Öğrenciler kısa film/video projeleri için yaratıcı bir ses kanalı yapmayı öğrenecekler.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş. / Gösterim: Playtime (1967) - Jacques Tati,Sinemada ses ve müziğin temel terimleri ve tarihi. / Temel ses kurgusu. / Gösterim: Berberian Sound Studio (2012) - Peter Strickland.,Derste çeşitli filmlerden sekansların ses analizi yapılacak. / Bir kurgu projesinde ses kütüphanesi oluşturmak.,Sinemada insan sesi. Diyalog, monolog, sözlü anlatım ve acousmêtre. Post-senkronizasyon. / Uygulamalı dublaj ve senkronizasyon çalışması. / Gösterim: David Lynch’in Lost Highway (1997), Woody Allen’ın Annie Hall (1977) ve New York (1989) Stories filmlerinden parçalar.,Foley, ortam sesi ve efektler. Bir ses evreni yaratmak. Gürültü ve sessizliğin kullanımı. / Foley uygulaması. / Gösterim: The Secret World of Foley (2014) - Daniel Jewel,Sinemada müzik. Film için beste üretimi ve müzik süpervizörlüğü. / Geçici müzikal örnekler bulmak ve onlarla çalışmak.,Müzik videoklipleri ve ses temellü görsel üretimin diğer örnekleri. / Ses ve müziğe göre kurgu yapmak.,Ses tasarımında farklı uygulamalar. Duyumsal sinema. Sessel uzam. Sanal Gerçeklik için ses tasarımı. / Temel miksaj. / Gösterim: Leviathan (2012) - Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel,Öğrencilerin projeleri üzerine konuşulacak.,Sesi hayal etmek. Ses senaryosu. / Bir sekansın ses analizi yapılacak ve dökümü çıkarılacak.,Sesi yönetmek. Saha ses kaydı için öneriler ve yöntemler. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak. / Gösterim: Blow Out (1981) - Brian De Palma,Türkiye sinemasında ses ve müzik. Erken dönem ve çağdaş Türkiye filmlerinden parçalar gösterilecek. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.,Ses post-prodüksiyonu. Ses tasarımcılarıyla, bestecilerle, müzisyenlerle ve miksaj teknisyenleriyle çalışmak ve iletişim kurmak. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. sesin görüntü ile işbirliği yaptığının tartışmasıyla başlayacak.
10, 6
A, E, F
2. Temel anlayış, görüntünün algılanmasının ses tarafından, sesin algılanmasının da görüntü tarafından etkilendiği üzerine kuruludur.
10, 6
A, E, F
3. Film ve videolardan örnekler analiz edilecektir.
10, 6
A, E, F
4. Öğrencilerden dönem projesi için yapacakları çalışmada ses ve görüntüyü bir araya getirirken kendi üsluplarını da geliştirmeleri beklenmektedir.
10, 6
A, E, F
5. Saha ve diyalog için ses kaydı yapabilecekler
10, 6
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse giriş. / Gösterim: Playtime (1967) - Jacques Tati
2
Sinemada ses ve müziğin temel terimleri ve tarihi. / Temel ses kurgusu. / Gösterim: Berberian Sound Studio (2012) - Peter Strickland.
3
Derste çeşitli filmlerden sekansların ses analizi yapılacak. / Bir kurgu projesinde ses kütüphanesi oluşturmak.
4
Sinemada insan sesi. Diyalog, monolog, sözlü anlatım ve acousmêtre. Post-senkronizasyon. / Uygulamalı dublaj ve senkronizasyon çalışması. / Gösterim: David Lynch’in Lost Highway (1997), Woody Allen’ın Annie Hall (1977) ve New York (1989) Stories filmlerinden parçalar.
5
Foley, ortam sesi ve efektler. Bir ses evreni yaratmak. Gürültü ve sessizliğin kullanımı. / Foley uygulaması. / Gösterim: The Secret World of Foley (2014) - Daniel Jewel
6
Sinemada müzik. Film için beste üretimi ve müzik süpervizörlüğü. / Geçici müzikal örnekler bulmak ve onlarla çalışmak.
7
Müzik videoklipleri ve ses temellü görsel üretimin diğer örnekleri. / Ses ve müziğe göre kurgu yapmak.
8
Ses tasarımında farklı uygulamalar. Duyumsal sinema. Sessel uzam. Sanal Gerçeklik için ses tasarımı. / Temel miksaj. / Gösterim: Leviathan (2012) - Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel
9
Öğrencilerin projeleri üzerine konuşulacak.
10
Sesi hayal etmek. Ses senaryosu. / Bir sekansın ses analizi yapılacak ve dökümü çıkarılacak.
11
Sesi yönetmek. Saha ses kaydı için öneriler ve yöntemler. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak. / Gösterim: Blow Out (1981) - Brian De Palma
12
Türkiye sinemasında ses ve müzik. Erken dönem ve çağdaş Türkiye filmlerinden parçalar gösterilecek. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.
13
Ses post-prodüksiyonu. Ses tasarımcılarıyla, bestecilerle, müzisyenlerle ve miksaj teknisyenleriyle çalışmak ve iletişim kurmak. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.
Kaynak
Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen (1994, Columbia University Press) / Chion, Michel. The Voice in Cinema (1999, Columbia University Press) / Murray, Leo. Sound Design Theory and Practice: Working with Sound (2019, Routledge) / Altman, Rick. Sound Theory / Sound Practice (1992, Routledge)
Rick Altman “Moving Lips: Cinema as Ventriloquism”; Michel Chion; The Voice in Cinema
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Radyo ve Televizyonculuk konusunda bilinmesi gereken temel kavramlara hakimdir.
X
2
Radyo ve Televizyon Sisteminin genel işleyişi hakkında bilgiye sahiptir.
X
3
Radyo ve Televizyon Mevzuatı hakkında bilgiye sahiptir.
X
4
Temel hukuk ve meslek etiği bilgisine sahiptir.
5
Yazılı ve sözlü iletişim bilgilerini kazanır.
6
Alanla ilgili mevzuatı yorumlar ve değerlendirir.
7
Mevzuattan kaynaklı iş ve işlemleri takip eder ve sonlandırır.
8
Hizmet sunumu için gerekli olan bilişim teknolojilerini kullanabilir ve yeterli düzeyde İngilizce bilir.
X
9
Alanla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda radyo ve televizyon işlemlerini bireysel veya takım çalışmasına uygun bir şekilde sürdürür.
X
10
Bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, alanla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
X
12
Radyo ve televizyonun işleyişi hakkında edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak iletir.
X
13
Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak diğer kişi ve kurumlardan gelen istek ve beklentilere cevap verir.
X
14
Alanla ilgili edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda çalışmalarını sürdürür.
X
15
Mesleki etik, sorumluluk, kalite, hukuk bilgisine sahip olarak iş ve işlemleri hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SES TASARIMI VE MİKSAJ
-
Güz Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Sonıa LOTFI
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Oğuzhan TEKBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrenciler kısa film/video projeleri için yaratıcı bir ses kanalı yapmayı öğrenecekler.
Dersin İçeriği
Bu ders; Derse giriş. / Gösterim: Playtime (1967) - Jacques Tati,Sinemada ses ve müziğin temel terimleri ve tarihi. / Temel ses kurgusu. / Gösterim: Berberian Sound Studio (2012) - Peter Strickland.,Derste çeşitli filmlerden sekansların ses analizi yapılacak. / Bir kurgu projesinde ses kütüphanesi oluşturmak.,Sinemada insan sesi. Diyalog, monolog, sözlü anlatım ve acousmêtre. Post-senkronizasyon. / Uygulamalı dublaj ve senkronizasyon çalışması. / Gösterim: David Lynch’in Lost Highway (1997), Woody Allen’ın Annie Hall (1977) ve New York (1989) Stories filmlerinden parçalar.,Foley, ortam sesi ve efektler. Bir ses evreni yaratmak. Gürültü ve sessizliğin kullanımı. / Foley uygulaması. / Gösterim: The Secret World of Foley (2014) - Daniel Jewel,Sinemada müzik. Film için beste üretimi ve müzik süpervizörlüğü. / Geçici müzikal örnekler bulmak ve onlarla çalışmak.,Müzik videoklipleri ve ses temellü görsel üretimin diğer örnekleri. / Ses ve müziğe göre kurgu yapmak.,Ses tasarımında farklı uygulamalar. Duyumsal sinema. Sessel uzam. Sanal Gerçeklik için ses tasarımı. / Temel miksaj. / Gösterim: Leviathan (2012) - Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel,Öğrencilerin projeleri üzerine konuşulacak.,Sesi hayal etmek. Ses senaryosu. / Bir sekansın ses analizi yapılacak ve dökümü çıkarılacak.,Sesi yönetmek. Saha ses kaydı için öneriler ve yöntemler. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak. / Gösterim: Blow Out (1981) - Brian De Palma,Türkiye sinemasında ses ve müzik. Erken dönem ve çağdaş Türkiye filmlerinden parçalar gösterilecek. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.,Ses post-prodüksiyonu. Ses tasarımcılarıyla, bestecilerle, müzisyenlerle ve miksaj teknisyenleriyle çalışmak ve iletişim kurmak. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. sesin görüntü ile işbirliği yaptığının tartışmasıyla başlayacak.
10, 6
A, E, F
2. Temel anlayış, görüntünün algılanmasının ses tarafından, sesin algılanmasının da görüntü tarafından etkilendiği üzerine kuruludur.
10, 6
A, E, F
3. Film ve videolardan örnekler analiz edilecektir.
10, 6
A, E, F
4. Öğrencilerden dönem projesi için yapacakları çalışmada ses ve görüntüyü bir araya getirirken kendi üsluplarını da geliştirmeleri beklenmektedir.
10, 6
A, E, F
5. Saha ve diyalog için ses kaydı yapabilecekler
10, 6
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Derse giriş. / Gösterim: Playtime (1967) - Jacques Tati
2
Sinemada ses ve müziğin temel terimleri ve tarihi. / Temel ses kurgusu. / Gösterim: Berberian Sound Studio (2012) - Peter Strickland.
3
Derste çeşitli filmlerden sekansların ses analizi yapılacak. / Bir kurgu projesinde ses kütüphanesi oluşturmak.
4
Sinemada insan sesi. Diyalog, monolog, sözlü anlatım ve acousmêtre. Post-senkronizasyon. / Uygulamalı dublaj ve senkronizasyon çalışması. / Gösterim: David Lynch’in Lost Highway (1997), Woody Allen’ın Annie Hall (1977) ve New York (1989) Stories filmlerinden parçalar.
5
Foley, ortam sesi ve efektler. Bir ses evreni yaratmak. Gürültü ve sessizliğin kullanımı. / Foley uygulaması. / Gösterim: The Secret World of Foley (2014) - Daniel Jewel
6
Sinemada müzik. Film için beste üretimi ve müzik süpervizörlüğü. / Geçici müzikal örnekler bulmak ve onlarla çalışmak.
7
Müzik videoklipleri ve ses temellü görsel üretimin diğer örnekleri. / Ses ve müziğe göre kurgu yapmak.
8
Ses tasarımında farklı uygulamalar. Duyumsal sinema. Sessel uzam. Sanal Gerçeklik için ses tasarımı. / Temel miksaj. / Gösterim: Leviathan (2012) - Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel
9
Öğrencilerin projeleri üzerine konuşulacak.
10
Sesi hayal etmek. Ses senaryosu. / Bir sekansın ses analizi yapılacak ve dökümü çıkarılacak.
11
Sesi yönetmek. Saha ses kaydı için öneriler ve yöntemler. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak. / Gösterim: Blow Out (1981) - Brian De Palma
12
Türkiye sinemasında ses ve müzik. Erken dönem ve çağdaş Türkiye filmlerinden parçalar gösterilecek. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.
13
Ses post-prodüksiyonu. Ses tasarımcılarıyla, bestecilerle, müzisyenlerle ve miksaj teknisyenleriyle çalışmak ve iletişim kurmak. / Öğrencilerin projeleri üzerinde çalışılacak.
Kaynak
Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen (1994, Columbia University Press) / Chion, Michel. The Voice in Cinema (1999, Columbia University Press) / Murray, Leo. Sound Design Theory and Practice: Working with Sound (2019, Routledge) / Altman, Rick. Sound Theory / Sound Practice (1992, Routledge)
Rick Altman “Moving Lips: Cinema as Ventriloquism”; Michel Chion; The Voice in Cinema
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Radyo ve Televizyonculuk konusunda bilinmesi gereken temel kavramlara hakimdir.
X
2
Radyo ve Televizyon Sisteminin genel işleyişi hakkında bilgiye sahiptir.
X
3
Radyo ve Televizyon Mevzuatı hakkında bilgiye sahiptir.
X
4
Temel hukuk ve meslek etiği bilgisine sahiptir.
5
Yazılı ve sözlü iletişim bilgilerini kazanır.
6
Alanla ilgili mevzuatı yorumlar ve değerlendirir.
7
Mevzuattan kaynaklı iş ve işlemleri takip eder ve sonlandırır.
8
Hizmet sunumu için gerekli olan bilişim teknolojilerini kullanabilir ve yeterli düzeyde İngilizce bilir.
X
9
Alanla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda radyo ve televizyon işlemlerini bireysel veya takım çalışmasına uygun bir şekilde sürdürür.
X
10
Bağımsız karar verebilme ve inisiyatif kullanabilme yeteneğine sahiptir.
X
11
Yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, alanla ilgili değişiklikleri takip etme ve değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
X
12
Radyo ve televizyonun işleyişi hakkında edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak iletir.
X
13
Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak diğer kişi ve kurumlardan gelen istek ve beklentilere cevap verir.
X
14
Alanla ilgili edindiği bilgi ve beceriler doğrultusunda çalışmalarını sürdürür.
X
15
Mesleki etik, sorumluluk, kalite, hukuk bilgisine sahip olarak iş ve işlemleri hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirir.