Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CİNSEL SAĞLIK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Merve ŞEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Handan ÖZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Cinselliğin bedensel, duygusal, entellektüel ve sosyal yönlerinin hayatı zenginleştiren, kişilik, iletişim ve sevgiyi güçlendiren biçimde ele alınmasını sağlamak. Cinselliğin sağlıklı olarak yaşanması, yaşam evrelerine göre cinsellik ve disfonksiyonlarının ele alınması, cinsel işlev bozukluklarının önlenmesi ve tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi ayrıca gerekli danışmanlık yapılması yönünde hedefler oluşturulmuştur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Cinsel Sağlığa Giriş ,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi ,Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi ,Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler ,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi) ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem) ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem) ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi) ,Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari ,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar ,Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı cinsel davranışları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Cinsel disfonksiyonların tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Yaşam evrelerine göre cinsel fonksiyonu ve disfonksiyonları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Cinsel disfonksiyonların tedavi ve tanı yöntemleri bilir | 10, 16, 9 | A |
Uygun cinsel danışmanlık yapar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cinsel Sağlığa Giriş | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
2 | Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
3 | Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
4 | Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
5 | Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
6 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
7 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
8 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
9 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
10 | Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
11 | Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
12 | Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı | Function Disorders Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
Kaynak |
Güncel literatür taraması, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5) Büyükkayacı Duman N. Cinsel Sağlık. Nobel Tıp Kitabevleri 2019. Position paper / Journal of Adolescent Health 54 (2014) 491-496. Kraçun et. al. Quantitative and qualitative assessment of maternal sexuality during pregnancy. J Perinat Med. 2019 Apr 24;47(3):335-340. doi: 10.1515/jpm-2018-0206. P. Grussu et al. Sexuality in the perinatal period: A systematic review of reviews and recommendations for practice. Sexual & Reproductive Healthcare 30 (2021) 100668 A. O. Yeniel & E. Petri. Pregnancy, childbirth, and sexual function: perceptions and facts. Int Urogynecol J (2014) 25:5–14. Alan Dikmen and Çankaya. The Effect of Exposure to Sexual Violence on Sexual Dysfunction and Sexual Distress in Pregnant Women. J Sex Med 2020;17:2394e2407. M. Aydin, N. Cayonu, M. Kadihasanoglu, et al. Comparison of sexual functions in pregnant and non-pregnant women. Urol J, 12 (2015), pp. 2339-2344. J. Murtagh. Female sexual function, dysfunction, and pregnancy: implications for practice. J Midwifery Womens Health, 55 (2010), pp. 438-446. R. Bayrami, N. Sattarzadeh, F.R. Koochaksariie, et al. Sexual dysfunction in couples and its related factors during pregnancy. JRI, 9 (2008), pp. 271-282. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(86/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CİNSEL SAĞLIK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Merve ŞEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Handan ÖZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Cinselliğin bedensel, duygusal, entellektüel ve sosyal yönlerinin hayatı zenginleştiren, kişilik, iletişim ve sevgiyi güçlendiren biçimde ele alınmasını sağlamak. Cinselliğin sağlıklı olarak yaşanması, yaşam evrelerine göre cinsellik ve disfonksiyonlarının ele alınması, cinsel işlev bozukluklarının önlenmesi ve tedavi yöntemlerinin öğrenilmesi ayrıca gerekli danışmanlık yapılması yönünde hedefler oluşturulmuştur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Cinsel Sağlığa Giriş ,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi ,Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi ,Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler ,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi) ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem) ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem) ,Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi) ,Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari ,Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar ,Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı cinsel davranışları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Cinsel disfonksiyonların tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Yaşam evrelerine göre cinsel fonksiyonu ve disfonksiyonları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Cinsel disfonksiyonların tedavi ve tanı yöntemleri bilir | 10, 16, 9 | A |
Uygun cinsel danışmanlık yapar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cinsel Sağlığa Giriş | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
2 | Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanımı, Sınıflandırılması, Epidemiyolojisi ve Fizyopatolojisi | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
3 | Cinsel İşlev Bozukluklarının Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
4 | Toplumların Cinselliğe Bakışı ve Cinsel Mitler | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
5 | Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Psikososyal, Kültürel, Etik, Ekonomik Ve Kişilerarası Boyutları | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
6 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Adölesan Dönemi) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
7 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Gebelik ve Doğum Sonu Dönem) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
8 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Menopozal Dönem) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
9 | Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Fonksiyon (Yaşlılık Dönemi) | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
10 | Jinekolojik Onkoloji Hastalarinda Cinsel İşlev Bozukluklari Ve Tedavi Yaklaşimlari | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
11 | Cinsel Fonksiyon Bozukluklarının Tanı ve Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar | Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
12 | Cinsel Sağlık sorunlarında Ebelik Yaklaşımı | Function Disorders Önerilen kaynaktan hazırlanılması |
Kaynak |
Güncel literatür taraması, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5) Büyükkayacı Duman N. Cinsel Sağlık. Nobel Tıp Kitabevleri 2019. Position paper / Journal of Adolescent Health 54 (2014) 491-496. Kraçun et. al. Quantitative and qualitative assessment of maternal sexuality during pregnancy. J Perinat Med. 2019 Apr 24;47(3):335-340. doi: 10.1515/jpm-2018-0206. P. Grussu et al. Sexuality in the perinatal period: A systematic review of reviews and recommendations for practice. Sexual & Reproductive Healthcare 30 (2021) 100668 A. O. Yeniel & E. Petri. Pregnancy, childbirth, and sexual function: perceptions and facts. Int Urogynecol J (2014) 25:5–14. Alan Dikmen and Çankaya. The Effect of Exposure to Sexual Violence on Sexual Dysfunction and Sexual Distress in Pregnant Women. J Sex Med 2020;17:2394e2407. M. Aydin, N. Cayonu, M. Kadihasanoglu, et al. Comparison of sexual functions in pregnant and non-pregnant women. Urol J, 12 (2015), pp. 2339-2344. J. Murtagh. Female sexual function, dysfunction, and pregnancy: implications for practice. J Midwifery Womens Health, 55 (2010), pp. 438-446. R. Bayrami, N. Sattarzadeh, F.R. Koochaksariie, et al. Sexual dysfunction in couples and its related factors during pregnancy. JRI, 9 (2008), pp. 271-282. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |