlerinin ayrıntılarını kapsayacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Arka plan ve hazırlık,Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı,Denkleştirme Kavramı,OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Giriş,OFDM sorunları, Uyarlanabilir, Esnek, Bilişsel OFDM ,OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme),OFDMA'da zamanlama,OFDM standartları ve tasarım parametreleri,Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı,OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi),Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları,Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması,MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dalga biçimi, çerçeve ve çoklu erişim arasındaki ilişkiyi tanımlar
16, 19
A, D
Dalga biçimi ve çoklu erişim geçmişi (2G, 3G, 4G dalga biçimleri, trendler, dalga biçiminin uygulama ile ilişkisi, dalga biçiminin bant genişliği ile ilişkisi, dalga biçiminin kanal ile ilişkisi vb.) tanır
16, 19
A, D
Ortogonal ve ortogonal olmayan kavramlar (dalga biçiminde ortogonallik ve çoklu erişim) değerlendirir
16, 19
A, D
Ortogonal olmamanın girişimle ilişkisini tanımlar
16, 19
A, D
Zaman alanı eşitlemesi yapar
16, 19
A, D
Frekans alanı eşitlemesi OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Girişi tanımlar
16, 19
A, D
OFDM'nin Avantajları ve OFDM Uygulamaları değerlendirir
16, 19
A, D
Uyarlanabilir modülasyon
16, 19
A, D
Uyarlanabilir güç
16, 19
A, D
Diğer dalga biçimleri
16, 19
A, D
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Arka plan ve hazırlık
2
Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı
OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme)
7
OFDMA'da zamanlama
8
OFDM standartları ve tasarım parametreleri
9
Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı
10
OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi)
11
Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları
12
Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması
13
MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.
14
Tartışma
Kaynak
Ders Notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
5
70
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
5
20
100
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
35
35
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
230
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(230/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KABLOSUZ HABERLEŞMEDE OFDM VE ÖTESİ
EECD1112903
Güz Dönemi
3+0
3
8
Ders Programı
Pazartesi 09:00-09:45
Pazartesi 10:00-10:45
Pazartesi 11:00-11:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Multimedya uygulamaları için yüksek veri hızları sağlama yetenekleri nedeniyle, çok taşıyıcılı modülasyon teknikleri, son on yılda geniş alan, yerel alan ve kişisel alan ağları için güçlü bir ilgi kazanmıştır. Çok taşıyıcılı modülasyonun özel bir durumu, en büyüğü zaman dağılımı olan yüksek bit hızlı iletişimde ortaya çıkan birçok sorunun üstesinden gelebilen ortogonal frekans bölmeli çoğullamadır (OFDM). OFDM, Avrupa'da dijital ses ve video yayını, Avrupa'da (Hyperlan2) ve ABD'de (IEEE 802.11a/g/n) yüksek hızlı kablosuz yerel alan ağları (WLAN'lar) standartları dahil olmak üzere birçok kablosuz teknolojide uygulamalar bulmuştur. Son zamanlarda, sabit ve mobil kablosuz erişim (örneğin, sabit için 802.16- 2004 ve mobil WiMAX için 802.16-2005), Uzun Vadeli Evrim (LTE) ile dördüncü nesil hücresel kablosuz ve LTE- için kablosuz metropol alan ağlarına (WMAN'ler) uygulanmıştır. Çok bantlı Ultra Geniş Bant aracılığıyla gelişmiş, kablosuz kişisel alan ağları (WPAN'ler) ve bilişsel radyo (IEEE 802.22) aracılığıyla kablosuz bölgesel alan ağları (WRAN'lar). Günümüzde 5G'nin geliştirilmesi sırasında, diğer olası dalga biçimleriyle birlikte esnek OFDM kavramları tartışılmaktadır. 5G teknolojilerinin ötesinde (6G gibi), çeşitli kullanıcı ve kanal koşullarına sahip çok çeşitli hizmetleri barındırmak için dalga biçimi için büyük yükseltmeler gerektirecektir. Bu nedenle, iletişim alanında, özellikle kablosuz iletişim alanında kariyer arayan öğrenciler için dalga formlarını (özellikle OFDM-ve-ötesi) ve ilgili teknolojileri anlamak çok önemlidir. Bu kurs, OFDM ve OFDM tabanlı teknolojiler dahil olmak üzere çeşitli dalga biçimlerinin ayrıntılarını kapsayacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Arka plan ve hazırlık,Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı,Denkleştirme Kavramı,OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Giriş,OFDM sorunları, Uyarlanabilir, Esnek, Bilişsel OFDM ,OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme),OFDMA'da zamanlama,OFDM standartları ve tasarım parametreleri,Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı,OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi),Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları,Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması,MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Dalga biçimi, çerçeve ve çoklu erişim arasındaki ilişkiyi tanımlar
16, 19
A, D
Dalga biçimi ve çoklu erişim geçmişi (2G, 3G, 4G dalga biçimleri, trendler, dalga biçiminin uygulama ile ilişkisi, dalga biçiminin bant genişliği ile ilişkisi, dalga biçiminin kanal ile ilişkisi vb.) tanır
16, 19
A, D
Ortogonal ve ortogonal olmayan kavramlar (dalga biçiminde ortogonallik ve çoklu erişim) değerlendirir
16, 19
A, D
Ortogonal olmamanın girişimle ilişkisini tanımlar
16, 19
A, D
Zaman alanı eşitlemesi yapar
16, 19
A, D
Frekans alanı eşitlemesi OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Girişi tanımlar
16, 19
A, D
OFDM'nin Avantajları ve OFDM Uygulamaları değerlendirir
16, 19
A, D
Uyarlanabilir modülasyon
16, 19
A, D
Uyarlanabilir güç
16, 19
A, D
Diğer dalga biçimleri
16, 19
A, D
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Arka plan ve hazırlık
2
Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı
OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme)
7
OFDMA'da zamanlama
8
OFDM standartları ve tasarım parametreleri
9
Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı
10
OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi)
11
Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları
12
Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması
13
MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.
14
Tartışma
Kaynak
Ders Notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.