Bu dersin amacı, iktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri ve bu ilkeler ışığında birey ve kurumların davranış ve karar alma süreçlerini açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ekonomiye Giriş,Piyasa Ekonomisine Genel Bir Bakış,Arz ve Talep,Esneklik ve Tüketici-Üretici Artığı,Devletin Piyasaya Müdahalesi,Tüketici Tercihi,Üretici Tercihi,Tam Rekabet Piyasası,Monopol Piyasası,Oligopol Piyasası ve Monopolcü Rekabet Piyasası,Dışsallıklar ve Piyasa Başarısızlıkları,Devletin Ekonomideki Rolü ve Kamusal Mallar,Faktör Piyasaları,Gelir Dağılımı ve Yoksulluk; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri sıralar.
10, 16, 9
A
2. Ekonomide fiyat ve miktar oluşumunu açıklar.
10, 16, 9
A
3. Tüketici ve firma davranışlarını çözümler
10, 16, 9
A
4. Piyasaları değerlendirir.
10, 16, 9
A
5. Gelir dağılımını ve faktör piyasalarını yorumlar
10, 16, 9
A
6. Piyasalarla ilgili örnekler verir
10, 12, 13, 16
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ekonomiye Giriş
2
Piyasa Ekonomisine Genel Bir Bakış
3
Arz ve Talep
4
Esneklik ve Tüketici-Üretici Artığı
5
Devletin Piyasaya Müdahalesi
6
Tüketici Tercihi
7
Üretici Tercihi
8
Tam Rekabet Piyasası
9
Monopol Piyasası
10
Oligopol Piyasası ve Monopolcü Rekabet Piyasası
11
Dışsallıklar ve Piyasa Başarısızlıkları
12
Devletin Ekonomideki Rolü ve Kamusal Mallar
13
Faktör Piyasaları
14
Gelir Dağılımı ve Yoksulluk
Kaynak
Genel Ekonomi, Prof. Dr. Osman Orhan, Prof. Dr. Seyfettin Erdoğan, Umuttepe yayınları, 7. baskı, Kocaeli, 2013.
Ertek, T. (2017). Temel Ekonomi Basından Örneklerle,(5. Baskı). Beta Basım Yayım, Ekim, İstanbul.
Sharon M. Oster vd, Ekonominin İlkeleri, Palme Yayıncılık, Ankara, 2010.
Dinler, Z. (2023). İktisada Giriş.(28. Baskı). Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
X
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
1
12
12
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
12
1
12
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
12
1
12
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
10
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
119
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(119/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İKTİSADA GİRİŞ I
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Numan ÖZAKPINAR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, iktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri ve bu ilkeler ışığında birey ve kurumların davranış ve karar alma süreçlerini açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ekonomiye Giriş,Piyasa Ekonomisine Genel Bir Bakış,Arz ve Talep,Esneklik ve Tüketici-Üretici Artığı,Devletin Piyasaya Müdahalesi,Tüketici Tercihi,Üretici Tercihi,Tam Rekabet Piyasası,Monopol Piyasası,Oligopol Piyasası ve Monopolcü Rekabet Piyasası,Dışsallıklar ve Piyasa Başarısızlıkları,Devletin Ekonomideki Rolü ve Kamusal Mallar,Faktör Piyasaları,Gelir Dağılımı ve Yoksulluk; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri sıralar.
10, 16, 9
A
2. Ekonomide fiyat ve miktar oluşumunu açıklar.
10, 16, 9
A
3. Tüketici ve firma davranışlarını çözümler
10, 16, 9
A
4. Piyasaları değerlendirir.
10, 16, 9
A
5. Gelir dağılımını ve faktör piyasalarını yorumlar
10, 16, 9
A
6. Piyasalarla ilgili örnekler verir
10, 12, 13, 16
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ekonomiye Giriş
2
Piyasa Ekonomisine Genel Bir Bakış
3
Arz ve Talep
4
Esneklik ve Tüketici-Üretici Artığı
5
Devletin Piyasaya Müdahalesi
6
Tüketici Tercihi
7
Üretici Tercihi
8
Tam Rekabet Piyasası
9
Monopol Piyasası
10
Oligopol Piyasası ve Monopolcü Rekabet Piyasası
11
Dışsallıklar ve Piyasa Başarısızlıkları
12
Devletin Ekonomideki Rolü ve Kamusal Mallar
13
Faktör Piyasaları
14
Gelir Dağılımı ve Yoksulluk
Kaynak
Genel Ekonomi, Prof. Dr. Osman Orhan, Prof. Dr. Seyfettin Erdoğan, Umuttepe yayınları, 7. baskı, Kocaeli, 2013.
Ertek, T. (2017). Temel Ekonomi Basından Örneklerle,(5. Baskı). Beta Basım Yayım, Ekim, İstanbul.
Sharon M. Oster vd, Ekonominin İlkeleri, Palme Yayıncılık, Ankara, 2010.
Dinler, Z. (2023). İktisada Giriş.(28. Baskı). Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
X
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.