Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
LİNEER SİSTEM TEORİSİEECD1114254Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Salı 13:30-14:15

Salı 14:30-15:15

Salı 15:30-16:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMühendislikte önemli olan sistem kavramı, çok çeşitli mühendislik problemlerini değerlendirmek ve çözmek için kullanılabilir. Sistemler, çeşitli farklı özelliklere sahip olabilseler de, doğrusal ve doğrusal olmayan olmak üzere iki geniş kategoriye ayrılabilir. Çoğu sistemin doğrusal olmadığı gerçeğine rağmen, belirli koşullar altında sistemlerin doğrusal olduğu varsayılabilir. Bu sayede lineer olmayan sistemleri lineer sistemler perspektifinden analiz etmek mümkündür. Bu dersin amacı, öğrencilere lineer sistemler için oluşturulan teori ve teknikleri kullanarak mühendislik problemlerini anlamaları ve çözmeleri için ihtiyaç duydukları arka planı vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Determinantlar ve Özellikleri, Matris Aritmetiği. ,Matrisin Tersi ve Cramer kuralı, Determinantların Türevleri.,Doğrusal Denklemler Teorisi, Vektör Uzayları, Altuzaylar, Açıklık, Taban, Boyut, Derece. ,Genel Doğrusal Sistemler, En Küçük Kareler Çözümleri,Elementer Satır İşlemleri, LU Ayrışımı.,Özdeğerler, Özvektörler ve Kanonik Formlar, Üniter Matrisler. ,Gram-Schmidt Süreci, Elipsoidlerin Asal Eksenleri, Hermitian Matrisler. ,Ara Sınava Hazırlık,Pozitif Kesinlik, Üniter Üçgenleştirme, Normal Matrisler.,Jordan Kanonik Formu, Başlıca Vektörler, Jordan Teoremi.,Matris Analizinin Diferansiyel Denklemlere Uygulanması, Bir Matrisin Üstel Değeri. ,Diferansiyel Denklemlerin Özdeğerler ve Özvektörlerle Çözümü.,Varyasyon İlkeleri ve Pertürbasyon Teorisi, Rayleigh İlkesi, Courant Minimaks Teoremi, İçerme İlkesi, Pozitif Belirlilik Kriterleri, Hadamard Eşitsizliği, Weyl Eşitsizliği, Gershgorin Teoremi.,Sayısal Doğrusal Cebir; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. m değişkenli n denklem sistemini çözer. 16, 6, 9A, E, G
2. Bir vektör uzayının boyutunu, bir matrisin sırasını ve vektör uzayı tabanını bulur. 16, 6, 9A, E, G
3. Doğrusal bağımsızlık, doğrusal dönüşüm ve determinant hesaplar. 16, 6, 9A, E, G
4. Gauss-Jordan indirgemesini kullanarak bir matrisi azaltabilir.16, 6, 9A, E, G
5. Bir matrisin tersini, bir matrisin özdeğerlerini ve özvektörlerini bulur. 16, 6, 9A, E, G
6. Mühendislik problemlerini çözmek için yukarıda öğrenilen teorileri uygular. 16, 6, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Determinantlar ve Özellikleri, Matris Aritmetiği. Ders kitabı
2Matrisin Tersi ve Cramer kuralı, Determinantların Türevleri.Ders kitabı
3Doğrusal Denklemler Teorisi, Vektör Uzayları, Altuzaylar, Açıklık, Taban, Boyut, Derece. Ders kitabı
4Genel Doğrusal Sistemler, En Küçük Kareler ÇözümleriDers kitabı
5Elementer Satır İşlemleri, LU Ayrışımı.Ders kitabı
6Özdeğerler, Özvektörler ve Kanonik Formlar, Üniter Matrisler. Ders kitabı
7Gram-Schmidt Süreci, Elipsoidlerin Asal Eksenleri, Hermitian Matrisler. Ders kitabı
8Ara Sınava HazırlıkDers kitabı
9Pozitif Kesinlik, Üniter Üçgenleştirme, Normal Matrisler.Ders kitabı
10Jordan Kanonik Formu, Başlıca Vektörler, Jordan Teoremi.Ders kitabı
11Matris Analizinin Diferansiyel Denklemlere Uygulanması, Bir Matrisin Üstel Değeri. Ders kitabı
12Diferansiyel Denklemlerin Özdeğerler ve Özvektörlerle Çözümü.Ders kitabı
13Varyasyon İlkeleri ve Pertürbasyon Teorisi, Rayleigh İlkesi, Courant Minimaks TeoremiDers kitabı
14 İçerme İlkesi, Pozitif Belirlilik Kriterleri, Hadamard Eşitsizliği, Weyl Eşitsizliği, Gershgorin Teoremi.Ders kitabı
15Sayısal Doğrusal CebirDers kitabı
Kaynak
Applied Linear Algebra, Ben Noble and James W. Daniel

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi624144
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12424
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)225
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(225/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
LİNEER SİSTEM TEORİSİEECD1114254Güz Dönemi3+038
Ders Programı

Salı 13:30-14:15

Salı 14:30-15:15

Salı 15:30-16:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMühendislikte önemli olan sistem kavramı, çok çeşitli mühendislik problemlerini değerlendirmek ve çözmek için kullanılabilir. Sistemler, çeşitli farklı özelliklere sahip olabilseler de, doğrusal ve doğrusal olmayan olmak üzere iki geniş kategoriye ayrılabilir. Çoğu sistemin doğrusal olmadığı gerçeğine rağmen, belirli koşullar altında sistemlerin doğrusal olduğu varsayılabilir. Bu sayede lineer olmayan sistemleri lineer sistemler perspektifinden analiz etmek mümkündür. Bu dersin amacı, öğrencilere lineer sistemler için oluşturulan teori ve teknikleri kullanarak mühendislik problemlerini anlamaları ve çözmeleri için ihtiyaç duydukları arka planı vermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Determinantlar ve Özellikleri, Matris Aritmetiği. ,Matrisin Tersi ve Cramer kuralı, Determinantların Türevleri.,Doğrusal Denklemler Teorisi, Vektör Uzayları, Altuzaylar, Açıklık, Taban, Boyut, Derece. ,Genel Doğrusal Sistemler, En Küçük Kareler Çözümleri,Elementer Satır İşlemleri, LU Ayrışımı.,Özdeğerler, Özvektörler ve Kanonik Formlar, Üniter Matrisler. ,Gram-Schmidt Süreci, Elipsoidlerin Asal Eksenleri, Hermitian Matrisler. ,Ara Sınava Hazırlık,Pozitif Kesinlik, Üniter Üçgenleştirme, Normal Matrisler.,Jordan Kanonik Formu, Başlıca Vektörler, Jordan Teoremi.,Matris Analizinin Diferansiyel Denklemlere Uygulanması, Bir Matrisin Üstel Değeri. ,Diferansiyel Denklemlerin Özdeğerler ve Özvektörlerle Çözümü.,Varyasyon İlkeleri ve Pertürbasyon Teorisi, Rayleigh İlkesi, Courant Minimaks Teoremi, İçerme İlkesi, Pozitif Belirlilik Kriterleri, Hadamard Eşitsizliği, Weyl Eşitsizliği, Gershgorin Teoremi.,Sayısal Doğrusal Cebir; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. m değişkenli n denklem sistemini çözer. 16, 6, 9A, E, G
2. Bir vektör uzayının boyutunu, bir matrisin sırasını ve vektör uzayı tabanını bulur. 16, 6, 9A, E, G
3. Doğrusal bağımsızlık, doğrusal dönüşüm ve determinant hesaplar. 16, 6, 9A, E, G
4. Gauss-Jordan indirgemesini kullanarak bir matrisi azaltabilir.16, 6, 9A, E, G
5. Bir matrisin tersini, bir matrisin özdeğerlerini ve özvektörlerini bulur. 16, 6, 9A, E, G
6. Mühendislik problemlerini çözmek için yukarıda öğrenilen teorileri uygular. 16, 6, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Determinantlar ve Özellikleri, Matris Aritmetiği. Ders kitabı
2Matrisin Tersi ve Cramer kuralı, Determinantların Türevleri.Ders kitabı
3Doğrusal Denklemler Teorisi, Vektör Uzayları, Altuzaylar, Açıklık, Taban, Boyut, Derece. Ders kitabı
4Genel Doğrusal Sistemler, En Küçük Kareler ÇözümleriDers kitabı
5Elementer Satır İşlemleri, LU Ayrışımı.Ders kitabı
6Özdeğerler, Özvektörler ve Kanonik Formlar, Üniter Matrisler. Ders kitabı
7Gram-Schmidt Süreci, Elipsoidlerin Asal Eksenleri, Hermitian Matrisler. Ders kitabı
8Ara Sınava HazırlıkDers kitabı
9Pozitif Kesinlik, Üniter Üçgenleştirme, Normal Matrisler.Ders kitabı
10Jordan Kanonik Formu, Başlıca Vektörler, Jordan Teoremi.Ders kitabı
11Matris Analizinin Diferansiyel Denklemlere Uygulanması, Bir Matrisin Üstel Değeri. Ders kitabı
12Diferansiyel Denklemlerin Özdeğerler ve Özvektörlerle Çözümü.Ders kitabı
13Varyasyon İlkeleri ve Pertürbasyon Teorisi, Rayleigh İlkesi, Courant Minimaks TeoremiDers kitabı
14 İçerme İlkesi, Pozitif Belirlilik Kriterleri, Hadamard Eşitsizliği, Weyl Eşitsizliği, Gershgorin Teoremi.Ders kitabı
15Sayısal Doğrusal CebirDers kitabı
Kaynak
Applied Linear Algebra, Ben Noble and James W. Daniel

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:03Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:04