Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUMU DESTEKLEYEN BÜTÜNSEL YÖNTEMLER | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğumda ekip çalışmasının ruhunu kavrayarak normal ilerleyen doğumda spontanlığı destekleme niteliği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Rol değiştirme ve güven oyunları,Sosyodrama ile ekip arkadaşlarını tanıma çalışmaları,Grup güveni oluşturma,Doğum canlandırması,Ebelik ve doğum uygulamaları esnasında iletişim sorunları,Doğaçlama ya da kurgulanmış oyunlarla mesleğe uygun davranış, bilgi ve becerileri,Yararlı olmayan inanç ve varsayımların değiştirilmesi,Doğumda gerektiği kadar eyleme girmek,Doğal doğuma uygun ortam hazırlamak,İçgüdünün önemi ve içgüdü sesi oluşturma,Gebe ile iletişim kurma ve bilinçli karar vermeye destek,Ebenin iş stresi ile baş etme yaklaşımları,Doğumda sesin serbest bırakılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğum uygulamaları esnasında karşılaştığı sorunlarla yüzleşip yeniden betimleyebilir | 10, 16, 4, 9 | A, D |
Farklı sosyodrama teknikleri ve oyunlarla doğum ekibini tanıyabilmesi | 10, 16, 4, 9 | A, D, E |
Doğumun akışına engel olabilen inançlar ve varsayımları tartışabilmesi | 10, 16, 4, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Rol değiştirme ve güven oyunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sosyodrama ile ekip arkadaşlarını tanıma çalışmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Grup güveni oluşturma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum canlandırması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebelik ve doğum uygulamaları esnasında iletişim sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğaçlama ya da kurgulanmış oyunlarla mesleğe uygun davranış, bilgi ve becerileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yararlı olmayan inanç ve varsayımların değiştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğumda gerektiği kadar eyleme girmek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Doğal doğuma uygun ortam hazırlamak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İçgüdünün önemi ve içgüdü sesi oluşturma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Gebe ile iletişim kurma ve bilinçli karar vermeye destek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ebenin iş stresi ile baş etme yaklaşımları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğumda sesin serbest bırakılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Öğretim elemanları tarafından verilecek |
1-Simkin P. The Birth Partner A Complete Guide to Childbirth for Dads, Doulas, and All Other Labor Companions 2-Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği, Irvin Yalom,Kabalcı. 3- Moreno’dan Bu Yana Psikodrama,, Paul Hıolmes, Marcia Karp, Micheal Watson, Çeviri Editörü; Nevzat Uçtum Muhtar, Nobel 4- Sosyometri ve Psikodrama, Üstün Dökmen, Sistem Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 28 | 392 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 28 | 392 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 814 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(814/30) | 27 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUMU DESTEKLEYEN BÜTÜNSEL YÖNTEMLER | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Filiz OKUMUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Doğumda ekip çalışmasının ruhunu kavrayarak normal ilerleyen doğumda spontanlığı destekleme niteliği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Rol değiştirme ve güven oyunları,Sosyodrama ile ekip arkadaşlarını tanıma çalışmaları,Grup güveni oluşturma,Doğum canlandırması,Ebelik ve doğum uygulamaları esnasında iletişim sorunları,Doğaçlama ya da kurgulanmış oyunlarla mesleğe uygun davranış, bilgi ve becerileri,Yararlı olmayan inanç ve varsayımların değiştirilmesi,Doğumda gerektiği kadar eyleme girmek,Doğal doğuma uygun ortam hazırlamak,İçgüdünün önemi ve içgüdü sesi oluşturma,Gebe ile iletişim kurma ve bilinçli karar vermeye destek,Ebenin iş stresi ile baş etme yaklaşımları,Doğumda sesin serbest bırakılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğum uygulamaları esnasında karşılaştığı sorunlarla yüzleşip yeniden betimleyebilir | 10, 16, 4, 9 | A, D |
Farklı sosyodrama teknikleri ve oyunlarla doğum ekibini tanıyabilmesi | 10, 16, 4, 9 | A, D, E |
Doğumun akışına engel olabilen inançlar ve varsayımları tartışabilmesi | 10, 16, 4, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Rol değiştirme ve güven oyunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sosyodrama ile ekip arkadaşlarını tanıma çalışmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Grup güveni oluşturma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum canlandırması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebelik ve doğum uygulamaları esnasında iletişim sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğaçlama ya da kurgulanmış oyunlarla mesleğe uygun davranış, bilgi ve becerileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yararlı olmayan inanç ve varsayımların değiştirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğumda gerektiği kadar eyleme girmek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Doğal doğuma uygun ortam hazırlamak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İçgüdünün önemi ve içgüdü sesi oluşturma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Gebe ile iletişim kurma ve bilinçli karar vermeye destek | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ebenin iş stresi ile baş etme yaklaşımları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğumda sesin serbest bırakılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Öğretim elemanları tarafından verilecek |
1-Simkin P. The Birth Partner A Complete Guide to Childbirth for Dads, Doulas, and All Other Labor Companions 2-Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği, Irvin Yalom,Kabalcı. 3- Moreno’dan Bu Yana Psikodrama,, Paul Hıolmes, Marcia Karp, Micheal Watson, Çeviri Editörü; Nevzat Uçtum Muhtar, Nobel 4- Sosyometri ve Psikodrama, Üstün Dökmen, Sistem Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |