Bu derste öğrencilerin; hava araçlarının uçma prensipleri, uçuş destek sistemleri ve bu sistemlerin çalışma prensiplerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel kavramlar ve prensipler,Kanat profili ve özellikleri.,Uçak elemanları ve temel kavramlar.,Yapısal sınıflandırma.,Kanat çeşitleri ve kanat yapı elemanları.,Gövde çeşitleri ve gövde yapı elemanları.,Konuların Tekrarı,İniş takımları.,Tekerlekler ve fren sistemlerinin çeşitleri ve yapısal özellikleri.,Hava aracı motorları.,Uçuş kontrol yüzeyleri.,Ses hızı,Mach sayısı ve süpersonik uçaklar.,Giriş kapıları,acil çıkışlar ve kapı açma ve kapatma kuralları.,Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Uçma ile ilgili temel kavramları açıklayabilecek.
14, 16, 9
A
1.1.Uçuşun temel prensiplerini (kaldırma kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklar.
1.2.Uçma kavramını, atmosferin fiziksel özelliklerini ve Uluslararası Standart Atmosfer kavramını tanımlar.
1.3.Aerodinamiğin temel prensiplerini ifade eder.
2.Uçağın bölümlerini ve yapısal elemanlarını açıklayabilecek.
14, 16, 9
A
2.1.Yapısal elemanlara gelen yükleri, gerilmeleri tanımlar, sınıfladırmalarını yapar.
2.2.Tasarım yaklaşımlarını ve uçaklarda kullanılan malzemeleri açıklar.
3.Kanat, gövde, iniş takımları ve motorların görevlerini açıklayabilecek.
14, 16, 9
A
3.1.Kanadın görevlerini ve kanat gövde bağlantılarını açıklar.
3.2.Kanat yapısında kullanılan yapısal elemanları tanımlar.
3.3.Gövdenin görevlerini ve uçaklarda bulunan gövde yapılarını ifade edebilir.
4.Hava araçlarında denge ve kararlılığı tanımlayabilecek.
14, 16, 9
A
4.1.Uçağın eksenlerini ve eksenler etrafında hareketlerini tanımlar.
4.2.Uçuş kontrol yüzeylerini sınıflandırır, hareket ve kontrol yöntemlerini açıklar.
5.Yüksek hızlı uçuşun özelliklerini tanımlayabilecektir.
14, 16, 9
A
5.1.Ses hızı, Mach sayısı ve kritik Mach sayısı kavramlarını açıklar.
5.2.Sübsonik, transonik, süpersonik uçuş özelliklerini kavrar.
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel kavramlar ve prensipler
2
Kanat profili ve özellikleri.
3
Uçak elemanları ve temel kavramlar.
4
Yapısal sınıflandırma.
5
Kanat çeşitleri ve kanat yapı elemanları.
6
Gövde çeşitleri ve gövde yapı elemanları.
7
Konuların Tekrarı
8
İniş takımları.
9
Tekerlekler ve fren sistemlerinin çeşitleri ve yapısal özellikleri.
10
Hava aracı motorları.
11
Uçuş kontrol yüzeyleri.
12
Ses hızı,Mach sayısı ve süpersonik uçaklar.
13
Giriş kapıları,acil çıkışlar ve kapı açma ve kapatma kuralları.
14
Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi.
Kaynak
Uçuş teorisi ve Temel Uçak Bilgisi ,Atatürk Üniversitesi,Burak Mehmet Yaman
Uçuş Teorisi ve Temel Uçak Bilgisi ,Dr. .Seyhun Durmuş
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Takım çalışması becerisi
2
Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi
X
3
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
4
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi
X
5
Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi
X
6
Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi
X
7
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
X
8
Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi
X
9
Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi
X
10
Yabancı dilde iletişim kurma becerisi
11
Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi
X
12
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi
X
13
Etkin iletişim kurma becerisi
X
14
Mesleki öz güven becerisi
X
15
Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
2
12
24
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
8
16
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
3
7
21
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
2
5
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
2
12
24
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
137
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(137/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
GENEL UÇAK BİLGİSİ
SHK1112479
Güz Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Çarşamba 12:45-13:30
Çarşamba 13:30-14:15
Çarşamba 14:30-15:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Fevzi YURTOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu derste öğrencilerin; hava araçlarının uçma prensipleri, uçuş destek sistemleri ve bu sistemlerin çalışma prensiplerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel kavramlar ve prensipler,Kanat profili ve özellikleri.,Uçak elemanları ve temel kavramlar.,Yapısal sınıflandırma.,Kanat çeşitleri ve kanat yapı elemanları.,Gövde çeşitleri ve gövde yapı elemanları.,Konuların Tekrarı,İniş takımları.,Tekerlekler ve fren sistemlerinin çeşitleri ve yapısal özellikleri.,Hava aracı motorları.,Uçuş kontrol yüzeyleri.,Ses hızı,Mach sayısı ve süpersonik uçaklar.,Giriş kapıları,acil çıkışlar ve kapı açma ve kapatma kuralları.,Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Uçma ile ilgili temel kavramları açıklayabilecek.
14, 16, 9
A
1.1.Uçuşun temel prensiplerini (kaldırma kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklar.
1.2.Uçma kavramını, atmosferin fiziksel özelliklerini ve Uluslararası Standart Atmosfer kavramını tanımlar.
1.3.Aerodinamiğin temel prensiplerini ifade eder.
2.Uçağın bölümlerini ve yapısal elemanlarını açıklayabilecek.
14, 16, 9
A
2.1.Yapısal elemanlara gelen yükleri, gerilmeleri tanımlar, sınıfladırmalarını yapar.
2.2.Tasarım yaklaşımlarını ve uçaklarda kullanılan malzemeleri açıklar.
3.Kanat, gövde, iniş takımları ve motorların görevlerini açıklayabilecek.
14, 16, 9
A
3.1.Kanadın görevlerini ve kanat gövde bağlantılarını açıklar.
3.2.Kanat yapısında kullanılan yapısal elemanları tanımlar.
3.3.Gövdenin görevlerini ve uçaklarda bulunan gövde yapılarını ifade edebilir.
4.Hava araçlarında denge ve kararlılığı tanımlayabilecek.
14, 16, 9
A
4.1.Uçağın eksenlerini ve eksenler etrafında hareketlerini tanımlar.
4.2.Uçuş kontrol yüzeylerini sınıflandırır, hareket ve kontrol yöntemlerini açıklar.
5.Yüksek hızlı uçuşun özelliklerini tanımlayabilecektir.
14, 16, 9
A
5.1.Ses hızı, Mach sayısı ve kritik Mach sayısı kavramlarını açıklar.
5.2.Sübsonik, transonik, süpersonik uçuş özelliklerini kavrar.
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel kavramlar ve prensipler
2
Kanat profili ve özellikleri.
3
Uçak elemanları ve temel kavramlar.
4
Yapısal sınıflandırma.
5
Kanat çeşitleri ve kanat yapı elemanları.
6
Gövde çeşitleri ve gövde yapı elemanları.
7
Konuların Tekrarı
8
İniş takımları.
9
Tekerlekler ve fren sistemlerinin çeşitleri ve yapısal özellikleri.
10
Hava aracı motorları.
11
Uçuş kontrol yüzeyleri.
12
Ses hızı,Mach sayısı ve süpersonik uçaklar.
13
Giriş kapıları,acil çıkışlar ve kapı açma ve kapatma kuralları.
14
Genel tekrar ve dersin değerlendirilmesi.
Kaynak
Uçuş teorisi ve Temel Uçak Bilgisi ,Atatürk Üniversitesi,Burak Mehmet Yaman
Uçuş Teorisi ve Temel Uçak Bilgisi ,Dr. .Seyhun Durmuş
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Takım çalışması becerisi
2
Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi
X
3
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci
4
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi
X
5
Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi
X
6
Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi
X
7
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
X
8
Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi
X
9
Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi
X
10
Yabancı dilde iletişim kurma becerisi
11
Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi
X
12
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi
X
13
Etkin iletişim kurma becerisi
X
14
Mesleki öz güven becerisi
X
15
Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar.