Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN KANSERLERİNDE BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Selda RIZALAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Selda RIZALAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın cinsiyette görülen üreme organ tümörlerinin görülme sıklığı, etiyoloji, belirti bulguları, güncel tedavi yaklaşımları, korunma ve erken tanıları ile kadın ve ailesinin fiziksel ve psikososyal bakım gereksinimlerinin karşılanmasının ve eğitiminin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kadın kanserleri terminoloji, kadın kanserlerinde ebenin rol ve sorumlukları,Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri,Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri,Kadın kanserlerinde risk faktörleri, fizyopatoloji,Kadınlarda üreme organlarının iyi huylu tümörlerinde belirti bulgular, tedavi ve bakım,Vulva-vajen kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Serviks kanseri, tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Ara Sınav,Uterus kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Tuba-over kanserleri ve bakım tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Kemoterapi ve radyoterapi sonrası semptom yönetimi ve bakım ,Kadın kanserlerinde fertilite koruyucu yaklaşımlar,Meme kanseri,Gebelik ve kanser,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kadın kanserlerinin etiyolojisi, tanı yöntemleri, belirti bulguları bilmesi Kadın kanserlerinde bakım ve rehabilitasyonun yaklaşımlarını açıklaması kanser hastalarında semptom yönetimini bilmesi Kadın kanserlerine yönelik koruyucu önlemleri bilmesi ve bu konuda toplumu eğitmesi | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın kanserleri terminoloji, kadın kanserlerinde ebenin rol ve sorumlukları | Kaynakların incelenmesi |
2 | Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri | Kaynakların incelenmesi |
2 | Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri | Kaynakların incelenmesi |
3 | Kadın kanserlerinde risk faktörleri, fizyopatoloji | Kaynakların incelenmesi |
4 | Kadınlarda üreme organlarının iyi huylu tümörlerinde belirti bulgular, tedavi ve bakım | Kaynakların İncelenmesi |
5 | Vulva-vajen kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
6 | Serviks kanseri, tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
7 | Ara Sınav | |
8 | Uterus kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
9 | Tuba-over kanserleri ve bakım tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
10 | Kemoterapi ve radyoterapi sonrası semptom yönetimi ve bakım | Kaynakların İncelenmesi |
11 | Kadın kanserlerinde fertilite koruyucu yaklaşımlar | Kaynakların İncelenmesi |
12 | Meme kanseri | Kaynakların İncelenmesi |
13 | Gebelik ve kanser | Kaynakların İncelenmesi |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
Eroğlu K, Koç, G. Jinekolojik Kanser Kontrolü ve Hemşirelik Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi (2014) 77–90 Körükçü Ö. Bazı Yaşamsal Geçişler Zordur. Jinekolojik Kanser Tanısı Almak Gibi... ACU Sağlık Bil Derg 2018; 9(3):248-254 Gonca S., Aydoğdu M, , Özsoy Ü. Serviks kanseri ve HPV Cervical cancer and HPV., Androl Bul 2018;20:25−29 https://www.doi.org/10.24898/tandro.2018.62533 Şencan İ., İnce, GN. Türkiye Kanser İstatistikleri Ankara,2016. Erzurum, Alim, N 2019Türkiye’de Ve Dünyada Kanser Epidemiyolojisi Koç Bebek A. Kadınlarda sık görülen diğer kanserler Taşkın L. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, VI.Baskı, Ankara, 2005. Alexander L L , Larosa J H, Bader H.,Garfield S., Alexander W J. Understanding and Preventing Cardiovasküler Disease and Canser. New Dimensions İn Women’s Health. 2010. Fifth Edition. O’Conner V, “Obstetrics, Gynaecology and Women’s Health” Cambridge University Press, Cambridge, 2002 Ayhan A., Durukan T.,Günalp S., Gürkan T.Öderoğlu S.L.,Yaralı L.Yüce K.Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi.Güneş Tıp Kitapevi.2. Baskı. .(2008) Şirin, A & Kavlak O Kadın Sağlığı, Bedray Yayıncılık, , İstanbul, 2008. Güner Ö Kavlak O Neuman Sistemler Modeline Göre Endometriyum Kanserli Hastanın Bakımı: Olgu Sunumu Balikesir Saglik Bil Derg Cilt:4 Sayı:2 Ağustos 2015 Ertem G. Jinekolojik kanserlerde evde bakım Türk Onkoloji Dergisi 2010;25(3):124-132 Özdemir F Jinekolojik kanserler https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=8410 Serviks kanseri http://www.trsgo.org/menu/152/rahim-agzi-serviks-kanseri Irmak P Oskay Ü. Jinekolojik kanserlerde uygulanan pelvik radyoterapinin cinsel yaşama etkisi ve hemşirelik yaklaşımı rolü http://www.journalagent.com/androloji/pdfs/AND_2013_55_279_283.pdf Balkan A ve ark. 2013. Gebelikte Kanser ve Hemşirelik Bakımı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN KANSERLERİNDE BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Selda RIZALAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Selda RIZALAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın cinsiyette görülen üreme organ tümörlerinin görülme sıklığı, etiyoloji, belirti bulguları, güncel tedavi yaklaşımları, korunma ve erken tanıları ile kadın ve ailesinin fiziksel ve psikososyal bakım gereksinimlerinin karşılanmasının ve eğitiminin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kadın kanserleri terminoloji, kadın kanserlerinde ebenin rol ve sorumlukları,Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri,Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri,Kadın kanserlerinde risk faktörleri, fizyopatoloji,Kadınlarda üreme organlarının iyi huylu tümörlerinde belirti bulgular, tedavi ve bakım,Vulva-vajen kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Serviks kanseri, tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Ara Sınav,Uterus kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Tuba-over kanserleri ve bakım tanı, tedavi ve bakım uygulamaları,Kemoterapi ve radyoterapi sonrası semptom yönetimi ve bakım ,Kadın kanserlerinde fertilite koruyucu yaklaşımlar,Meme kanseri,Gebelik ve kanser,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kadın kanserlerinin etiyolojisi, tanı yöntemleri, belirti bulguları bilmesi Kadın kanserlerinde bakım ve rehabilitasyonun yaklaşımlarını açıklaması kanser hastalarında semptom yönetimini bilmesi Kadın kanserlerine yönelik koruyucu önlemleri bilmesi ve bu konuda toplumu eğitmesi | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın kanserleri terminoloji, kadın kanserlerinde ebenin rol ve sorumlukları | Kaynakların incelenmesi |
2 | Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri | Kaynakların incelenmesi |
2 | Kadın kanserleri epidemiyoloji, önleme ve tarama stratejileri | Kaynakların incelenmesi |
3 | Kadın kanserlerinde risk faktörleri, fizyopatoloji | Kaynakların incelenmesi |
4 | Kadınlarda üreme organlarının iyi huylu tümörlerinde belirti bulgular, tedavi ve bakım | Kaynakların İncelenmesi |
5 | Vulva-vajen kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
6 | Serviks kanseri, tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
7 | Ara Sınav | |
8 | Uterus kanseri tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
9 | Tuba-over kanserleri ve bakım tanı, tedavi ve bakım uygulamaları | Kaynakların İncelenmesi |
10 | Kemoterapi ve radyoterapi sonrası semptom yönetimi ve bakım | Kaynakların İncelenmesi |
11 | Kadın kanserlerinde fertilite koruyucu yaklaşımlar | Kaynakların İncelenmesi |
12 | Meme kanseri | Kaynakların İncelenmesi |
13 | Gebelik ve kanser | Kaynakların İncelenmesi |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
Eroğlu K, Koç, G. Jinekolojik Kanser Kontrolü ve Hemşirelik Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi (2014) 77–90 Körükçü Ö. Bazı Yaşamsal Geçişler Zordur. Jinekolojik Kanser Tanısı Almak Gibi... ACU Sağlık Bil Derg 2018; 9(3):248-254 Gonca S., Aydoğdu M, , Özsoy Ü. Serviks kanseri ve HPV Cervical cancer and HPV., Androl Bul 2018;20:25−29 https://www.doi.org/10.24898/tandro.2018.62533 Şencan İ., İnce, GN. Türkiye Kanser İstatistikleri Ankara,2016. Erzurum, Alim, N 2019Türkiye’de Ve Dünyada Kanser Epidemiyolojisi Koç Bebek A. Kadınlarda sık görülen diğer kanserler Taşkın L. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, VI.Baskı, Ankara, 2005. Alexander L L , Larosa J H, Bader H.,Garfield S., Alexander W J. Understanding and Preventing Cardiovasküler Disease and Canser. New Dimensions İn Women’s Health. 2010. Fifth Edition. O’Conner V, “Obstetrics, Gynaecology and Women’s Health” Cambridge University Press, Cambridge, 2002 Ayhan A., Durukan T.,Günalp S., Gürkan T.Öderoğlu S.L.,Yaralı L.Yüce K.Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi.Güneş Tıp Kitapevi.2. Baskı. .(2008) Şirin, A & Kavlak O Kadın Sağlığı, Bedray Yayıncılık, , İstanbul, 2008. Güner Ö Kavlak O Neuman Sistemler Modeline Göre Endometriyum Kanserli Hastanın Bakımı: Olgu Sunumu Balikesir Saglik Bil Derg Cilt:4 Sayı:2 Ağustos 2015 Ertem G. Jinekolojik kanserlerde evde bakım Türk Onkoloji Dergisi 2010;25(3):124-132 Özdemir F Jinekolojik kanserler https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=8410 Serviks kanseri http://www.trsgo.org/menu/152/rahim-agzi-serviks-kanseri Irmak P Oskay Ü. Jinekolojik kanserlerde uygulanan pelvik radyoterapinin cinsel yaşama etkisi ve hemşirelik yaklaşımı rolü http://www.journalagent.com/androloji/pdfs/AND_2013_55_279_283.pdf Balkan A ve ark. 2013. Gebelikte Kanser ve Hemşirelik Bakımı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |