Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜMLEŞİK OPTİK VE OPTOELEKTRONİK EECD1112901Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Hasan KURT
Dersi VerenlerDoç.Dr. Hasan KURT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSunulan ders öğrencilere güdümlü dalga optiği ve yarı iletken lazerler teorisinde sağlam bir temel sağlayacaktır. Konular şunları içerecektir: yarı iletken ve düzlemsel silika dalga kılavuzu yapılarında dalga denklemine çözümler bulmak için analitik ve sayısal teknikler; yarı iletken lazerlerin çalışması; yarı iletken lazerlerde kullanılan malzemeler; özel uygulamalar için yarı iletken lazerler; yarı iletken lazerlerin ve entegre optik cihazların imalatı.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve inceleme: Maxwell denklemleri ve sınır şartları; temel yarı iletken elektroniği ,Dielektrik optik dalga kılavuzları; etkili indeks yöntemi, yarı iletken lazerde rehberlik ve indeks rehberliği kazanır; dalga kılavuzunda kayıplar ve kazançlar ,Birleştirilmiş mod teorisi; yönlü çiftler; dağıtılmış geri besleme yapıları; ve eşleşmiş lazer dizileri ,Kuantum soğurma teorisi ve kazanç spektrumu ,Elektron-foton etkileşimi; bantlar arası ve bantlar arası geçişler,Optik matris seçim kuralları,Fotodetektör Çeşitleri; kuantum verimi; kazanç ve bant genişliği ,Yarı iletken ara bant ve alt bant kuantum kuyusu lazerleri
,Kuantum nokta lazerleri,Fabry-Perot ve dağıtılmış geri besleme lazerleri; dikey boşluklu yüzey yayan lazerler,Dökme ve kuantum kuyu yapıları kullanan elektro-optik faz ve genlik modülatörleri,Kuantum sınırlı Stark efektleri ve Franz-Keldysh efektlerini kullanan elektro-emme modülatörleri,Fotonik entegre devreler; entegre lazer kipleyici; çok kesitli faz; kazanç,Dağıtılmış Bragg reflektör cihazları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yüksek güç, yüksek sıcaklıkta çalışma dahil, özel uygulamalar için yarı iletken lazerler tasarlar.10, 16, 19, 9A, E, F
Uyarılmış emisyon gibi temel kavramları içeren yarı iletken lazerlerin çalışmasını açıklar.10, 16, 19, 9A, E, F
Dielektrik dalga kılavuzlarında dalga denklemine analitik çözümler önerir.10, 16, 19, 9A, E, F
Yarı iletken ve düzlemsel silika yapılarında çözümler bulmak için sayısal yaklaşımlar kullanır.10, 16, 19, 9A, E, F
Optoelektronik sistemlerin performansını kurucu cihaz yapılarına ve altta yatan malzeme fiziği ile ilişkilendirir.10, 16, 19, 9A, E, F
Yarı iletken lazerleri ve entegre optik cihazları üretmek için tasarım süreci akışlarını tasarlar.10, 16, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş ve inceleme: Maxwell denklemleri ve sınır şartları; temel yarı iletken elektroniği Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
2Dielektrik optik dalga kılavuzları; etkili indeks yöntemi, yarı iletken lazerde rehberlik ve indeks rehberliği kazanır; dalga kılavuzunda kayıplar ve kazançlar Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
3Birleştirilmiş mod teorisi; yönlü çiftler; dağıtılmış geri besleme yapıları; ve eşleşmiş lazer dizileri Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
4Kuantum soğurma teorisi ve kazanç spektrumu Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
5Elektron-foton etkileşimi; bantlar arası ve bantlar arası geçişlerDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
6Optik matris seçim kurallarıDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
7Fotodetektör Çeşitleri; kuantum verimi; kazanç ve bant genişliği Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
8Yarı iletken ara bant ve alt bant kuantum kuyusu lazerleri
Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
9Kuantum nokta lazerleriDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
10Fabry-Perot ve dağıtılmış geri besleme lazerleri; dikey boşluklu yüzey yayan lazerlerDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
11Dökme ve kuantum kuyu yapıları kullanan elektro-optik faz ve genlik modülatörleriDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
12Kuantum sınırlı Stark efektleri ve Franz-Keldysh efektlerini kullanan elektro-emme modülatörleriDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
13Fotonik entegre devreler; entegre lazer kipleyici; çok kesitli faz; kazançDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
14Dağıtılmış Bragg reflektör cihazlarıDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
Kaynak
S. L. Chuang, Physics of Photonic Devices, 2nd ed., New York: Wiley, 2009.
L. A. Coldren and S. W. Corzine, Diode Lasers and Photonic Integrated Circuits, New York: Wiley, 1995.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14684
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi16060
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer13030
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı16060
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)234
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜMLEŞİK OPTİK VE OPTOELEKTRONİK EECD1112901Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Hasan KURT
Dersi VerenlerDoç.Dr. Hasan KURT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSunulan ders öğrencilere güdümlü dalga optiği ve yarı iletken lazerler teorisinde sağlam bir temel sağlayacaktır. Konular şunları içerecektir: yarı iletken ve düzlemsel silika dalga kılavuzu yapılarında dalga denklemine çözümler bulmak için analitik ve sayısal teknikler; yarı iletken lazerlerin çalışması; yarı iletken lazerlerde kullanılan malzemeler; özel uygulamalar için yarı iletken lazerler; yarı iletken lazerlerin ve entegre optik cihazların imalatı.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve inceleme: Maxwell denklemleri ve sınır şartları; temel yarı iletken elektroniği ,Dielektrik optik dalga kılavuzları; etkili indeks yöntemi, yarı iletken lazerde rehberlik ve indeks rehberliği kazanır; dalga kılavuzunda kayıplar ve kazançlar ,Birleştirilmiş mod teorisi; yönlü çiftler; dağıtılmış geri besleme yapıları; ve eşleşmiş lazer dizileri ,Kuantum soğurma teorisi ve kazanç spektrumu ,Elektron-foton etkileşimi; bantlar arası ve bantlar arası geçişler,Optik matris seçim kuralları,Fotodetektör Çeşitleri; kuantum verimi; kazanç ve bant genişliği ,Yarı iletken ara bant ve alt bant kuantum kuyusu lazerleri
,Kuantum nokta lazerleri,Fabry-Perot ve dağıtılmış geri besleme lazerleri; dikey boşluklu yüzey yayan lazerler,Dökme ve kuantum kuyu yapıları kullanan elektro-optik faz ve genlik modülatörleri,Kuantum sınırlı Stark efektleri ve Franz-Keldysh efektlerini kullanan elektro-emme modülatörleri,Fotonik entegre devreler; entegre lazer kipleyici; çok kesitli faz; kazanç,Dağıtılmış Bragg reflektör cihazları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yüksek güç, yüksek sıcaklıkta çalışma dahil, özel uygulamalar için yarı iletken lazerler tasarlar.10, 16, 19, 9A, E, F
Uyarılmış emisyon gibi temel kavramları içeren yarı iletken lazerlerin çalışmasını açıklar.10, 16, 19, 9A, E, F
Dielektrik dalga kılavuzlarında dalga denklemine analitik çözümler önerir.10, 16, 19, 9A, E, F
Yarı iletken ve düzlemsel silika yapılarında çözümler bulmak için sayısal yaklaşımlar kullanır.10, 16, 19, 9A, E, F
Optoelektronik sistemlerin performansını kurucu cihaz yapılarına ve altta yatan malzeme fiziği ile ilişkilendirir.10, 16, 19, 9A, E, F
Yarı iletken lazerleri ve entegre optik cihazları üretmek için tasarım süreci akışlarını tasarlar.10, 16, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş ve inceleme: Maxwell denklemleri ve sınır şartları; temel yarı iletken elektroniği Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
2Dielektrik optik dalga kılavuzları; etkili indeks yöntemi, yarı iletken lazerde rehberlik ve indeks rehberliği kazanır; dalga kılavuzunda kayıplar ve kazançlar Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
3Birleştirilmiş mod teorisi; yönlü çiftler; dağıtılmış geri besleme yapıları; ve eşleşmiş lazer dizileri Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
4Kuantum soğurma teorisi ve kazanç spektrumu Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
5Elektron-foton etkileşimi; bantlar arası ve bantlar arası geçişlerDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
6Optik matris seçim kurallarıDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
7Fotodetektör Çeşitleri; kuantum verimi; kazanç ve bant genişliği Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
8Yarı iletken ara bant ve alt bant kuantum kuyusu lazerleri
Ders notlarını ve önerilen makaleleri okumak
9Kuantum nokta lazerleriDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
10Fabry-Perot ve dağıtılmış geri besleme lazerleri; dikey boşluklu yüzey yayan lazerlerDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
11Dökme ve kuantum kuyu yapıları kullanan elektro-optik faz ve genlik modülatörleriDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
12Kuantum sınırlı Stark efektleri ve Franz-Keldysh efektlerini kullanan elektro-emme modülatörleriDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
13Fotonik entegre devreler; entegre lazer kipleyici; çok kesitli faz; kazançDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
14Dağıtılmış Bragg reflektör cihazlarıDers notlarını ve önerilen makaleleri okumak
Kaynak
S. L. Chuang, Physics of Photonic Devices, 2nd ed., New York: Wiley, 2009.
L. A. Coldren and S. W. Corzine, Diode Lasers and Photonic Integrated Circuits, New York: Wiley, 1995.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:03Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:04