Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BÜYÜME VE GELİŞME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Hilal MERCAN AKÇAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, gelişim kuramları, bebeklik, erken çocukluk, orta ve geç çocukluk ve ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim hakkında bilgi edinmesi ve bu konulara ilişkin literatürde yapılmış çalışmaların ders içinde sunulması hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişim ve büyümede temel kavramlar ,Gelişim kuramları,Gelişim Kuramları (devamı), Gelişimin Biyolojik ve Çevresel Temelleri ,Bebeklik döneminde fiziksel gelişim,Bebeklik döneminde bilişsel ve sosyal duygusal gelişim,Erken çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim,Orta ve geç çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim,Ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim,Yaş gruplarına göre büyüme gelişme özellikleri ve sık görülen sorunlar ,Makale sunumu,Makale sunumu,Makale sunumu,Makale sunumu,Makale sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Büyüme ve gelişme ile ilgili terimleri bilir | 10, 16, 9 | A, E |
Doğum öncesi, doğum sürecini ve bebeklikte fiziksel büyüme ve gelişimi, motor gelişimi, duyu ve algı gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Erken çocukluk döneminde fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Orta ve geç çocukluk döneminde fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişim ve büyümede temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gelişim kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Gelişim Kuramları (devamı), Gelişimin Biyolojik ve Çevresel Temelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Bebeklik döneminde fiziksel gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bebeklik döneminde bilişsel ve sosyal duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Erken çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Orta ve geç çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yaş gruplarına göre büyüme gelişme özellikleri ve sık görülen sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Gallahue, D. L., Omzun, J. C. (1995). Understanding Motor Development. U.S.A. ? Kirchner, G., Fishburne, G. J. (1995). Physical Education for Elementary School Children. U.S.A. Santrock, J. (2016). Yaşam boyu gelişim. Nobel: Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 83 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(83/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BÜYÜME VE GELİŞME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Hilal MERCAN AKÇAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, gelişim kuramları, bebeklik, erken çocukluk, orta ve geç çocukluk ve ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim hakkında bilgi edinmesi ve bu konulara ilişkin literatürde yapılmış çalışmaların ders içinde sunulması hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişim ve büyümede temel kavramlar ,Gelişim kuramları,Gelişim Kuramları (devamı), Gelişimin Biyolojik ve Çevresel Temelleri ,Bebeklik döneminde fiziksel gelişim,Bebeklik döneminde bilişsel ve sosyal duygusal gelişim,Erken çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim,Orta ve geç çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim,Ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim,Yaş gruplarına göre büyüme gelişme özellikleri ve sık görülen sorunlar ,Makale sunumu,Makale sunumu,Makale sunumu,Makale sunumu,Makale sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Büyüme ve gelişme ile ilgili terimleri bilir | 10, 16, 9 | A, E |
Doğum öncesi, doğum sürecini ve bebeklikte fiziksel büyüme ve gelişimi, motor gelişimi, duyu ve algı gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Erken çocukluk döneminde fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Orta ve geç çocukluk döneminde fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel ve duygusal gelişimi açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişim ve büyümede temel kavramlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gelişim kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Gelişim Kuramları (devamı), Gelişimin Biyolojik ve Çevresel Temelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Bebeklik döneminde fiziksel gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bebeklik döneminde bilişsel ve sosyal duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Erken çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Orta ve geç çocuklukta fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ergenlik döneminde fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yaş gruplarına göre büyüme gelişme özellikleri ve sık görülen sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Makale sunumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Gallahue, D. L., Omzun, J. C. (1995). Understanding Motor Development. U.S.A. ? Kirchner, G., Fishburne, G. J. (1995). Physical Education for Elementary School Children. U.S.A. Santrock, J. (2016). Yaşam boyu gelişim. Nobel: Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |