Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN FİZYOLOJİSİBEBD1212967Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 09:00-09:45

Perşembe 10:00-10:45

Perşembe 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan fizyoloji dersinin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Bu ders, öğrencilere insan vücudunun temel fonksiyonlarına, organ sistemlerine ve hücresel düzeydeki biyolojik süreçlere dair detaylı bir bakış sunar. Ayrıca, dersi alan öğrencilere sağlık ve hastalık durumlarına dair temel bir anlayış kazandırmayı amaçlar. Bu bilgi, öğrencilere kendi alanlarındaki çalışmalarında daha etkili ve bilinçli bir şekilde hareket etme yeteneği kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri,Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları ,Kas Fizyolojisi,Kan Fizyolojisi,Kardiyovasküler Sistem : Kalp ,Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım,Bağışıklık Sistemi ,Solunum Sistemi,Boşaltım Sistemi ,Sindirim Sistemi ve Metabolizma,Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi ,Duyu Sistemi,Endokrin Sistem ,Üreme Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını tanır10, 16, 21, 9A, D, E
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını kavrar.10, 16, 21, 9A, D, E
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlar. 10, 16, 21, 9A, D, E
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbon dioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri kavrar.10, 16, 21, 9A, D, E
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları tanımlar.10, 16, 21, 9A, D, E
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini ayırt eder. 10, 16, 21, 9A, D, E
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. 10, 16, 21, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol SistemleriGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9
2Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-24 ve 45-55
3Kas FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 72-99
4Kan FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-467
5Kardiyovasküler Sistem : Kalp Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-156
6Kardiyovasküler Sistem : DolaşımGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 161-170
7Bağışıklık Sistemi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
8Solunum SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-532
9Boşaltım Sistemi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-363
10Sindirim Sistemi ve MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-929
11Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 673-767
12Duyu SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-668
13Endokrin Sistem Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-996
14Üreme SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1024
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı17272
Genel Sınav ve Hazırlığı19696
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)238
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(238/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN FİZYOLOJİSİBEBD1212967Bahar Dönemi3+038
Ders Programı

Perşembe 09:00-09:45

Perşembe 10:00-10:45

Perşembe 11:00-11:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan fizyoloji dersinin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Bu ders, öğrencilere insan vücudunun temel fonksiyonlarına, organ sistemlerine ve hücresel düzeydeki biyolojik süreçlere dair detaylı bir bakış sunar. Ayrıca, dersi alan öğrencilere sağlık ve hastalık durumlarına dair temel bir anlayış kazandırmayı amaçlar. Bu bilgi, öğrencilere kendi alanlarındaki çalışmalarında daha etkili ve bilinçli bir şekilde hareket etme yeteneği kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri,Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları ,Kas Fizyolojisi,Kan Fizyolojisi,Kardiyovasküler Sistem : Kalp ,Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım,Bağışıklık Sistemi ,Solunum Sistemi,Boşaltım Sistemi ,Sindirim Sistemi ve Metabolizma,Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi ,Duyu Sistemi,Endokrin Sistem ,Üreme Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını tanır10, 16, 21, 9A, D, E
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını kavrar.10, 16, 21, 9A, D, E
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlar. 10, 16, 21, 9A, D, E
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbon dioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri kavrar.10, 16, 21, 9A, D, E
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları tanımlar.10, 16, 21, 9A, D, E
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini ayırt eder. 10, 16, 21, 9A, D, E
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. 10, 16, 21, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol SistemleriGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9
2Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-24 ve 45-55
3Kas FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 72-99
4Kan FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-467
5Kardiyovasküler Sistem : Kalp Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-156
6Kardiyovasküler Sistem : DolaşımGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 161-170
7Bağışıklık Sistemi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
8Solunum SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-532
9Boşaltım Sistemi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-363
10Sindirim Sistemi ve MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-929
11Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 673-767
12Duyu SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-668
13Endokrin Sistem Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-996
14Üreme SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1024
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular, alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.
X
2
Mühendisliğin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
X
4
Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
X
5
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
X
6
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirerek bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
X
7
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
X
8
Bilimsel bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak etkin bir şekilde ifade eder, en az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde iletişim kurar ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
X
9
Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
X
10
Mühendislik alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtır, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:00Son Güncelleme Tarihi: 09/11/2023 - 18:01