Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VERİ MADENCİLİĞİBEBD1212966Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Cumartesi 15:30-16:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersi VerenlerProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri temel veri madenciliği teknikleri ve uygulamalarıyla tanıştırmak ve bunlara dahil olmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Veri Madenciliğine Giriş ve Temel Kavramlar,Veri Madenciliği Süreci ,Verinin keşfi ve görselleştirme ,Nitelik seçimi ve veri dönüştürme ,Kümeleme Yöntemleri ,Uygulama: Kümeleme ,Sınıflama Yöntemleri-Karar Ağaçları ,Uygulama: Sınıflama,Uygulama: Sınıflama,Birliktelik Kuralı Analizi,Uygulama: Birliktelik kuralı analizi,Uygulama: Problem odaklı veri madenciliği,Dönem sonu proje sunumları,Dönem sonu proje sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Veri madenciliği ile ilgili temel kavram ve süreçleri kavrar.16, 18, 9A
Veri madenciliğini ve görevlerini tanımlar.16, 9A
Veri, veri tabanı, veri ambarı ve bunlarla ilgili temel kavramları kavrar.16, 9A
Veri madenciliği sürecini ifade eder.16, 9A
Yaygın veri madenciliği yöntemlerini tanımlar.13, 14, 16, 18, 6, 8, 9A
Kümeleme yöntemini kavrar.16, 9A
Sınıflama yöntemlerini tanımlar.16, 9A
Verilen bir problemde hangi veri madenciliği yönteminin kullanılacağını ayırt eder.10, 13, 16, 4, 6, 9A
Tanımlayıcı ya da tahmin edici yöntemlerin farkını ayırt eder.16, 6, 9A
Verilen bir problemde öğreticili/öğreticisiz yöntemlerden hangisinin kullanılması gerektiğini ayırt eder.16, 6, 9A, G
Verilen problemdeki veri setinin yapısına bakarak hangi yöntemin daha etkin olacağını yorumlar.16, 6, 9A
Klinik ve yönetim karar destek sistemlerini ve türlerini tanımlar.14, 18, 4, 5, 6, 9A
Bilgi tabanlı KDS’leri tanımlar.16, 9A
Öğrenmeli (supervised) KD’leri tanımlar.16, 9A
Veri madenciliği kavramını ve süreçlerini tanımlar.16, 9A
Bir veri madenciliği aracını (KNIME) kullanır.14, 16, 2, 4, 5, 6, 8, 9E, F
KNIME ile veri hazırlama süreçlerini uygular.12, 16, 18, 8, 9E, F
KNIME ile kümeleme yöntemlerini kullanır.16, 4, 8, 9A, E, F
KNIME ile sınıflama yöntemlerini kullanır.16, 8, 9A, E
KNIME ile elde edilen grafikleri yorumlar.16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Veri Madenciliğine Giriş ve Temel KavramlarTemel veri tabanı kavramları
2Veri Madenciliği Süreci SQL'in DML olarak kullanımı, işlemsel SQL, veri ambarı mimarileri, neden veri dönüştürme yaparız, vb
3Verinin keşfi ve görselleştirme Veri görselleştirmede grafik türleri ve grafiğin öğeleri (boyut, ölçüt, vb.)
4Nitelik seçimi ve veri dönüştürme Veri türleri, veri genelleştirme ve özelleştirme
5Kümeleme Yöntemleri Kümelemede temel yöntemler: Hiyerarşik Kümeleme, Kitle Merkezi Tabanlı Kümeleme, Yoğunluk Tabanlı Kümeleme, Dağılım Tabanlı Kümeleme
6Uygulama: Kümeleme KNIME kullanımı ile ilgili pratikler
7Sınıflama Yöntemleri-Karar Ağaçları Sınıflama ile kümeleme arasındaki temel farklar, bir karar ağacı nasıl oluşturulur ve karar ağacı algoritmaları (ID 3, C4.5, vb.)
8Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
9Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
10Birliktelik Kuralı AnaliziMarket sepeti analizi
11Uygulama: Birliktelik kuralı analiziKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
12Uygulama: Problem odaklı veri madenciliğiKümeleme, karar ağacı, birliktelik kuralı analizi
13Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
14Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
Kaynak
Data Mining: Concepts and Techniques, Morgan Kaufmann Publisher San Francisco - Pang-Ning Tan, Michael Steinbach, Vipin Kumar, Introduction to Data Mining, Addison Wesley, (2005)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer12020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı16060
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)234
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VERİ MADENCİLİĞİBEBD1212966Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Cumartesi 15:30-16:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersi VerenlerProf.Dr. Reda ALHAJJ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencileri temel veri madenciliği teknikleri ve uygulamalarıyla tanıştırmak ve bunlara dahil olmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Veri Madenciliğine Giriş ve Temel Kavramlar,Veri Madenciliği Süreci ,Verinin keşfi ve görselleştirme ,Nitelik seçimi ve veri dönüştürme ,Kümeleme Yöntemleri ,Uygulama: Kümeleme ,Sınıflama Yöntemleri-Karar Ağaçları ,Uygulama: Sınıflama,Uygulama: Sınıflama,Birliktelik Kuralı Analizi,Uygulama: Birliktelik kuralı analizi,Uygulama: Problem odaklı veri madenciliği,Dönem sonu proje sunumları,Dönem sonu proje sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Veri madenciliği ile ilgili temel kavram ve süreçleri kavrar.16, 18, 9A
Veri madenciliğini ve görevlerini tanımlar.16, 9A
Veri, veri tabanı, veri ambarı ve bunlarla ilgili temel kavramları kavrar.16, 9A
Veri madenciliği sürecini ifade eder.16, 9A
Yaygın veri madenciliği yöntemlerini tanımlar.13, 14, 16, 18, 6, 8, 9A
Kümeleme yöntemini kavrar.16, 9A
Sınıflama yöntemlerini tanımlar.16, 9A
Verilen bir problemde hangi veri madenciliği yönteminin kullanılacağını ayırt eder.10, 13, 16, 4, 6, 9A
Tanımlayıcı ya da tahmin edici yöntemlerin farkını ayırt eder.16, 6, 9A
Verilen bir problemde öğreticili/öğreticisiz yöntemlerden hangisinin kullanılması gerektiğini ayırt eder.16, 6, 9A, G
Verilen problemdeki veri setinin yapısına bakarak hangi yöntemin daha etkin olacağını yorumlar.16, 6, 9A
Klinik ve yönetim karar destek sistemlerini ve türlerini tanımlar.14, 18, 4, 5, 6, 9A
Bilgi tabanlı KDS’leri tanımlar.16, 9A
Öğrenmeli (supervised) KD’leri tanımlar.16, 9A
Veri madenciliği kavramını ve süreçlerini tanımlar.16, 9A
Bir veri madenciliği aracını (KNIME) kullanır.14, 16, 2, 4, 5, 6, 8, 9E, F
KNIME ile veri hazırlama süreçlerini uygular.12, 16, 18, 8, 9E, F
KNIME ile kümeleme yöntemlerini kullanır.16, 4, 8, 9A, E, F
KNIME ile sınıflama yöntemlerini kullanır.16, 8, 9A, E
KNIME ile elde edilen grafikleri yorumlar.16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Veri Madenciliğine Giriş ve Temel KavramlarTemel veri tabanı kavramları
2Veri Madenciliği Süreci SQL'in DML olarak kullanımı, işlemsel SQL, veri ambarı mimarileri, neden veri dönüştürme yaparız, vb
3Verinin keşfi ve görselleştirme Veri görselleştirmede grafik türleri ve grafiğin öğeleri (boyut, ölçüt, vb.)
4Nitelik seçimi ve veri dönüştürme Veri türleri, veri genelleştirme ve özelleştirme
5Kümeleme Yöntemleri Kümelemede temel yöntemler: Hiyerarşik Kümeleme, Kitle Merkezi Tabanlı Kümeleme, Yoğunluk Tabanlı Kümeleme, Dağılım Tabanlı Kümeleme
6Uygulama: Kümeleme KNIME kullanımı ile ilgili pratikler
7Sınıflama Yöntemleri-Karar Ağaçları Sınıflama ile kümeleme arasındaki temel farklar, bir karar ağacı nasıl oluşturulur ve karar ağacı algoritmaları (ID 3, C4.5, vb.)
8Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
9Uygulama: SınıflamaKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
10Birliktelik Kuralı AnaliziMarket sepeti analizi
11Uygulama: Birliktelik kuralı analiziKNIME kullanımı ile ilgili pratikler
12Uygulama: Problem odaklı veri madenciliğiKümeleme, karar ağacı, birliktelik kuralı analizi
13Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
14Dönem sonu proje sunumlarıNitelik seçimi, veri dönüştürme, veri madenciliği uygulaması ve sonuçların değerlendirilmesini kapsayan bir proje sunumu
Kaynak
Data Mining: Concepts and Techniques, Morgan Kaufmann Publisher San Francisco - Pang-Ning Tan, Michael Steinbach, Vipin Kumar, Introduction to Data Mining, Addison Wesley, (2005)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:00Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:01