Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Anayit Margirit COŞKUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve konuları, interaktif yöntemlerle tartışarak bu konuda farkındalık yaratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı, programın amaç ve hedeflerinin açıklanması Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapma Dersin işleyiş yönteminin açıklanması,Cinsellik ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları, kuramsal çerçeve (Ppt) Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Testi (Alıştırma) ve Tartışma,Yaşamda 1 Gün Etkinliği… 24 Saatlik Bir Yaşam…. Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bilgi Sunum (Ppt),Toplumsal Cinsiyet İle İlgili Kişisel Deneyimler Etkinliği (Balık, Dalgalar ve Balonlar) Grubun yaşam nehrini oluşturma ve analizini yapma,Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketlerinin nedeni ve tarihçesi (Ppt),Kadın hakları açısından Uluslararası Sözleşmeler (Ppt),Ayrımcılık Yaprakları (büyük grupla paylaşılması) Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin farklı yaşam alanlarına yansımaları (Ppt ve bilgi notu) ,Örnek Vaka Çalışması ( Vakalar içinden eşitsizlik alanlarının saptanıp grupla paylaşılması),Doğumdan Ölüme: Yaşam Döngüsünde Karşılaşılan Şiddet” Etkinliği ve tartışılması Kadına yönelik şiddet türleri (Fiziksel, psikolojik veya duygusal, ekonomik, sözel, cinsel şiddet) / Ppt Sunum ,• Kadına Yönelik Şiddet Alanları -Aile içi, Okul ve Kamu alanı-Beyin Fırtınası (FC kağıdı ya da tahtaya yazılacak) • Şiddet Alanları ve Şiddet Döngüsü Hakkında Bilgi (Ppt) ,• Kadına Yönelik Şiddetle İlgili Mitler ve Gerçekler Etkinliği,Kadına yönelik şiddetin hukuksal boyutu ve yapılması gerekenler Sığınma evleri, kadını üretime katma • Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlamak üzere yapılması gerekenler, eşitlik mücadelesinde bireysel, toplumsal, ulusal-uluslar arası Stratejiler (Ppt) ,Makale okuma ve tartışma “Yoksulluğun feminizasyonu” kavramı (Ppt) ,Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi, Ders hakkındaki izlenimlerin tartışılması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toplumsal cinsiyet kavram ve kapsamı, toplumsal cinsiyete dayalı toplumsal yapılar hakkında bilgi edinir. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Toplumsal cinsiyet rolleri hakkında duyarlılık geliştirir. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Kadın hareketlerinin tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Toplumsal cinsiyet eşitsizliği söz konusu olan yaşam alanlarını açıklar. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Üreme sağlığı alanında toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin boyutunu fark eder | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Kadına yönelik şiddet, aile içi şiddet, toplumsal cinsiyet ve kültür kavramlarını ilişkilendirir. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeleri ayırt eder. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında yasal, toplumsal ve politik stratejileri açıklar. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, programın amaç ve hedeflerinin açıklanması Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapma Dersin işleyiş yönteminin açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Cinsellik ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları, kuramsal çerçeve (Ppt) Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Testi (Alıştırma) ve Tartışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yaşamda 1 Gün Etkinliği… 24 Saatlik Bir Yaşam…. Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bilgi Sunum (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Toplumsal Cinsiyet İle İlgili Kişisel Deneyimler Etkinliği (Balık, Dalgalar ve Balonlar) Grubun yaşam nehrini oluşturma ve analizini yapma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketlerinin nedeni ve tarihçesi (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kadın hakları açısından Uluslararası Sözleşmeler (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ayrımcılık Yaprakları (büyük grupla paylaşılması) Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin farklı yaşam alanlarına yansımaları (Ppt ve bilgi notu) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Örnek Vaka Çalışması ( Vakalar içinden eşitsizlik alanlarının saptanıp grupla paylaşılması) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğumdan Ölüme: Yaşam Döngüsünde Karşılaşılan Şiddet” Etkinliği ve tartışılması Kadına yönelik şiddet türleri (Fiziksel, psikolojik veya duygusal, ekonomik, sözel, cinsel şiddet) / Ppt Sunum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | • Kadına Yönelik Şiddet Alanları -Aile içi, Okul ve Kamu alanı-Beyin Fırtınası (FC kağıdı ya da tahtaya yazılacak) • Şiddet Alanları ve Şiddet Döngüsü Hakkında Bilgi (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | • Kadına Yönelik Şiddetle İlgili Mitler ve Gerçekler Etkinliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kadına yönelik şiddetin hukuksal boyutu ve yapılması gerekenler Sığınma evleri, kadını üretime katma • Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlamak üzere yapılması gerekenler, eşitlik mücadelesinde bireysel, toplumsal, ulusal-uluslar arası Stratejiler (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Makale okuma ve tartışma “Yoksulluğun feminizasyonu” kavramı (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi, Ders hakkındaki izlenimlerin tartışılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), 2008, s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması 6. CEDAW-Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleme Raporu 7. 1995 Pekin IV. Dünya Kadın Konferans Raporu 8. Üreme ve Cinsel Haklar; UNFPA ve İnsan kaynakları Geliştirme Vakfı Raporu, 2005 9. IPPF Üreme Hakları ve Cinsel Haklar Bildirgesi, Vizyon 2000, Uluslararası Federasyonu - 1996, (Türkiye Aile Planlaması Derneği tarafından Türkçe’ye tercüme edilmiştir.) Türkiye Aile Planlaması Derneği Yayınları, No. 54, 1997. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Anayit Margirit COŞKUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve konuları, interaktif yöntemlerle tartışarak bu konuda farkındalık yaratmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders tanıtımı, programın amaç ve hedeflerinin açıklanması Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapma Dersin işleyiş yönteminin açıklanması,Cinsellik ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları, kuramsal çerçeve (Ppt) Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Testi (Alıştırma) ve Tartışma,Yaşamda 1 Gün Etkinliği… 24 Saatlik Bir Yaşam…. Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bilgi Sunum (Ppt),Toplumsal Cinsiyet İle İlgili Kişisel Deneyimler Etkinliği (Balık, Dalgalar ve Balonlar) Grubun yaşam nehrini oluşturma ve analizini yapma,Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketlerinin nedeni ve tarihçesi (Ppt),Kadın hakları açısından Uluslararası Sözleşmeler (Ppt),Ayrımcılık Yaprakları (büyük grupla paylaşılması) Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin farklı yaşam alanlarına yansımaları (Ppt ve bilgi notu) ,Örnek Vaka Çalışması ( Vakalar içinden eşitsizlik alanlarının saptanıp grupla paylaşılması),Doğumdan Ölüme: Yaşam Döngüsünde Karşılaşılan Şiddet” Etkinliği ve tartışılması Kadına yönelik şiddet türleri (Fiziksel, psikolojik veya duygusal, ekonomik, sözel, cinsel şiddet) / Ppt Sunum ,• Kadına Yönelik Şiddet Alanları -Aile içi, Okul ve Kamu alanı-Beyin Fırtınası (FC kağıdı ya da tahtaya yazılacak) • Şiddet Alanları ve Şiddet Döngüsü Hakkında Bilgi (Ppt) ,• Kadına Yönelik Şiddetle İlgili Mitler ve Gerçekler Etkinliği,Kadına yönelik şiddetin hukuksal boyutu ve yapılması gerekenler Sığınma evleri, kadını üretime katma • Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlamak üzere yapılması gerekenler, eşitlik mücadelesinde bireysel, toplumsal, ulusal-uluslar arası Stratejiler (Ppt) ,Makale okuma ve tartışma “Yoksulluğun feminizasyonu” kavramı (Ppt) ,Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi, Ders hakkındaki izlenimlerin tartışılması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toplumsal cinsiyet kavram ve kapsamı, toplumsal cinsiyete dayalı toplumsal yapılar hakkında bilgi edinir. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Toplumsal cinsiyet rolleri hakkında duyarlılık geliştirir. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Kadın hareketlerinin tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Toplumsal cinsiyet eşitsizliği söz konusu olan yaşam alanlarını açıklar. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Üreme sağlığı alanında toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin boyutunu fark eder | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Kadına yönelik şiddet, aile içi şiddet, toplumsal cinsiyet ve kültür kavramlarını ilişkilendirir. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeleri ayırt eder. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında yasal, toplumsal ve politik stratejileri açıklar. | 10, 15, 16, 19, 4, 5, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, programın amaç ve hedeflerinin açıklanması Dersten beklentilerin alınması ve kontrat yapma Dersin işleyiş yönteminin açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Cinsellik ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları, kuramsal çerçeve (Ppt) Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Testi (Alıştırma) ve Tartışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yaşamda 1 Gün Etkinliği… 24 Saatlik Bir Yaşam…. Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bilgi Sunum (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Toplumsal Cinsiyet İle İlgili Kişisel Deneyimler Etkinliği (Balık, Dalgalar ve Balonlar) Grubun yaşam nehrini oluşturma ve analizini yapma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Dünya’da ve Türkiye’de kadın hareketlerinin nedeni ve tarihçesi (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kadın hakları açısından Uluslararası Sözleşmeler (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ayrımcılık Yaprakları (büyük grupla paylaşılması) Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin farklı yaşam alanlarına yansımaları (Ppt ve bilgi notu) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Örnek Vaka Çalışması ( Vakalar içinden eşitsizlik alanlarının saptanıp grupla paylaşılması) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğumdan Ölüme: Yaşam Döngüsünde Karşılaşılan Şiddet” Etkinliği ve tartışılması Kadına yönelik şiddet türleri (Fiziksel, psikolojik veya duygusal, ekonomik, sözel, cinsel şiddet) / Ppt Sunum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | • Kadına Yönelik Şiddet Alanları -Aile içi, Okul ve Kamu alanı-Beyin Fırtınası (FC kağıdı ya da tahtaya yazılacak) • Şiddet Alanları ve Şiddet Döngüsü Hakkında Bilgi (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | • Kadına Yönelik Şiddetle İlgili Mitler ve Gerçekler Etkinliği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kadına yönelik şiddetin hukuksal boyutu ve yapılması gerekenler Sığınma evleri, kadını üretime katma • Toplumsal cinsiyet eşitliği sağlamak üzere yapılması gerekenler, eşitlik mücadelesinde bireysel, toplumsal, ulusal-uluslar arası Stratejiler (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Makale okuma ve tartışma “Yoksulluğun feminizasyonu” kavramı (Ppt) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Çeşitli etkinliklerle dersin değerlendirilmesi, Ders hakkındaki izlenimlerin tartışılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), 2008, s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması 6. CEDAW-Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleme Raporu 7. 1995 Pekin IV. Dünya Kadın Konferans Raporu 8. Üreme ve Cinsel Haklar; UNFPA ve İnsan kaynakları Geliştirme Vakfı Raporu, 2005 9. IPPF Üreme Hakları ve Cinsel Haklar Bildirgesi, Vizyon 2000, Uluslararası Federasyonu - 1996, (Türkiye Aile Planlaması Derneği tarafından Türkçe’ye tercüme edilmiştir.) Türkiye Aile Planlaması Derneği Yayınları, No. 54, 1997. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | 2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | 3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | 4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | 5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | 6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | 7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | 8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | 9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | 10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | 11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | 12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | 13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | 15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | 16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | 17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | 18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | 19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | 20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | 21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |