Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
CİNSEL SAĞLIK-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Merve ŞEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Handan ÖZCAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıCinselliğin bedensel, duygusal, entellektüel ve sosyal yönlerinin hayatı zenginleştiren, kişilik, iletişim ve sevgiyi güçlendiren biçimde ele alınmasını sağlamak. Cinselliğin sağlıklı olarak yaşanması, yaşam evrelerine göre cinsellik ve disfonksiyonlarının ele alınması, cinsel işlev bozukluklarının önlenmesi ve tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi ayrıca gerekli danışmanlık yapılması yönünde hedefler oluşturulmuştur.
Dersin İçeriğiBu ders; Cinsel Sağlığa Giriş
,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi


,Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi
,Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler
,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi)
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem)
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem)
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi)
,Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari
,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar
,Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıklı cinsel davranışları tanımlar10, 16, 9A
Cinsel disfonksiyonların tanımlar 10, 16, 9A
Yaşam evrelerine göre cinsel fonksiyonu ve disfonksiyonları tanımlar 10, 16, 9A
Cinsel disfonksiyonların tedavi ve tanı yöntemleri bilir 10, 16, 9A
Uygun cinsel danışmanlık yapar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Cinsel Sağlığa Giriş
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
2Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi


Önerilen kaynaktan hazırlanılması
3Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
4Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
5Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
6Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
7Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
8Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
9Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
10Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
11Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
12Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı Function Disorders Önerilen kaynaktan hazırlanılması
Kaynak
Güncel literatür taraması, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5) Büyükkayacı Duman N. Cinsel Sağlık. Nobel Tıp Kitabevleri 2019. Position paper / Journal of Adolescent Health 54 (2014) 491-496. Kraçun et. al. Quantitative and qualitative assessment of maternal sexuality during pregnancy. J Perinat Med. 2019 Apr 24;47(3):335-340. doi: 10.1515/jpm-2018-0206. P. Grussu et al. Sexuality in the perinatal period: A systematic review of reviews and recommendations for practice. Sexual & Reproductive Healthcare 30 (2021) 100668 A. O. Yeniel & E. Petri. Pregnancy, childbirth, and sexual function: perceptions and facts. Int Urogynecol J (2014) 25:5–14. Alan Dikmen and Çankaya. The Effect of Exposure to Sexual Violence on Sexual Dysfunction and Sexual Distress in Pregnant Women. J Sex Med 2020;17:2394e2407. M. Aydin, N. Cayonu, M. Kadihasanoglu, et al. Comparison of sexual functions in pregnant and non-pregnant women. Urol J, 12 (2015), pp. 2339-2344. J. Murtagh. Female sexual function, dysfunction, and pregnancy: implications for practice. J Midwifery Womens Health, 55 (2010), pp. 438-446. R. Bayrami, N. Sattarzadeh, F.R. Koochaksariie, et al. Sexual dysfunction in couples and its related factors during pregnancy. JRI, 9 (2008), pp. 271-282.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)86
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(86/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
CİNSEL SAĞLIK-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Merve ŞEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Handan ÖZCAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıCinselliğin bedensel, duygusal, entellektüel ve sosyal yönlerinin hayatı zenginleştiren, kişilik, iletişim ve sevgiyi güçlendiren biçimde ele alınmasını sağlamak. Cinselliğin sağlıklı olarak yaşanması, yaşam evrelerine göre cinsellik ve disfonksiyonlarının ele alınması, cinsel işlev bozukluklarının önlenmesi ve tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi ayrıca gerekli danışmanlık yapılması yönünde hedefler oluşturulmuştur.
Dersin İçeriğiBu ders; Cinsel Sağlığa Giriş
,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi


,Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi
,Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler
,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi)
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem)
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem)
,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi)
,Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari
,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar
,Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıklı cinsel davranışları tanımlar10, 16, 9A
Cinsel disfonksiyonların tanımlar 10, 16, 9A
Yaşam evrelerine göre cinsel fonksiyonu ve disfonksiyonları tanımlar 10, 16, 9A
Cinsel disfonksiyonların tedavi ve tanı yöntemleri bilir 10, 16, 9A
Uygun cinsel danışmanlık yapar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Cinsel Sağlığa Giriş
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
2Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi


Önerilen kaynaktan hazırlanılması
3Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
4Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
5Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
6Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
7Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
8Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
9Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi)
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
10Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
11Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar
Önerilen kaynaktan hazırlanılması
12Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı Function Disorders Önerilen kaynaktan hazırlanılması
Kaynak
Güncel literatür taraması, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5) Büyükkayacı Duman N. Cinsel Sağlık. Nobel Tıp Kitabevleri 2019. Position paper / Journal of Adolescent Health 54 (2014) 491-496. Kraçun et. al. Quantitative and qualitative assessment of maternal sexuality during pregnancy. J Perinat Med. 2019 Apr 24;47(3):335-340. doi: 10.1515/jpm-2018-0206. P. Grussu et al. Sexuality in the perinatal period: A systematic review of reviews and recommendations for practice. Sexual & Reproductive Healthcare 30 (2021) 100668 A. O. Yeniel & E. Petri. Pregnancy, childbirth, and sexual function: perceptions and facts. Int Urogynecol J (2014) 25:5–14. Alan Dikmen and Çankaya. The Effect of Exposure to Sexual Violence on Sexual Dysfunction and Sexual Distress in Pregnant Women. J Sex Med 2020;17:2394e2407. M. Aydin, N. Cayonu, M. Kadihasanoglu, et al. Comparison of sexual functions in pregnant and non-pregnant women. Urol J, 12 (2015), pp. 2339-2344. J. Murtagh. Female sexual function, dysfunction, and pregnancy: implications for practice. J Midwifery Womens Health, 55 (2010), pp. 438-446. R. Bayrami, N. Sattarzadeh, F.R. Koochaksariie, et al. Sexual dysfunction in couples and its related factors during pregnancy. JRI, 9 (2008), pp. 271-282.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:26Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:29