Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KABLOSUZ HABERLEŞMEDE OFDM VE ÖTESİEECD1112903Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Pazartesi 09:00-09:45

Pazartesi 10:00-10:45

Pazartesi 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMultimedya uygulamaları için yüksek veri hızları sağlama yetenekleri nedeniyle, çok taşıyıcılı modülasyon teknikleri, son on yılda geniş alan, yerel alan ve kişisel alan ağları için güçlü bir ilgi kazanmıştır. Çok taşıyıcılı modülasyonun özel bir durumu, en büyüğü zaman dağılımı olan yüksek bit hızlı iletişimde ortaya çıkan birçok sorunun üstesinden gelebilen ortogonal frekans bölmeli çoğullamadır (OFDM). OFDM, Avrupa'da dijital ses ve video yayını, Avrupa'da (Hyperlan2) ve ABD'de (IEEE 802.11a/g/n) yüksek hızlı kablosuz yerel alan ağları (WLAN'lar) standartları dahil olmak üzere birçok kablosuz teknolojide uygulamalar bulmuştur. Son zamanlarda, sabit ve mobil kablosuz erişim (örneğin, sabit için 802.16- 2004 ve mobil WiMAX için 802.16-2005), Uzun Vadeli Evrim (LTE) ile dördüncü nesil hücresel kablosuz ve LTE- için kablosuz metropol alan ağlarına (WMAN'ler) uygulanmıştır. Çok bantlı Ultra Geniş Bant aracılığıyla gelişmiş, kablosuz kişisel alan ağları (WPAN'ler) ve bilişsel radyo (IEEE 802.22) aracılığıyla kablosuz bölgesel alan ağları (WRAN'lar). Günümüzde 5G'nin geliştirilmesi sırasında, diğer olası dalga biçimleriyle birlikte esnek OFDM kavramları tartışılmaktadır. 5G teknolojilerinin ötesinde (6G gibi), çeşitli kullanıcı ve kanal koşullarına sahip çok çeşitli hizmetleri barındırmak için dalga biçimi için büyük yükseltmeler gerektirecektir. Bu nedenle, iletişim alanında, özellikle kablosuz iletişim alanında kariyer arayan öğrenciler için dalga formlarını (özellikle OFDM-ve-ötesi) ve ilgili teknolojileri anlamak çok önemlidir. Bu kurs, OFDM ve OFDM tabanlı teknolojiler dahil olmak üzere çeşitli dalga biçimlerinin ayrıntılarını kapsayacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Arka plan ve hazırlık,Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı,Denkleştirme Kavramı,OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Giriş,OFDM sorunları, Uyarlanabilir, Esnek, Bilişsel OFDM ,OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme),OFDMA'da zamanlama,OFDM standartları ve tasarım parametreleri,Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı,OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi),Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları,Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması,MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dalga biçimi, çerçeve ve çoklu erişim arasındaki ilişkiyi tanımlar16, 19A, D
Dalga biçimi ve çoklu erişim geçmişi (2G, 3G, 4G dalga biçimleri, trendler, dalga biçiminin uygulama ile ilişkisi, dalga biçiminin bant genişliği ile ilişkisi, dalga biçiminin kanal ile ilişkisi vb.) tanır 16, 19A, D
Ortogonal ve ortogonal olmayan kavramlar (dalga biçiminde ortogonallik ve çoklu erişim) değerlendirir 16, 19A, D
Ortogonal olmamanın girişimle ilişkisini tanımlar 16, 19A, D
Zaman alanı eşitlemesi yapar 16, 19A, D
Frekans alanı eşitlemesi OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Girişi tanımlar 16, 19A, D
OFDM'nin Avantajları ve OFDM Uygulamaları değerlendirir 16, 19A, D
Uyarlanabilir modülasyon 16, 19A, D
Uyarlanabilir güç 16, 19A, D
Diğer dalga biçimleri 16, 19A, D
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Arka plan ve hazırlık
2Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı
3Denkleştirme Kavramı
4OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Giriş
5OFDM sorunları, Uyarlanabilir, Esnek, Bilişsel OFDM
6OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme)
7OFDMA'da zamanlama
8OFDM standartları ve tasarım parametreleri
9Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı
10OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi)
11Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları
12Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması
13MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.
14Tartışma
Kaynak
Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14570
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi520100
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13535
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)230
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(230/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KABLOSUZ HABERLEŞMEDE OFDM VE ÖTESİEECD1112903Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Pazartesi 09:00-09:45

Pazartesi 10:00-10:45

Pazartesi 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Hüseyin ARSLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMultimedya uygulamaları için yüksek veri hızları sağlama yetenekleri nedeniyle, çok taşıyıcılı modülasyon teknikleri, son on yılda geniş alan, yerel alan ve kişisel alan ağları için güçlü bir ilgi kazanmıştır. Çok taşıyıcılı modülasyonun özel bir durumu, en büyüğü zaman dağılımı olan yüksek bit hızlı iletişimde ortaya çıkan birçok sorunun üstesinden gelebilen ortogonal frekans bölmeli çoğullamadır (OFDM). OFDM, Avrupa'da dijital ses ve video yayını, Avrupa'da (Hyperlan2) ve ABD'de (IEEE 802.11a/g/n) yüksek hızlı kablosuz yerel alan ağları (WLAN'lar) standartları dahil olmak üzere birçok kablosuz teknolojide uygulamalar bulmuştur. Son zamanlarda, sabit ve mobil kablosuz erişim (örneğin, sabit için 802.16- 2004 ve mobil WiMAX için 802.16-2005), Uzun Vadeli Evrim (LTE) ile dördüncü nesil hücresel kablosuz ve LTE- için kablosuz metropol alan ağlarına (WMAN'ler) uygulanmıştır. Çok bantlı Ultra Geniş Bant aracılığıyla gelişmiş, kablosuz kişisel alan ağları (WPAN'ler) ve bilişsel radyo (IEEE 802.22) aracılığıyla kablosuz bölgesel alan ağları (WRAN'lar). Günümüzde 5G'nin geliştirilmesi sırasında, diğer olası dalga biçimleriyle birlikte esnek OFDM kavramları tartışılmaktadır. 5G teknolojilerinin ötesinde (6G gibi), çeşitli kullanıcı ve kanal koşullarına sahip çok çeşitli hizmetleri barındırmak için dalga biçimi için büyük yükseltmeler gerektirecektir. Bu nedenle, iletişim alanında, özellikle kablosuz iletişim alanında kariyer arayan öğrenciler için dalga formlarını (özellikle OFDM-ve-ötesi) ve ilgili teknolojileri anlamak çok önemlidir. Bu kurs, OFDM ve OFDM tabanlı teknolojiler dahil olmak üzere çeşitli dalga biçimlerinin ayrıntılarını kapsayacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Arka plan ve hazırlık,Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı,Denkleştirme Kavramı,OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Giriş,OFDM sorunları, Uyarlanabilir, Esnek, Bilişsel OFDM ,OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme),OFDMA'da zamanlama,OFDM standartları ve tasarım parametreleri,Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı,OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi),Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları,Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması,MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dalga biçimi, çerçeve ve çoklu erişim arasındaki ilişkiyi tanımlar16, 19A, D
Dalga biçimi ve çoklu erişim geçmişi (2G, 3G, 4G dalga biçimleri, trendler, dalga biçiminin uygulama ile ilişkisi, dalga biçiminin bant genişliği ile ilişkisi, dalga biçiminin kanal ile ilişkisi vb.) tanır 16, 19A, D
Ortogonal ve ortogonal olmayan kavramlar (dalga biçiminde ortogonallik ve çoklu erişim) değerlendirir 16, 19A, D
Ortogonal olmamanın girişimle ilişkisini tanımlar 16, 19A, D
Zaman alanı eşitlemesi yapar 16, 19A, D
Frekans alanı eşitlemesi OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Girişi tanımlar 16, 19A, D
OFDM'nin Avantajları ve OFDM Uygulamaları değerlendirir 16, 19A, D
Uyarlanabilir modülasyon 16, 19A, D
Uyarlanabilir güç 16, 19A, D
Diğer dalga biçimleri 16, 19A, D
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Arka plan ve hazırlık
2Tek taşıyıcılı dalga biçimlerine karşı çok taşıyıcılı
3Denkleştirme Kavramı
4OFDM ve Çoklu Taşıyıcı Modülasyonuna Giriş
5OFDM sorunları, Uyarlanabilir, Esnek, Bilişsel OFDM
6OFDM yan lobları ve yan lob küçültme teknikleri (OFDM'de spektral şekillendirme)
7OFDMA'da zamanlama
8OFDM standartları ve tasarım parametreleri
9Belirli bir gereksinimler kümesi için optimum OFDM sistem tasarımı
10OFDM performans ölçüm teknikleri (OFDM sinyallerinin test edilmesi ve ölçülmesi)
11Diğer Önemli Dalga Formları
Dalga biçiminde gelecek kavramları
12Numeroloji ve OFDM (OFDM taban çizgisinden OFDM varyantları), Aynı çerçevede OFDM varyantlarının bir arada bulunması
13MATLAB'de OFDM ve diğer bazı yaygın dalga biçimlerinin simülasyonu. Performans analiz araçları, ölçüm teknikleri, performans ölçütleri ve bunların ölçümleri vb.
14Tartışma
Kaynak
Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:03Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:04